Vilka motarder håller?

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag hörde ryktesvägen (ava) "att det finns ingen motard som går att köra landsväg på. För utom hojar med lc4:a motorn är det bara XR:en som kostar 900.000, och köp den gärna med hrc och motardkit på en gång!"
Jag vill ha nå´t´mindre, gärna en cross, lv-reggad så klart typ crf450, wr426/450.

Jag vet att de är lite kännsliga för att ligga och jämnvarva med men killen på ava sa att de fick problem med smörjning ochgämförde med en 2-taktare......? men dessa har ju för faen oljepump!

Hur ligger det till ni som har kört och verlkigen har erfarenheter.
enligt ava så sekunderna efter att sista pinalen monteras på fabrik på dessa mindre hojar så exploderar de och sprider sit stoft med vinden, så dålig kvalitet var de på dom.....

Det kan finnas en eller annan LITEN överdrift nå´n stans i texten men det är i så fall bara för att krydda till den lite..... :1pajas

Alla hojar håller, bara man servar efter ordning. Sen finns det ju dom hojarna som lämpar sig mindre bra på väg.

Jag åker Husaberg och jag har kört en hel del gata med den hojen, har inte märkt nått problem med den efter snart 40tim. Sen att jag har kickat av en kickaxel å en kick beror ju på dåligt material eller för starkt vänsterben :)

Killen på AVA verkar inte ha så bra koll. Jag har åkt hela sommaren utan problem med min Husa och likadant för polaren med sin crf450. Köper man en racemaskin måste dom skötas därefter. Han ville nog att du skulle köpa någon av hans -03 landsvägsmaskiner som han inte blivit av med istället för en motard.

hp skrev:
Killen på AVA verkar inte ha så bra koll. Jag har åkt hela sommaren utan problem med min Husa och likadant för polaren med sin crf450. Köper man en racemaskin måste dom skötas därefter. Han ville nog att du skulle köpa någon av hans -03 landsvägsmaskiner som han inte blivit av med istället för en motard.

Ja vetu det slog mig med, Jag skulle givetvis sköta om en hoj Jag köppt med regelbundna oljebyten. Jag sa till ava-killen.....gubben (50+) att konstigt, när jag körde mc-bud var det ett par med 620 supercom som körde... de måste ju i så fall riva bprt toppen mellan varje panikbud... :p

Alla hojjar håller att köra landsväg med. Men det är hur långt du tänkt köra som spelar roll.

Det är rena tävlingsmaskiner du pratar om. De håller inte för att köras längre sträckor med. XR/LC4 håller bättre. Men inte ens de går att jämföra med en radfyra om du skall köra långt eller serviceunderhåll.

Samma fråga kommer upp ytterliggare en gång. Vad ska du ha bågen till?! Ska du ut och toura så köp en LC4:a eller liknande. Vill du köra bana så köp något starkare/lättare. Det säger ju sig självt att en båge på 450cc som de tar ut mer effekt ur än en på 620cc eller liknande måste jobba hårdare.... eller?

- Johan

Teo skrev:
Jag hörde ryktesvägen (ava) "att det finns ingen motard som går att köra landsväg på. För utom hojar med lc4:a motorn är det bara XR:en som kostar 900.000, och köp den gärna med hrc och motardkit på en gång!"
Jag vill ha nå´t´mindre, gärna en cross, lv-reggad så klart typ crf450, wr426/450.

Jag vet att de är lite kännsliga för att ligga och jämnvarva med men killen på ava sa att de fick problem med smörjning ochgämförde med en 2-taktare......? men dessa har ju för faen oljepump!

enligt ava så sekunderna efter att sista pinalen monteras på fabrik på dessa mindre hojar så exploderar de och sprider sit stoft med vinden, så dålig kvalitet var de på dom.....

Det kan finnas en eller annan LITEN överdrift nå´n stans i texten men det är i så fall bara för att krydda till den lite..... :1pajas

Jag ska WEELA! Jag ska ha den till att blajköra, turerna tar Jag på rettan. det är ändå inge kul med motard på långtur då de jag suttit på är som att sitta på en 2"4:a på högkant.

så bak/framhjul, sladda och ha kul och kanske nå´n tur mellan stan och värmdö. (några mil)

Teo skrev:

Hmmm....han var intresserad av att sälja hojar han :va

Gamla strokers kan vara känsliga för jämnvarv.....när man håller jämnvarv så ger fuggen mindre soppa och då ökar förbrännings tempen....och sen om man har smörjningen (premix) i soppan då så kanske det lätt säger "woooooosh" i en gammal trött alukölv!

Max längd jag har kört på min husa är 12 mil i träck, 130-140 hela vägen.....enda som var trasigt efter det var min röv. MYCKET lättare att serva eller skruva sönder sin hoj än att köra sönder den. :fakta

Teo skrev:
Jag ska WEELA! Jag ska ha den till att blajköra, turerna tar Jag på rettan. det är ändå inge kul med motard på långtur då de jag suttit på är som att sitta på en 2"4:a på högkant.

så bak/framhjul, sladda och ha kul och kanske nå´n tur mellan stan och värmdö. (några mil)

Ska du ha det till det som du nämner här ovan så kan du ha vilken
motard som helst! Kanske nån med lite mera pulver är att föredra..

På tal om att toura så åkte tre kompisar på semester med sina husor (650 -02:or) i somras. Dom åkte härifrån (falun) till östersund, sen drog dom vidare till norge innan dom åkte hem igen, det du!! :rock (dom hade ofantligt ont i röven!)

Jag drog till Skåne i somras på motarden, 30 mil enkel resa. Lätt !

Jag kör på en Yamma WR426:a, och jag har inte haft några problem att åka touring på mindre vägar. Har hängt på ett gäng sporthojar lätt. Sen om det är bekvämt eller inte att ligga å varva som en galning är ju en annan fråga. Ska man åka mycket landsväg skulle jag föredra en större motor, typ XR650 eller liknande. Motard är ju bäst om man håller sej i stan tycker jag, fast som sagt, det är ju en bekvämlighetsfråga. :hej

om manligt defineras öm i röven - är det jävligt manligt att toura 30 mil m motard.

har hängt med några gånger med sporthojsgänget på lite längre turer 30-35 mil, allt går om det finns lite vilja... =)

F-n va manlig jag är då :tummenupp

Last edited:
Åkte 37mil i sträck en lördag för 3veckor sedan, lite öm här och där var man väl men det finns ju de som betalar för att lyfta skrot på något gym, då tycker iallafall jag att det är roligare att åka hoj, angående hoj val är det bästa rådet att pröva lite olika modeller, åker själv ktm 640-03 som kanske inte är den vassaste hojen men funkar bra till och från jobbet och för lite helg bus.

och som någon annan sa tror jag att det viktigtigare hur man servar och vårdar sin best en val av modell, känner de som åkt Husaberg och aldrig haft några större problem men om man läser div forum går de sönder bara man startar dom, nej köp den som känns bäst och vårda den så kommer du få många sköna mil tillbaka.

Last edited:
Jag kör en KTM 640 SM -03 som har fått gå mer på bana än landsväg utan några som helst problem.
Det är 500 mils serviceintervall på den enligt handboken men med tanke på bankörningen så servar jag den oftare.
Den går som en klocka...... :tummenupp

Evil M skrev:
Alla hojar håller, bara man servar efter ordning. Sen finns det ju dom hojarna som lämpar sig mindre bra på väg.

Jag åker Husaberg och jag har kört en hel del gata med den hojen, har inte märkt nått problem med den efter snart 40tim. Sen att jag har kickat av en kickaxel å en kick beror ju på dåligt material eller för starkt vänsterben :)

Sitter kicken på vänster sida? :skrämd

Tycker det verkar helt bortkastat att köra race cykel på vägen. Men anser man att det är värt de pengarna eller avsaknaden av komfort så är det väl inget som sätter stopp egentligen.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back