vilka moment ska kamaxel dras med?

Lucky

Adrenalin
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
CBR1000RR -06 / Husaberg 650 -04
håller på oc h skruvar med en cbr 600 -88 och jag har haft därn kamaxlarna
och nu undrar jag om någon vet med vilket moment man ska dr fast kamaxeln
tack på för hand
/// Billy

11Nm.

Hm :va :va
Låter lite lite för ett kamaxelöverfall. Någonting säger mej att det drogs 22 på gixxern.
Kika upp det i någon servicehandbok för säkerhetsskull. Vanliga obetydliga bultar kan man dra lite hur som, men ramlager, kamlager, topp mm sånt brukar vara lite kinkigare.

nu får ni ta å bestämma er ingen som har en verkstads hand bok som orkar kolla lite??

Lucky skrev:
nu får ni ta å bestämma er ingen som har en verkstads hand bok som orkar kolla lite??
Den ZXR750 jag hade tidigare skulle dras med 12Nm, den TRX850 jag har nu ska dras med 11 Nm. Bägge har M6 och toppen (=gängan) är alu.

Frågor om momentdraging i olika gods har varit uppe förut. Som referens kan nämnas att kamaxeldreven i min TRX (åxå M6) ska dras med 24 Nm, men det är för att de skruvas fast i kamaxeln som är av stål, inte aluminium.

Last edited:
Bultarna för kamaxelöverfallen är oftast märkta med "9" och bultarna för kamdreven "12". De märkta med "9" (seghärdade 8.8 ekvivalent) ska dras till max 12 Nm och de märkta med "12" (våldsamt hårt härdade) max 22 Nm. M6 i aluminium dras aldrig hårdare än 12 Nm. Själv nöjer jag mig 10 Nm på bultar märkta med "9". Sträckgränsen ligger någonstans runt 16 Nm och då säger det "PLICK" och den spricker sönder - men sitter fortfarande ihop med hjälp av den segare kärnan. Att dra till 12 eller 16 Nm i aluminium med en halvtaskig momentnyckel överlåter jag åt andra, själv drar jag dem numer på gehör (efter att ha dragit sönder tiotalet M6 9'or med momentnyckel. ANVÄND MYCKET MOTOROLJA PÅ GÄNGORNA, använd INTE Mos2-fett.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år