Vilka Michelinslicks till en R6'a, egentligen?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Jag satt och försökte läsa på lite om Michelinslicks på Michelins hemsidor, vilket verkar vara lättare sagt än gjort. Jag kanske är blind och dum, men jag hittar aldrig något vettigt om däcken där :va

Hursom, jag snubblade in på www.michelinpowerone.com och valde min hoj (R6 -01) och då föreslog dom 19/69 bak. Är Michelindäcken smalare än vanliga 190-däck, så att dom funkar bra på 5,5"-fälgar, eller är deras site ute och cyklar? :va Jag har nämligen gott om såna däck över sen förra året, och det vore ju inte fel om man kunde använda dom på R6'an :)

Jag körde vanliga 190-slicks på min gamla R6a. Inga problem alls.
Tyckte inte heller direkt att den blev mer trög i kurvorna, men helt klart stabilare. Men nu var det ju ett tag sen. Men testa - det får lätt plats iaf.

jag kör med 180/55 -17 på min o1 om det var den modellen det efterfrågades?

Jag körde vanliga 190-slicks på min gamla R6a. Inga problem alls.
Tyckte inte heller direkt att den blev mer trög i kurvorna, men helt klart stabilare. Men nu var det ju ett tag sen. Men testa - det får lätt plats iaf.
Det blev inga konstiga egenskaper i kurvorna iom den lite rundare profilen? Hade du samma däcktryck som med 180?

jag kör med 180/55 -17 på min o1 om det var den modellen det efterfrågades?
Jupp :)

Last edited:
Det blev inga konstiga egenskaper i kurvorna iom den lite rundare profilen? Hade du samma däcktryck som med 180?

Jupp :)

Nej, jag tycker inte att det blev konstigt alls. Detta var 2004, så exakt vad jag körde för däcktryck minns jag inte. Det var Pirellislicks iaf.

Nu satte jag inga banrekord direkt, men 1.12 på Åsen gick fint, på standard R6.

Jag hade monterat 18/67-17.

Det hade3 jag med eftersom det är det som är rekommenderat.

Däremot så går det ju att gå upp eller ner 1 dimension utan alltför stora skillnader i köregenskaper.
Det som blir är att däcket blir lite för runt/platt i förhållande till vad som rekommenderas.

Du ska ju använda hela däcket och här kanske det spelar en större roll jämfört med Allan på gatan

En5,5"fälg ska ju dessutom ta ett 190. I smalaste laget men det går.
19/69 är du dessutom högre i profilen än ett vanligt 190/50(55), så du kommer ju att få svängegenskaperna kvar.
!!Dock så kanske inte däcket kommer till sin fulla rätt på den fälgen.!!

Detta är teoretiska utlägg.....
I praktiken så funkar förmodligen detta lika bra oavsett om du väljer 18/67 eller 19/69.
Bevisligen så har ju andra testat och funnit att det funkar.

:tummenupp

Jag ställde faktiskt frågan till Michelins support och fick det här svaret:

Som du så riktigt noterat så är det lite fel i rekommendationen i detta fallet. Jag kollade med en av våra tekniker nere i Frankrike och man har valt att rekommendera 19/69-17 pga att de flesta som kör racing med R6 an byter till 6" fälg.
Till din 5,5" fälg så ska du ha 18/67-17, precis som du trodde.

Iofs en konkret svar, 18/67 är det jag bör/ska ha. Men, det blev liksom en följdfråga: "pga att det flesta som kör racing med R6'an byter till 6"-fälg". Gör dom? :va Å varför?

Ja, det lät ju lite suspekt. Aldrig hört talas om. Kanske för att få lite bättre fäste?

Jag körde rätt mycket 195/65 på den hojen innan så du får på däcket iaf. Sen hade de flesta nog kört 18/67 men kan ju va kul att testa 19/69 om ändå har några. :tummenupp

EDIT: Har du inte bytat kedja sen du skaffa den så kommer 195/65 Dunlop ta i svingen lite smått. Går fritt (precis) fast inte i slutet på långrakorna (korta kedjan en länk för mycket) men inte mycket det tar i.

Last edited:
Jag körde rätt mycket 195/65 på den hojen innan så du får på däcket iaf. Sen hade de flesta nog kört 18/67 men kan ju va kul att testa 19/69 om ändå har några. :tummenupp

EDIT: Har du inte bytat kedja sen du skaffa den så kommer 195/65 Dunlop ta i svingen lite smått. Går fritt (precis) fast inte i slutet på långrakorna (korta kedjan en länk för mycket) men inte mycket det tar i.
Jag har ju rätt gott om 19/67 som blev över sen jag körde R1, så det är ju dom jag är sugen på att prova med :) Funkar det "lika" bra så kan jag ju lika gärna köra upp mina 4 set istället för att skeppa dom och köpa nya :)

Om 195 nästan tar i så borde ju 190 inte vara några som helst problem? :)

Edit: Att det får plats är ju iofs det minsta problemet, väghållningen tycker iaf jag är viktigare :) Hur pass mycket sämre blir den med 190-däck?

Last edited:
Jag har ju rätt gott om 19/67 som blev över sen jag körde R1, så det är ju dom jag är sugen på att prova med :) Funkar det "lika" bra så kan jag ju lika gärna köra upp mina 4 set istället för att skeppa dom och köpa nya :)

Om 195 nästan tar i så borde ju 190 inte vara några som helst problem? :)

Edit: Att det får plats är ju iofs det minsta problemet, väghållningen tycker iaf jag är viktigare :) Hur pass mycket sämre blir den med 190-däck?

Jag skaffade ju som sagt nya 195 när jag köpte då jag gillade dem enormt. :tummenupp Sen är ju smaken som baken och folk har sagt att de andra borde ha suttit bättre. Så kan ju inte klaga på väghållningen, det är bara att känna efter och avgöra själv.

Edit: lite osäkert på om jag bara testa 190 och 195 på dunlop och 180 185 på andra märken, inte helt hundra men vilket som så tyckte jag väghållningen var kanon med 195 däcket. Regndäcken du fick med är var mina favorit däck btw sen blir det lite annan körstil i regn iofs. Kawan har jag testat med "likadana" regndäck fast 165 ist för 195 bak och ja de svajade och slängde mer lite kvickare nerlägg kanske fast det begränsas ju ändå av regnet och inte av däcken kändes det som.

Last edited:
Jag skaffade ju som sagt nya 195 när jag köpte då jag gillade dem enormt. :tummenupp Sen är ju smaken som baken och folk har sagt att de andra borde ha suttit bättre. Så kan ju inte klaga på väghållningen, det är bara att känna efter och avgöra själv.

Edit: lite osäkert på om jag bara testa 190 och 195 på dunlop och 180 185 på andra märken, inte helt hundra men vilket som så tyckte jag väghållningen var kanon med 195 däcket. Regndäcken du fick med är var mina favorit däck btw sen blir det lite annan körstil i regn iofs. Kawan har jag testat med "likadana" regndäck fast 165 ist för 195 bak och ja de svajade och slängde mer lite kvickare nerlägg kanske fast det begränsas ju ändå av regnet och inte av däcken kändes det som.
Då blir det 190-däck i sommar mao :) Då har jag ju dessutom en alldeles ypperlig sak att skylla mina långsamma tider på :hihi

Jag har ju en ganska mjuk körstil, några häftiga omkullbrytningar blir det sällan, så det gör nog inte så mycket. Och måste jag ta i så är jag ju stor å tung, och gymmar flitigt, så det trubbiga våldet ska jag nog lösa också :)

Det kommer nog funka kanon. Jag upplevde ju som sagt bara positiva egenskaper med 190-däcket. Jag var också något överdimensionerad för en R6:a. Kände mig alltid lite för stor på den hojen - kanske därför det blev lite stabilare med 190-däcket.

Gammal tråd men jag funderar lite på Michelinslicksen.
Hur märker de hård/mjukheten på däcken?
Pirelli= sc0, sc1, sc2......
Metzeler=k0, k1......
Michelin=???

Profilen funderar jag åxå på. Bredden förstår jag 18=180, 19=190.
men profilen, 67 och 69. Vad menas?

Anyone?
Det kanske finns nån annan tråd som behandlar detta ämne? Tips på det nån?
Jag har provat att söka i trådarna men jag kan det så dåligt.

Anyone?
Det kanske finns nån annan tråd som behandlar detta ämne? Tips på det nån?
Jag har provat att söka i trådarna men jag kan det så dåligt.
Jag hittade lite info lite snabbt:
Fram:
S1270A: Medium/soft
S1270B: Medium/soft

Bak:
1930A: Medium/hård
1920A: Medium/soft
1910A: Soft
Skillnaden på dom olika framdäcken vet jag dock inte? :va Det står dock new på A-däcket.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien