Vilka maskiner har shims?

Precis...

Well, chims är inte svårt att justera men det är å andra sidan inte skruvjustering heller. Bladmått behöver man bara använda en gång om man gör lite extra arbete den gången.
Mät in hur många grader på skruven som motsvarar ditt ventilspel. Ex, 1/4 eller som på Husa 1/6 och sen ställ efter det i fortsättningen och lås.
Detta kommer ALLTID att stämma för all framtid, varje gång. Varför?
Jo, om justerskruvarna och muttrarna passar på sina respektive platser och roterar fritt så betyder det att gängorna är ok. Är gängorna ok så är 1 varv ALLTID PRECIS lika stor stigning. Så, med andra ord om det är lite marigt att komma åt med bladmått (ex Husa, Husky) så är det smidigare att göra som så... Och ja (igen), det är säkert.

Chims är dock mycket smidigare i det långa loppet då justering endast behöver göras en tjugondel så ofta och de extra 2 timmarna som det tar den gången (tripp till handlaren för nya chims inräknat) är intjänade för länge sen.
Dock så betyder chimshoar i motardvärlden än så länge (i stort sett) att du måste köpa, uacks, en Japanes hoj...

Summa summarum... Man väljer EJ hoj efter om det är chims eller ej, det finns mycket viktigare kriterier än så... Är du orolig för att behöva justera ventiler så lugna ner dig. Det går fort och är enkelt. Efter första gången servar du din hoj MED ventiljustering på en timme. Åker du gata så justera ventilerna varannat oljebyte typ vilket på en Husky, KTM betyder minst 200mil. Med en motard innebär det i regel halva säsongen. Åker du bana så justera ventilerna var 20e timme eller så (om ej trimmat hårt) vilket också betyder en halv säsong för de flesta.
Husaberg... Lite oftare men denna hoj ska du inte fundera på iaf om du inte är beredd att lägga ner lite jobb och hålla dig borta från för mycket vägtrafik. Småvägar, gator ok. Väg, inte för mycket.
Dock roligaste hojen du kan hitta om du är rätt person för den...

Daniel

Om yamaha rekommenderar ventiljustering var 4200:e mil på sina hojjar så blir det definitivt en hoj med Shims. Hur många år tar det inte att åka 4200 mil på en crosshoj!?

Nån som har nån bra beskrivande bild på hur shims ser ut och fungerar? Har lite svårt att föreställa mig det då jag aldrig fått det förklarat för mig.

4200 mil lär möjligtvis gälla deras landsvägshojar, knappast crosshojarna.

KalleKulspruta skrev:
Om yamaha rekommenderar ventiljustering var 4200:e mil på sina hojjar så blir det definitivt en hoj med Shims. Hur många år tar det inte att åka 4200 mil på en crosshoj!?

Tyckte oxå 4200mil lät lite väl. så letade upp verkstadsboken till min yz450.. Ventilerna ska kollas vart femte race eller 1000km

KalleKulspruta skrev:

Nån som har nån bra beskrivande bild på hur shims ser ut och fungerar? Har lite svårt att föreställa mig det då jag aldrig fått det förklarat för mig.

4200 mil ska vi nog glömma direkt, FZ är ingen crosshoj och en crosshoj har ingen koppling till körda mil. Men långt mellan justeringarna, JA.

Som sagt (Daniel) shims som enda kriterium för vilken maskin man köper verkar sanslöst.

Det snackades om att huskyn inte hade shims utan att det tryckte direkt på ventilen. Vet ej hur det är på gamla motorn men på dom hva jag har kört 04 05 250,450 och 510 alla te modeller så är det shims mellan ventil och kam. Men tycker att ämnet känns lite meningslös att diskutera. Shims eller inte iof lite mer jobb och shimsa ventilerna men det är säkert mycket bättre för mina cyklar har det och det jag har är bäst :D thats it.

jra_racing skrev:
/..snip../ Men tycker att ämnet känns lite meningslös att diskutera. Shims eller inte iof lite mer jobb och shimsa ventilerna men det är säkert mycket bättre för mina cyklar har det och det jag har är bäst :D thats it.

:lol :lol :lol

Och där med är ämnet avslutat? :näsblod :D

von reisen skrev:
4200 mil ska vi nog glömma direkt, FZ är ingen crosshoj och en crosshoj har ingen koppling till körda mil. Men långt mellan justeringarna, JA.

Som sagt (Daniel) shims som enda kriterium för vilken maskin man köper verkar sanslöst.

Jaha, en FZ, det ändrar ju på saker och ting...

Näedå, väljer inte därför endast. Var inne på att köpa en 426:a innan jag hittade Husan. Det var lite för dyrt med en yamaha för mig då. (ifs nu också :P)

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back