Vilka lager kan man ha i fälgarna

BlackDevil

Rookie
Gick med
2 May 2005
Ort
Ö-vik
Hoj
1986, Kawa zx600r stunt- såld! Honda CBR 600RR 2003 stunt
Jag håller på och byta lager i fram och bakfälgen och undrar om man kan använda standard lager som man kan hitta på vilken industri som helst. För det är visst några speciella högfarts lager som man ska ha. Någon som har erfarenhet?

Om det har någon betydelse så har jag en Honda cbr 600rr 2003.
 
Nä,se bra till att dom passar och notera vilken typ av kapsling dom ska ha,enkel eller dubbel.
 
Du skall inte ha högfartslager.
Vanliga lager av samma typ och storlek som original.
Höghastighetslager har större spel.


Ofta otrolig prisskillnad mellan lager och packboxar för industri och originaldelar.
Skiljer det något i kvalitet, så är det oftast till industrins fördel.
 
Varför jag frågar är för att polaren kan fixa fram dom. Han hade kollat upp lagren och han hade inte precis samma lager. Men går det att köra med standard lager så vore det kung! Gratis är gött!! :)
 
Du skall inte ha högfartslager.
Vanliga lager av samma typ och storlek som original.
Höghastighetslager har större spel.


Ofta otrolig prisskillnad mellan lager och packboxar för industri och originaldelar.
Skiljer det något i kvalitet, så är det oftast till industrins fördel.
Var kan man köpa industrilager, packboxar?
 
Var kan man köpa industrilager, packboxar?
Järnhandeln, lantmännen.

Jag brukar använda packboxar för hydraulkolvar till framgafflar.
Dubbeltätade.
Håller 1,7 evigheter.
Antagligen tappar man lite i känsla ety dessa initialt kan gå trögare mot gaffelbenet (påstås det).
Jag har inget märkt.
 
Du kan slå ut lagren och gå till en specialiserad lagerfirma, de mäter upp och för några hundralappar får du oftast bättre lager än original. Det skiljer oftast lite i tätningmetoden på sidorna, från original och exempelvis direkt från skf.

Jag har väl aldrig tjänat in pengar direkt, men det är alltid tryggare att veta att du har rejäla lager.
 
Original hjullager till hojar är ofta otätade. Se till att du köper lager med tätningar nu när du skall byta. Dessa är mycket mindre känsliga för den skitiga miljön som hojen utgör. Ett hjullager på en motorcykel är en extremt enkel belastning och kräver inga speciallager mer än att tätning rekommenderas.

Om du inte har tillgång till hydraulpress är det extremt enkelt att värma ut lagren med värmepistol. Värm upp aluminiumet i fälgen runt lagersätet så ramlar de i princip ut av sig själva. Samma procedur kan tillämpas vid montering, Släng lagret i frysen över natten och värm på lagersätet innan montering så går det så smidigt så.
 
Om du inte har tillgång till hydraulpress är det extremt enkelt att
värma ut lagren med värmepistol. Värm upp aluminiumet i fälgen runt
lagersätet så ramlar de i princip ut av sig själva. Samma procedur
kan tillämpas vid montering, Släng lagret i frysen över natten och
värm på lagersätet innan montering så går det så smidigt så.
Med tanke på lack på fälgarna, vad värmer du med och hur varmt?


Momentum ska man handla om man vill betala mycket, tips,
pröva www.swedol.se ist, ca 500% billigare.
Jasså, där brukar jag handla skruv.
Har inte sett några lager men har iofs inte letat heller.:tummenupp
 
När jag bytte lager sist gjorde jag det inför lackering av fälgarna, så jag brydde mig inte så mycket om originallacken. På gixxern tålde den att jag värmde med varmluftpicka, men jag undvek att rikta den direkt mot lackerade ytor. Det är viktigare att värma när lagren ska i fälgen och då kommer man åt att värma lagersätena direkt.
 
Sen kan det vara av fördel att mäta upp hur långt in de gamla lagren är inpressade innan man monterar bort dem. Lättare att få det rätt med monteringen av de nya sedan.
 
Nu törs jag inte svara för alla maskiner, men på de jag sett sitter det en distans mellan de inre lagerbanorna som tillsammans med lagersätet i fälgen bestämmer positionen på lagret.
 
Nu törs jag inte svara för alla maskiner, men på de jag sett sitter det en distans mellan de inre lagerbanorna som tillsammans med lagersätet i fälgen bestämmer positionen på lagret.

Det är helt nödvändigt att ha distanser mellan innerringarna om man tänker dra åt hjulaxeln.
På alla bättre lager är inner- och ytterring matchade, men tänk på att det är förvånansvärt stora toleranser på bredden på ett lager. I en riktig inbyggnad kvittar det, men har konstruktören tänkt fel så kan man få problem.
 
Momentum ska man handla om man vill betala mycket, tips, pröva www.swedol.se ist, ca 500% billigare.

De har väl ungefär lika stort sortiment som en OK-mack men hittar man de lager man vill ha där så visst.

FÖ brukade jag alltid få en 50-60% rabatt på momentum, då de som så många andra företag som säljer till företag tar i ordentligt med priserna för att kunna erbjuda ordentligt bra % rabatt till andra företag, vars inköpsavdelningar endast tittar på hur mycket rabatt de har hos diverse firmor och är för lata för att kolla upp totalpriset endå.

sist jag va där sa killen i kassan att de inte får ge ut rabatt till privatpersoner längre :gråta
 
Kolla även upp lagerfirmor på internet. Vet man vad man ska ha kan man spara flera hundra procent på märkeslager som tex Timken osv.
 
Jag har fått mycket bra hjälp av Rotera när det gäller att hitta knepiga lager, som t.ex. det som sitter i ryckutjämnaren på gixxern. Jag ringde säkert 5-6 firmor innan jag fick tag i det.
 
Jacking i Bagarmossen brukar jag tala med, dom fixar det mesta till Ok priser.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top