Vilka krav kan man ställa på den som övningskör privat?

frish

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
ibland på jobbet ibland hemma
Hoj
Viagrablå BMW
Jag har kollat runt på detta forumet ett tag och tycker att det finns en hel del vettiga personer här och ställer därför följande fråga.

Vilka krav bör man ställa på en mycket god vän som jag skall vara handledare åt i sommar?

Situationen är följande, vi har planerat att övningsköra under minst 10 år men det har inte blivit av förrän nu. Han vill köra upp privat utan att ta någon lektion i körskola. Jag var handledare år en annan vän och min fru förra året, dvs. 700 mil bakom en grön skylt. Både jag och min vän har mycket starka viljor och en hel del egna åsikter.

Jag vill ha lite åsikter både från er som övningskör och från er som har varit handledare om rimliga krav från min sida och hur jag kan lägga upp körningen för att slippa ytterligare 700 mil med päronsvängar i snigeltakt och samtidigt behålla kompisen.

frish
 
Last edited:
Det är du som har erfarenheten så då borde det väl rimligen vara du som bestämmer och din övare som gör som du säger utan knot.

Så gjorde jag med draken när hon övade och det gick alldeles utmärkt.
 
Svårt när det gäller en nära polare. Har själv haft dessa funderingar. Vad jag kommer ihåg så är det handledaren som ytterst är ansvarig vid övningskörning och således borde bestämma allt. Naturligtsvis inom lagliga/rimliga gränser. Kan inte din kompis stå ut med det under övningskörningstiden, föreslår jag att inte övningsköra med honom. Vänskapen lär gå åt skogen och då är det bättre att han kör med trafikskola och ni kör ihop när han tagit lappen.
 
Det kan vara bra att ta lektioner pa korskolan, dels for att man lar sig som vv vill se en kora och dels for att nar man sedan kor upp kan det bli lite knivigare om man kor som privatist.
 
Då jag ville ha lappen snabbt så fanns det inget annat alternativ än skola och sedan ut och övningsköra med polaren så man kunde tjata sönder det man hade lärt sig i skolan.

För som polaren och jag kom fram till så skiljer sig skolans åsikter mot vad polaren tyckte jag gjorde fel.
 
Det är du som är den som skall lära ut! Alltså är det du som kan, det
betyder att kompisen lyssnar på vad du har att säga, rätt eller fel kan man ju
diskutera i evighet.
Se till att kompisen e´noga med hastigheten , många som har svårt att
hålla hastigheten när dom övningskör brukar kugga på det på
uppkörningen.
 
Tack för synpunkterna

Anser ni att det är möjligt att klara uppkörningen som privatist eller kuggas man per automatik?

Jag undrar om det är någon här som har kört upp helt privat och klarat det utan några lektioner i körskola?

Hoppas att detta inte tagits upp i någon annan tråd allt för nyligen.

frish
 
frish skrev:
Tack för synpunkterna

Anser ni att det är möjligt att klara uppkörningen som privatist eller kuggas man per automatik?

Jag undrar om det är någon här som har kört upp helt privat och klarat det utan några lektioner i körskola?

Hoppas att detta inte tagits upp i någon annan tråd allt för nyligen.

frish

Både jag, min bror och en kompis körde upp privat. Jag var först av oss tre så jag fick kosta på mig några lektioner, sedan fick dom andra infon genom mig. Det gick kanoners inga problem alls. Kan man köra bil är det ju bara iprincip att lära sig lite garage vändningar och sånt pill!

Dock såg jag många när både jag och min bror körde upp som inte kunde gargevända, bromsa eller serpentinbanan och dom var alla privatister, ingen fick kortet heller!
 
Ett tips är att iallafall ta EN körlektion, innan uppkörningen..

Förklara helt enkelt för vännen att du inte vill köra i ett halvår.. Gör ett litet schema för hur ni ska köra, och när han satsar på att köra upp?
 
triple skrev:
....Kan man köra bil är det ju bara iprincip att lära sig lite garage vändningar och sånt pill!

Kan nog inte riktigt hålla med där. Jag klarade garagevändningen, serpentinen etc och testade köra upp privat men kuggade bromsprovet pga att det regnade och jag inte hade tränat på blöt asfalt. Nu har jag bokat tre lektioner i körskola, redan kört två av dem. Jag har insett att det jag lär mig på körskolan antagligen är de tips som kommer att rädda livet på mig i en stressituation. Alla läser ju inte om motstyrning och andra bra saker här på sporthoj. :) Min åsikt är att alla borde ta åtminstonde en lektion på skola.
 
Har hjälpt några polare att ta kortet de senaste åren.
Det här är det som har funkat bra för oss.

Det är ju som sagt du som ska lära ut. Så var inte rädd att påpeka vad han gör fel, stanna ganska ofta och gå igenom den bit ni kört, både bra och dåliga saker. Bestäm en etapp innan, om ni inte har radio, kör den, ta en paus och snacka igenom etappen, kör sedan nästa. Annars hinner du glömma de saker du tänkt på under körningen! :fakta
Kan han inte ta din kritik... då får han väl hitta en annan lärare!

Gör det till en körlektion, inte bara "ut och åka en sväng i det fina vädret" som många gör, då kör ju bara eleven på utan att veta vad som är rätt eller fel. Man ser allt för ofta "grön skyltar", speciellt bilar, som inte har nån koll på placering osv. det beror ju ofta på att handledaren bara åker med och inte leder körningen aktivt.
Åk också före ibland, visa spårval osv.
Följ trafikregler slaviskt, ha gärna en teoribok till hands om det är frågetecken.

Som nån sa tidigare. Håll hastigheten! Då sitter den i ryggmärgen på honom på uppkörningsdagen! När han väl har kortet så kan han gasa. Fast det faller ju in under tidigare punkt att verkligen göra det till en körlektion.

Så summan blir, du måste våga vara kritisk och din polare måste kunna ta kritik och ta åt sig av dina kunskaper. Han ska ju vara tacksam att du försöker hjälpa honom! :tummenupp

Köra upp som privatist ska inte vara några problem. Men jag rekomenderar några lektioner på skola bara för att få en extra koll på att man kan allt!

Men jag vet flera som klarat sig på första uppkörningen som ren privatist!

Lycka till!
 
frish skrev:
Jag har kollat runt på detta forumet ett tag och tycker att det finns en hel del vettiga personer här och ställer därför följande fråga.

Vilka krav bör man ställa på en mycket god vän som jag skall vara handledare åt i sommar?

Situationen är följande, vi har planerat att övningsköra under minst 10 år men det har inte blivit av förrän nu. Han vill köra upp privat utan att ta någon lektion i körskola. Jag var handledare år en annan vän och min fru förra året, dvs. 700 mil bakom en grön skylt. Både jag och min vän har mycket starka viljor och en hel del egna åsikter.

Jag vill ha lite åsikter både från er som övningskör och från er som har varit handledare om rimliga krav från min sida och hur jag kan lägga upp körningen för att slippa ytterligare 700 mil med päronsvängar i snigeltakt och samtidigt behålla kompisen.

frish


Jag tror du får låta han köra lite som han vill, det funkar förmodligen inte att leka lärare/polis och bossa runt med polaren, kan väl inte vara vanligt att handledare får ngt slags straff om dess elev klantar sig.
 
Min erfarenhet säger mig att eleven behöver ha tid på sig att lära köra hojen som en hoj, inte som en bil i trafiken men det kommer inte naturligt. Det tar tid.

Så ge eleven lite tid, någon månad eller så, innan du börjar komma med konstruktiv kritik. Det fungerade utmärkt för flickvännen, hon insåg de flesta av sina egna misstag efter att ha gjort samma sak några gånger.

Idag är vi förlovade till och med :)
 
Körskola

Kan bara hålla med My1974. Har kört mycket privat och fixar såväl garagevändningen, konbanan och Bromsprov. Har bokat ett antal lektioner på körskolan och kört en än så länge. De tips jag fick redan första lektionen vad gäller placering på vägen och även för garagevändning och dylikt så känns det som väl investerade pengar. Hade förmodligen kuggat på stadskörningen om jag inte kuggat på garagevändningen. Mitt råd är att om du tycker balansövningarna sitter hyfsat tag ett par lektioner och förklara för läraren hur du tycker det funkar och be om tips.
Jag kommer nog ändå chansa och köra upp privat efter mina fem lektioner om inte körskolan har någon tid snabbt, man vill ju inte bara sitta och se sommaren rinna iväg med cykeln i garaget.

Mikael
 
Last edited:
Ska eventuellt va handledare åt en polare nästa sommar. Tänkte ta det hela ganska coolt. Han kan ju trafiken så det är bara att påpeka när manövreringstekniken är galen. Det viktigaste är att få komma ut och köra :)
 
Jag har handlett brosan och håller på med tanten och mitt sätt att handleda är att börja med att visa reglage. Sedan sakta köra till nån lämplig plats att göra många bromsövningar på. Därefter lite manöverövningar i låg fart för balansens skull. Efter dessa rudimentära övningar ger vi oss ut i trafiken. Först på landsväg och sen efter lite mer erfarenhet, i stan. Vi kör en stund (0,5-1h) och stannar till för en paus. Pausen håller vi för att jag skall kunna ge kritik (negativ & positiv) & för att eleven oftast blir betydligt tröttare än dej som erfaren hojåkare. Nu har jag och tanten kört nästan hela förra sommaren och fortsätter i år. Hon började på en 535 Virago, övergick till en GSX 750F och förra veckan köptes en TLS in. Allt eftersom hennes kunskaper har ökat liksom hennes krav på hojen. Hon åker inte bara hoj längre utan kan faktiskt köra hoj. Märks det att jag är ganska stolt över henne???
 
Tack åter igen för alla synpunkter.

Skall vidarebefodra en länk hit till polaren sen kör vi när han klarat av all körning på parkering, som jag låter andra handledare ta hand om.

frish
 
Jag tycker att du skall låta kompisen göra som han vill, det är nog bäst med tanke på husfriden!!! Du skulle kunna köra framför honom för att undvika mil bakom grön skylt.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top