Vilka krav för att få åka bana?

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Vad krävs för att få åka på bana? Jag undrar dels i syfte för att ta dit slöhojjen på allmän körning för att prova och dels för ett intresse att börja banåka.
Vad handlar det om för priser? Dels för en enstaka prova på och dels för att aktivt träna?

Har ju kört cross i många år och då åker man bara till banan och pyntar en hundring så får man träna och i vissa fall måste man vara medlem i klubben, mycket annat än så är det inte men jag antar att det inte är så simpelt när de kommer till rr?
 
SkaD skrev:
2269741 Vad krävs för att få åka på bana? Jag undrar dels i syfte för att ta dit slöhojjen på allmän körning för att prova och dels för ett intresse att börja banåka.
Vad handlar det om för priser? Dels för en enstaka prova på och dels för att aktivt träna?

Har ju kört cross i många år och då åker man bara till banan och pyntar en hundring så får man träna och i vissa fall måste man vara medlem i klubben, mycket annat än så är det inte men jag antar att det inte är så simpelt när de kommer till rr?
Krav:
Skinnställ!

Pris:
Allt från 300:-/halvdag och uppåt!
 
Skillnaden på crossåkningen du är van med och bandagar med gathojjen är att man inte bara kan glida dit och pynta för att sen köra!
Du måste föranmäla dig och du hittar bandagar här på forumet.
Pris varierar och det kan vara allt från en till flera dagar.
Sen då finns det tex tisdagsträning på Sviestad (Linköping) men då krävs det att du har gått licenskurs för RR och där går det att bara dyka upp.
Men det är även där begränsat antal deltagare.

Vad det gäller hoje och dig så är det fullgod skyddsklädsel.
Goretex ställ godkänns i Lugn grupp (inte alltid)
Annars så är det skinn som gäller.
Ryggskydd vet jag inte om det är krav men jag kräver det av mig själv för att ens åka ut!

Hojen ska vara i ordning med bromsar däck och kedja.
Man kollar säkerhets detaljer och att den inte läcker som ett såll.
Krav på ljuddämpning finns.
Säkrast är att köra original dämp.
Brukar mätas 95Db förbikörning och oftast klarar ett fräscht slipon eller helsystem det.

Genomgång innan med förarmöte som är obligatoriskt.
Det finns alltid instruktörer på plats när det är "gatåkning".
Mycket bra att avslöja sig själv för en sån och be om hjälp i början för att hitta runt de första varven så man inte är i vägen eller uppträder osärkert på banan.
Bättre att få hjälp än att orsaka en incident.

Så ser jag på det i stort.
Ser att du bor i Bålsta.
Kom in i Uppsalaforumet och kika efter samåkning till bandagar.
Där brukar man ofta få kontakt med nån som åker buss eller pickis ...
Kan vara trevligt att slippa leda hem hojen efter marksyning i Kinekulle! :3freak

Lycka till....
Du kommer aldrig kunna sluta! :tummenupp
 
www.bankorning.com :tummenupp bra sida, står alla bantider för allmänheten på alla banor i Sverige. Ta dig en titt där. Ska själv köra på Sviestad(Linköping) idag på deras sk. trafikövning. :banana
 
Kamikaze kid skrev:
2269757 Skillnaden på crossåkningen du är van med och bandagar med gathojjen är att man inte bara kan glida dit och pynta för att sen köra!
Du måste föranmäla dig och du hittar bandagar här på forumet.
Pris varierar och det kan vara allt från en till flera dagar.
Sen då finns det tex tisdagsträning på Sviestad (Linköping) men då krävs det att du har gått licenskurs för RR och där går det att bara dyka upp.
Men det är även där begränsat antal deltagare.

Vad det gäller hoje och dig så är det fullgod skyddsklädsel.
Goretex ställ godkänns i Lugn grupp (inte alltid)
Annars så är det skinn som gäller.
Ryggskydd vet jag inte om det är krav men jag kräver det av mig själv för att ens åka ut!

Hojen ska vara i ordning med bromsar däck och kedja.
Man kollar säkerhets detaljer och att den inte läcker som ett såll.
Krav på ljuddämpning finns.
Säkrast är att köra original dämp.
Brukar mätas 95Db förbikörning och oftast klarar ett fräscht slipon eller helsystem det.

Genomgång innan med förarmöte som är obligatoriskt.
Det finns alltid instruktörer på plats när det är "gatåkning".
Mycket bra att avslöja sig själv för en sån och be om hjälp i början för att hitta runt de första varven så man inte är i vägen eller uppträder osärkert på banan.
Bättre att få hjälp än att orsaka en incident.

Så ser jag på det i stort.
Ser att du bor i Bålsta.
Kom in i Uppsalaforumet och kika efter samåkning till bandagar.
Där brukar man ofta få kontakt med nån som åker buss eller pickis ...
Kan vara trevligt att slippa leda hem hojen efter marksyning i Kinekulle! :3freak

Lycka till....
Du kommer aldrig kunna sluta! :tummenupp



Tack så mycket för bra svar!
Skinnställ och ryggskydd osv har jag så det är inget problem, hojen är i gott skick likaså.

Så det är alltså inte krav på att man måste ha körkort? Och inte heller alltid krav på att man ska ha någon form av licens?
Min tanke var väl att isåfall prova på enköping, pepparoten eller uppsala rörken. Är det en möjlighet utan licenser osv?
släpkärra har jag till crossen så det är inget problem att ta mig till banan.
 
SkaD skrev:
2270166 Tack så mycket för bra svar!
Skinnställ och ryggskydd osv har jag så det är inget problem, hojen är i gott skick likaså.

Så det är alltså inte krav på att man måste ha körkort? Och inte heller alltid krav på att man ska ha någon form av licens?
Min tanke var väl att isåfall prova på enköping, pepparoten eller uppsala rörken. Är det en möjlighet utan licenser osv?
släpkärra har jag till crossen så det är inget problem att ta mig till banan.
Hela ekipaget skall väl vara godkänt för körning i trafik, så körkort måste du nog ha.
 
SkaD skrev:
2270166 Tack så mycket för bra svar!
Skinnställ och ryggskydd osv har jag så det är inget problem, hojen är i gott skick likaså.

Så det är alltså inte krav på att man måste ha körkort? Och inte heller alltid krav på att man ska ha någon form av licens?
Min tanke var väl att isåfall prova på enköping, pepparoten eller uppsala rörken. Är det en möjlighet utan licenser osv?
släpkärra har jag till crossen så det är inget problem att ta mig till banan.


Päron och babelsiner sööjjööö.

Trafikövning dvs massa gatfolk som luffar runt på bana=KK samt försäkrad hoj.

RR-träning massa jönsar som åker fort runt bana= License samt nått att åka på som överestämer med Svemos tekninska reglemente.

björn
 
björn.e skrev:
2270227 Päron och babelsiner sööjjööö.

Trafikövning dvs massa gatfolk som luffar runt på bana=KK samt försäkrad hoj.

RR-träning massa jönsar som åker fort runt bana= License samt nått att åka på som överestämer med Svemos tekninska reglemente.

björn

Eller så har någon hyrt banan och låter folk köra, då spelar oftast varken licens eller kk någon roll. Då gäller dock inte trafikförsäkringen
 
Det låter intressant, vore kul om de fanns nån stans att prova på och komma som man är och bara köra. har inte uppkörning förren i augusti och det vet man ju aldrig hur det går och sen är det ju höst så finns väl inte så överdrivet mycket möjligheter att testa på iår.

Om ni ser nått under sommarn där man får köra utan varken kk eller licens så hojta gärna till. (kring sthlm, uppsala + 10mil radie)

Hur är det om man ska börja träna ordentligt då? Tankarna går ju till att köpa en banhoj och träna 1-2ggr i veckan, vad kan man räkna med för kostnader?
Då pratar jag inte om slitdelar eller dylikt utan rena kostnader på att få träna, kan man köpa nått årskort eller medlemsskap eller likande i klubbar eller är det bara att pynta en 500ing varje träning som gäller? isåfall, hur har motionärer råd att åka? :confused:
 
Hos LMS kostar det 300 för medlemskap. Löser du träningskort (endast för medlemmar) för 350 så sjunker träningspriset från 250 till 50 så du tjänar blixtsnabbt in det. Det går t o m att slippa betala alls om man hjälper till i klubben som t ex funktionär på tävlingar.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top