vilka krashkåpor pris/kvalite

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Sitter å letar krashkåpor till hojjen (gixxer 1000-01).

har nära till grevens och hade tänkt köpa där men de finns ju fler butiker som säljer billigare. bland annat ngc.

men frågan är nu vilka jag skall sattsa på. Är inte snål men vill inte lägga överdrivet på ett par kåpor. Grevens säljer sebimoto ngc sina egna. Finns säkert fler butiker, tips?

men vad åker ni me för kåpor och vilka är bäst kvalite på kontra pris.

hade gärna haft ett par med snabbfästen, men grevens hade inga hemma för tillfället.
 
ÄR det kraschkåpor för rejsbanan så är NGC Evo givna. Om du kan vänta ett tag alltså.

Det som skiljer Evo-kåporna från våra andra fabrikat är att de är bearbetade ett steg mindre. Rennsport och RX-R är levereras "primade", medan Evo kommer utan primer lagd. Det betyder att det är lite mer jobb med underarbetet om man vill ha en snygg lack. Passform, byggkvalitet och såna saker är lika bra som på vilka andra kåpor som helst. Det är fö många på det här forumet som kör med de kåporna. Jag själv körde med dem på min förra hoj.

Det kan vara relevant för dig att veta att jag är en av dem som driver NGC Racing. De flesta som rekomenderar sina eller sina kompisars företag/produkter brukar inte vara så noga med den sortens info. Men nu vet du :)
 
kåporna skall ju ändå lackas och skall de bli någon finish kanske de är smidigare att lägga till några hundralappar så man får kåporna primade och enbart behöver lämna dem för lack?

hur lång är leveranstiden på era primade kåpor?
mvh
 
kåporna skall ju ändå lackas och skall de bli någon finish kanske de är smidigare att lägga till några hundralappar så man får kåporna primade och enbart behöver lämna dem för lack?

hur lång är leveranstiden på era primade kåpor?
mvh
Det är svårt att svara på exakt eftersom det är semestertider hos tillverkarna. Men någonstans mellan 12-17 dagar har det tagit den senaste tiden för Rennsport och RX-R innan de kommit till kunden. Det varierar från dag till dag, beroende på lagerstatus och orderläge hos tillverkarna och postgången. Posten har varit ett problem på sistone. Det är förmodligen mycket semestervikarier istället för den ordinarie postpersonalen.

Edit: att det är primer lagd betyder inte att det bara är att spruta på lack på dem. Beroende på hur noga du är kan du få spackla och slipa ändå. I vilket fall måste man alltid våtslipa dem innan lackering. Det är ett jobb på en halvtimme. Men det där beror som sagt på hur petig man är. Jag våtslipade mina Evo-kåpor och så var det bra med det. Lacken blev inte vad man kan kalla för perfekt men dög utmärkt åt mig :)
 
Last edited:
Det är svårt att svara på exakt eftersom det är semestertider hos tillverkarna. Men någonstans mellan 12-17 dagar har det tagit den senaste tiden för Rennsport och RX-R innan de kommit till kunden. Det varierar från dag till dag, beroende på lagerstatus och orderläge hos tillverkarna och postgången. Posten har varit ett problem på sistone. Det är förmodligen mycket semestervikarier istället för den ordinarie postpersonalen.

Edit: att det är primer lagd betyder inte att det bara är att spruta på lack på dem. Beroende på hur noga du är kan du få spackla och slipa ändå. I vilket fall måste man alltid våtslipa dem innan lackering. Det är ett jobb på en halvtimme. Men det där beror som sagt på hur petig man är. Jag våtslipade mina Evo-kåpor och så var det bra med det. Lacken blev inte vad man kan kalla för perfekt men dög utmärkt åt mig :)

låter ju billigt. får fundera nån dag om jag orkar vänta... just nu är hojjen ihop tejpad, men de får väl duga de sista 3 bankörningarna i augusti:) så får hon bli fin till vintern....
 
Hur är kvaliten på krasch kåpor jämfört med original...
Vid en vurpa..vilka håller bäst/är starkast..original eller krasch kåporna..?

Finns det krasch kåpor som man kan använda för gata..
dvs urskurna för lysen och liknande..?
 
Hur är kvaliten på krasch kåpor jämfört med original...
Vid en vurpa..vilka håller bäst/är starkast..original eller krasch kåporna..?

Finns det krasch kåpor som man kan använda för gata..
dvs urskurna för lysen och liknande..?
Det är aldrig lika bra passform på kraschkåpor som på originalkåporna. Vid en vurpa så går både kraschkåpor och originalarna sönder, blir sönderskrapade etc. Kraschkåporna är enklare att laga. Det finns kraschisar färdigskurna för lyktor etc till många modeller.
 
låter ju billigt. får fundera nån dag om jag orkar vänta... just nu är hojjen ihop tejpad, men de får väl duga de sista 3 bankörningarna i augusti:) så får hon bli fin till vintern....

Kan säga att de dyra Works-kåporna som Grevens har suget fett i passform.
Snabbskruvarna är helt värdelösa. Du måste in med en hand på insidan för att trycka mot så de kanske går att skruva i. Materialet i dessa är på tok för vekt. deformeras toklätt om du missar lite.
Stora porer i kåporna från gjutningen gör att du måste spackla många omgångar för att få hyffsat resultat.
Kåporna är lövtunna, så en måsskit på en långraka skulle nog spräcka dem:gnissla
Men dyra var de...

Så ryktet om att de köper in 2:a-sortering och säljer till fullpris tvivlar jag inte på efter mina erfarenheter.

Iofs så var det de enda som fanns hemma för omedelbar leverans.:näsblod

Kompisens NGC Rennsport-kåpor hade då mycket bättre finish och tjocklek. Bara att matta ner och lacka.

Mina 2

Dal-Mausen
 
Hur är kvaliten på krasch kåpor jämfört med original...
Vid en vurpa..vilka håller bäst/är starkast..original eller krasch kåporna..?

Det finns många vurpor där en kraschkåpa går sönder men originalkåporna inte skulle gå sönder. De är betydligt tåligare.
 
Det finns många vurpor där en kraschkåpa går sönder men originalkåporna inte skulle gå sönder. De är betydligt tåligare.
Jo, det stämmer. De är mjukare och segare och bryts inte lika lätt. Fast går de mot asfalten så skrapas de likväl.
 
Kan säga att de dyra Works-kåporna som Grevens har suget fett i passform. ...

Mina erfarenheter är att workskåporna är riktigt fina. Lackade just upp ett set, och jag smekte bara av dem med ett 500-papper och på med lack och det blev tjusigt. De jag har monterat har också passat bra.
 
Last edited:
Jepp, det har vi. Här finns de: http://www.ngc-racing.se/index.php?page=category&cat=147

Edit: jaha, gatkåpor... Nä, det har vi tyvärr inte. Jag vet inte heller om/när vi kan tänkas få. Tillverarna hinner inte ta fram gatkåpor för nya modeller under så med lite tur kan de dyka upp i höst.
Skiljer det i gjutningen mellan race/gatkåporna eller är det samma fast uppskuret?
Tänker på fästpunkter för strålkastare och bakljus, försänkta blinkersfästen i framkåpor osv, är det ingjutet på gatkåpor eller måste man fixa själv?
 
Skiljer det i gjutningen mellan race/gatkåporna eller är det samma fast uppskuret?
Tänker på fästpunkter för strålkastare och bakljus, försänkta blinkersfästen i framkåpor osv, är det ingjutet på gatkåpor eller måste man fixa själv?
Det varierar lite beroende på vem som gör det. Våra Rennsportkåpor i gatutförande är racekåpor som man skurit ut för lyktor osv. I den mån det krävs särskilda fästpunkter på insidan av toppkåpan t ex för lyktan så är de normalt med. De fästpunkterna hade vi dock en del problem med under våren. Man har helt enkelt inte varit tillräckligt noggrann vid tillverkningen och då har de hamnat så fel att det krävts modifikationer. I något fall har det varit så illa att vi fått ta tillbaka dem och i ett par fall har det varit så illa att vi gjort prisavdrag. I princip skall de alltså vara att skruva på men man skall inte räkna med att detaljer som dessa passar helt perfekt direkt. Smärre modifieringar kan man behöva göra. Är det grövre fel så är det vårt problem (dvs vi får skicka nytt, dra av på priset eller nåt sånt).

RX-R-kåporna är ibland "gjutna" i gatskepnad och ibland skurna. Beror lite på modell. Det är samma sak här. I övrigt gäller samma sak som för Rennsport när det gäller passformen. I båda fallen är det främst lyktinfästningarna som spökar.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top