vilka hojjar är "sport touring"

sprint st helförsäkring helår 4755:-

Och, når man runder 40, så koster den ca. 4000kr. (Jag vet..... til april)

1000mil service = 15-1800kr
2000mil service = 3-4000kr
osv osv osv

Jag har kört 2700 mil på min, pendlede från Malmö till Köpenhamn... (det gör jag inte mer, jobbar nu i Malmö och saknar mina 10 mil varje dag)
 
Honda:

VTR1000F Firestorm
CBR1100XX Super Blackbird
CBR1100SF X11

Tips, köp en välvårdad 98'a eller 99'a så du kommer över 10-års gränsen, premien sjunker då hos Hondas specialförsäkring med IF + att inköpspriset blir vettigare. Det är i princip samma hojar oavsett årsmodell.
 
yama FZ6-S S2 går i Street2 klassen
sporttouring är stora klumpiga maskiner med få undantag (läs: traja sprint st, rf 900 som inte riktigt är en tourer)

Någon innan sa något om Blackbird (cbr 1100 xx) den skulle jag nog fan köpt. För min del (30+, Malmö) skulle det gått på ca 10k med helförsäkring

blev omkörd av en VTR1000 med bullerburkar, jag trodde att han skulle spräcka mina rutor ... vilken cool hoj ! Synd den är så törstig (0.8-1L/mil hörde jag)
 
Last edited:
Honda VFR800FI 98-01 ... driftsäkrare hoj får man leta efter .. några små enkla och billiga handgrepp så blir det en ännu sportigare tourer.
Saknar den mycket ...
 
Suzuki GSF 1200 S Bandit -06

Försäkring tex. Bilsport MC 30+ strax utanför Gbg 6000 kr.

Prisbild -06 ca 60000kr -01-05 ca 40-55000 kr

Du vill helst kolla på den "sista riktiga Banditen" dvs en -06a, uppdaterade kåpor, bättre ram, fortfarande luftkyld och fuggar, och framförallt en 5-växlad låda och inte 6-växlat som de senaste årsmodellerna.

Massor av bottenvrid, rulla 30-40 på femman genom en korsning och dra rullen, det grymtar lite utan protester och bara accar... skön känsla om man gillar bra vrid.

Bandit 1200 tråden med lite bilder på min föredetta -06a se inlägg 2117.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=63904&page=106
 
Varför inte 900SS / 900SSie också? De är inte lika sportiga i sittställningen som hyperserien.

Jodå, för all del, men ST-serien är ju den som Ducati själva kallar SportTouring.
ST4s:en som jag själv kört många tusen mil med är kanon. Motor, vägegenskaper, fjädring, bromsar, allt är i harmoni med varandra ...
2 pers åker komfortabelt och man behöver inte bli efter på back-roads:en heller om man inte vill :tummenupp
 
BMW F800S är en trevlig sport tourer, men den har inte riktigt 100 häst. Prova, jag tror du blir förvånad. Finns bild i mitt garage, när jag var på touringsemester i sommras.
 
Last edited:
"sporttouring"? Alltså, sportiga hojjar men med lite mindre aggresiv körställning och kanske lite vaddering i sadeln? runt 100 hästar känns också som att det räcker.
...
jag älskar utseendet hos sporthojjar men jag har inte råd att äga en ännu

Jag tror inte att Suzuki Bandit (oavsett om jag tycker att den nakna är fin) eller Ducati ST eller liknande hamnar i kategorin MODERN snygg sporthojsliknande maskin. De ser mer ut som sportmaskiner från förr. Inget illa menat ..

Den går drssutom som sport-touring hos IF = Bra förs-premie!

Mm, ca 10k/helförsäkring/helår för mig, 34 år, bor i malmö. Inte så jättebilligt, eller hur .. Va fan, måste man va 60+ och bo i Jukkasjärvi för att få en normal premie ?? wtf ...
 
Last edited:
Jag tror inte att Suzuki Bandit (oavsett om jag tycker att den nakna är fin) eller Ducati ST eller liknande hamnar i kategorin MODERN snygg sporthojsliknande maskin. De ser mer ut som sportmaskiner från förr. Inget illa menat ..

Nu frågar ju trådskaparen efter äldre sporttouring liknande hojar med ca 100 hk i sitt första inlägg...
 
Thundercat eller cbr 600f skulle jag rekommendera. Jag har kört bägge två.
Dom är väldigt sköna att köra långt med och ligger runt 100 hk.
 
Jag e helnöjd med min Suzuki GSX 750F -99! Ända jag kan klaga på att där skulle varit mer bottendrag, men som en touring maskin e den grym!
 
Gsx-r 1100 från 90-tal kan nästan klassas som sporttouring (?!). Lite småtung men har en hyffsad motor :)
 
Thundercat eller cbr 600f skulle jag rekommendera. Jag har kört bägge två.
Dom är väldigt sköna att köra långt med och ligger runt 100 hk.

CBR 600F hamnar i klassen Sport och därav får skyhöga premier. VTR1000F väger 200 kg, lika mycket som min FZ6:a, det borde göra den till en extremt lättkörd sporttourer. Annars när jag ser på storleken och vikten så är det ganska få cyklar som ligger däromkring och inte känns som en isbrytare.

Blackbird låg på runt 230 kg, ca 30 kg mer än vad jag skulle vilja ha. Har en bekant som bara körde BMW (han hade väl råd att va kräsen) och någon gång tappade han motorcykeln i en backe, vid stillastående. Folk var tvungna att hjälpa honom resa motorcykeln, så tung var den. Och Hayabusa har inte direkt vunnit några designpriser heller ..
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top