Vilka hojjar är lätta att sälja resp. inte lättsålda?

• Thread starter Thread starter PH
  • Start date Start date

PH

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
Funderar...
Funderar lite på vad man ska köpa för hojj.

Har lite planer på en 500:a streethojj, men om man vill byta upp sig så småningom, finns det nån marknad för 500:or eller är det risk att den blir svårsåld? Har kollat lite på Kawa ER-5 eller Suzuki GS500 t.ex. ...?

Någon som har några andra synpynkter på dom hojjarna? Lätt att bli av med om man tröttnar?

Tacksam för råd och tips!

PH skrev:

Har lite planer på en 500:a streethojj, men om man vill byta upp sig så småningom, finns det nån marknad för 500:or eller är det risk att den blir svårsåld? Har kollat lite på Kawa ER-5 eller Suzuki GS500 t.ex. ...?

Någon som har några andra synpynkter på dom hojjarna? Lätt att bli av med om man tröttnar?

varför köpa om du redan tror du kommer tröttna på den?????? :va

Pumbalaa skrev:
varför köpa om du redan tror du kommer tröttna på den?????? :va

Många säger att man lessnar på 500:or och som sagt risken finns väl att man lessnar efter ett tag.

Men ER-5 eller GS500 verkar vara ganska bra att börja med + billiga att köpa och kanske äga också :)

Man tröttnar alltid och vill alltid ha mer!
Men om man börjar med en K5a, vad ska man då byta till?
Börjar man långt ner på skalan har man många hojjar att byta upp sig till innan man når toppen :tummenupp

Jag tycker det är grymt svårt att ge råd , men jag tror att man tröttnar relativt fort på ER-5 om man vill köra mer än 110 .

Däremot tror jag de är lättsålda pga pris och låga drifts och försäkringskostnader.
:tummenupp

2ono skrev:
Jag tycker det är grymt svårt att ge råd , men jag tror att man tröttnar relativt fort på ER-5 om man vill köra mer än 110 .

Däremot tror jag de är lättsålda pga pris och låga drifts och försäkringskostnader.
:tummenupp
ahh..har en dr800 som jag tycker går fin fint.
i 110 ligger jag i fyran o har en växel kvar..den e bekvämast i 140 o jag sitter skönare o de blåser mindre än på min gamla cbr.
visst inte snabbast upp till 100 men tillräckligt.
er5an går väl knappast sämre?
:va eller gör den de?

ozeo skrev:
ahh..har en dr800 som jag tycker går fin fint.
i 110 ligger jag i fyran o har en växel kvar..den e bekvämast i 140 o jag sitter skönare o de blåser mindre än på min gamla cbr.
visst inte snabbast upp till 100 men tillräckligt.
er5an går väl knappast sämre?
:va eller gör den de?

Fast Dr 800 är en cylinder har väl en toppkåpa :va och vad varvar den vid 100kmh 3K rpm??, dvs avstressande och du behöver inte växla ner 2 växlar vid omkörning??.

Det är en evig diskussion vad som är bra nybörjar hoj och det är väldigt subjektivt, jag tror på resonemanget köp en hoj som är lätt att sälja i fall man ångrar sig. :)

PH skrev:

köp min zx9r :tummenupp

PH skrev:
Har kollat lite på Kawa ER-5 eller Suzuki GS500 t.ex. ...?

Tror inte det blir några problem att bli av med en sådan hoj eftersom de är eftertraktade nybörjarhojar, framförallt för de som måste köra med begränsad behörighet! Så både ER 5 och GS500 är bra, prisvärda allternativ som dessutom lär vara billiga att försäkra och funkar nog så bra att lära sig svänga på... Börja med det så kan du ägna dig åt att köra fort sen! :tummenupp

tycker alla hojar är svårsålda. fast det är väl mest den här tiden på året då allting börjar mattas av. Jag tex har en honda dominator, kanonfräsch 98 som jag begär 30 för. Billigaste och troligen en av de bättre offroad som finns på blocket. bara en som ringt, inget seriöst. Likaså kompisen har en zx9 -01 kanonfin, en av de billigaste på blocket. EN som ringt.. och han ville byta mot en custom.. fy fan..

verkar vara svårt att sälja hojar i ren allmänhet. fast det är väl bara nu på höstsidan kanske. inte vet jag :confused:

Äh, lika bra att börja med något vettigt för att öka succesivt.

Allt är lättsålt för rätt pengar.

<moralmode="on">Själv började man med Sursucki Gs500 (4cyl) från 1977, dessvärre brann den underbara rariteten upp. Efter det var det bara att köra nåt annat skräp, Hynda CB400N, som senare skrotades brutalt med lite brutna ben som påföljd. Efter det, min första sporthoj, Yamaha FZR600 från 1992, svinbra instegssporthoj. Nuvarande hoj är en Kwakcizugi Ninja 600 från 1995. Har alltså ökat succesivt varje gång. Nästa hoj blir en från 2000talet (säkerligen Gix 750), jävlar alltså, det ser jag framemot.</moralmode="on">

Alltså, alla hojar har gått att sälja på ett eller annat sätt samt att jag har fått en rätt kul MCkarriär, som bara blir bättre.

PH skrev:

Funderat nått på en Hornet 600?
Billi försäkring och går hyfsat.

varvstopp skrev:
Funderat nått på en Hornet 600?
Billi försäkring och går hyfsat.

Klurat lite på den också, men tror den blir lite dyrare att äga trots allt...
Annars är det ju ett alternativ som man antagligen inte tröttnar på lika snabbt.

Det är svårt att välja hojj! :huvet

jojon80 skrev:
tycker alla hojar är svårsålda. fast det är väl mest den här tiden på året då allting börjar mattas av. Jag tex har en honda dominator, kanonfräsch 98 som jag begär 30 för. Billigaste och troligen en av de bättre offroad som finns på blocket. bara en som ringt, inget seriöst. Likaså kompisen har en zx9 -01 kanonfin, en av de billigaste på blocket. EN som ringt.. och han ville byta mot en custom.. fy fan..

verkar vara svårt att sälja hojar i ren allmänhet. fast det är väl bara nu på höstsidan kanske. inte vet jag :confused:

Jag vet inte, att någon ligger billigast på blocket behöver inte betyda att priset är bra.....
Allt går att sälja för rätta pengarna. Sålde R1:an (-04) med 1400 mil och servat själv för 80 lappar, fick den såld på 0tid. När jag annonserade den för 90-92 så gick det inte att få iväg den, OMÖJLIGT!! Du har väl hört det där med utbud och efterfrågan....

Last edited:
tror inte de är svårsålda, det finns alltid folk som vill ha mellanklasshojar eller förstahoj.

Då är sporthojar värre, pga premierna så är de inte mycket värda eller så lättsålda begagnade.

prisjämförelser

jojon80 skrev:

Men om era är billigast på blocket och en ringt så har väll antagligen ingen ringt på de andra.. om ingen ringer så är det ju antingen inte intressant eller för dyrt.. oftast det senare.. Sålde en gammal calibra för ett tag sen och jämförde priserna på blocket med min.. la mej 10 under och den blev såld direkt.. de andra hade legat ute i nära 1-2månader (ligger ute fortfarande).. testade faktiskt att ringa på ett par och de var inte sålda.. Det är ju marknaden som styr priset inte säljarens uppfattning om värdet.. eller har jag fel? Hojar är ju alltid svåra att sälja på hösten... själv så köpte jag min till kalas pris för ett par veckor sen..

PH skrev:

Varför inte kolla Sport 600 de är ruskigt billiga ibland...
500:orna är lite väl gamla i sin konstruktion och är byggda med låg budget i första hand
Köp min GSXR 600-2000...den tröttnar man inte på i första taget

Svårsålt är det nog inte mer än andra hojar. Annars kan man alltid lämna som inbyte hos en hojfirma om man köper nytt. Jag körde ett tag med en ER-5 och den var trevlig att köra med, men inget krutpaket direkt. Det tog en tre-fyra månader så bytte jag upp mig till en starkare maskin. Men just till en början är de faktiskt riktigt bra att nöta med, då de inte bjuder på obehagliga överraskningar för den som är ny och är billiga att försäkra och äga (slitstarka motorer bl.a.).

Det man kan säga om ER-5 och GS500 som hojar i sig är att att de är trevliga att köra men som sagt, inte så värst mycket pulver OCH de är förbannat små... Jag som är 180 cm över havet sitter inte bra på någon av dessa.

Andra hojar som jag tycker du ska kolla på är Aprilia Pegasus och BMW F650 Funduro/Scarver. I princip samma hoj... Singelstånkor men väldigt trevliga att köra.

Suki Bandit 600 och Honda CB600F Hornet är ytterst trevliga.

FZR600 (lilla Fazern) är nog bland det roligaste man kan få för den relativa låga pengen. Bra instegshoj enligt mig.

Triumph Speed Four kan vara ett alternativ.

Personligen skulle jag nog kika på en Honda CBF600SA (En Hornet med liten kåpa fram). Bra försäkringsnivå (under 5.000 i maxpremie), ganska bra kraft så man har att växa i, lättkörd som tusan, väldigt bra bromsar och som du efterlyser, lättsåld.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti