Vilka hojar bör man ha kört en gång i livet?

Det finns inte en enda motorcykel som jag skulle tacka nej till att ta ut på en provtur.
 
Som vanligt håller jag mig inte till reglerna, utan hittar på min egen modell.

Jag har haft långt över 100 hojar & kört bra många fler.....& tänkte det kanske skulle vara kul att skriva några rader om de mest minnesvärda hojar jag kört.. Bra eller Anus..
(Årtal är på Mc:n, behöver inte vara året jag körde hojen)

-58 Dominator Ska jag ta cykeln eller Norton?? Ähh, jag trampar.
-81 CB125 Kommer jag aldrig fram nån gång???? (1800mil på 2år:död)
-75 Kawa 750H2 Rockade hela min värld... vilket ax & fart. Här föddes min kärlek till Mc
-81 Cb1100R Vilket enormt odjur... Var raka pipor.. (Numera behaglig tinnitus)
-82 GSX1100 Historiens mest onödiga mc, snygg som satan & går bra rakt fram.
-83 Z1300 Håll i hatten, men akta i kurvorna (Kan Arto Nykvist... kan jag)
-84 GPZ900 Åhhh, så snygg. och fick vara snabbast i ett helt år, favvo i Top Gun.
-84 GSX750R Fick mig ta licens & börja tävla. Färdig fab-räsr juhh, kör bana av sig själv.
-85 NSR400R Symaskin, händer ju ingenting... tills du kommer till en kurva :rock
-86 GSX1100R Loved it, revolutionerande. Men knappast med standardmotorn :D
-88 YZR500/OW86 Roberts/Mcgee. FUUUCK MEEE... Bakhjulet, tvärnit, kurva: REPETE
-91 GSXR750 USD gaffel & bra ram. Whhhow... plötsligt behövs styrdämp :confused:
-98 R1 Polka. sååå snygg(+Billig försäkring) Vad hände med konkurrenterna??
-01 GSX1000R AAhha, här var dom (Konkurrenterna) Fast svindyr försäkring...
-05 GSX1000R Leendet tog aldrig slut, än i dag bland de bästa jag kört: Ett helt paket.
-07 CBR600RR Där gick det fort, fast... en tjejhundra. Bra på allt, står sig än idag
-08 CBR1000RR De va som faan, kunde det bli så här bra??
-09 RCV Factory Personbästa på banorna... Men NÄÄ, hör/känner inte vad twin säger.
-11 RSV4R Pasta, Spagetti, Pizza... Kanske bra, men inte för mig, samma som ovan
-12 ZX10 Yiipii kayee, MF, Vaddå Honda? Dem ser man i backspegeln? BÄST Hitintills
-12 1198 UNDERBAR... Men NEJ.. Förstår inte vibrationerna... Allt blir helt fel.
-12 S1000R VARFÖR har jag inte en sån här...

Ser fram emot att köra:

250 2t räser Vill smiska bana med en räser.. (Gp-hojen räknas inte, vågade inte smiska)
Nyare Hayabusa Är bara för allsmäktig... fast det är förmodligen en buss...
En turbohoj Surprise me... Vill lyfta fram i 200 vid lite snurr på rullen...
Stelben... Galna dansken fick mig nyfiken... (tror iofs penicillin botar det)
V-Max Går dom verkligen sååå bra??
Paningale Fast.... jag vet inte.... fortfarande en ducce..
Motard Bara MÅSTE.... NU :rock
 
Last edited:
Ser fram emot att köra:

250 2t räser Vill smiska bana med en räser.. (Gp-hojen räknas inte, vågade inte smiska)
Nyare Hayabusa Är bara för allsmäktig... fast det är förmodligen en buss...
En turbohoj Surprise me... Vill lyfta fram i 200 vid lite snurr på rullen...
Stelben... Galna dansken fick mig nyfiken... (tror iofs penicillin botar det)
V-Max Går dom verkligen sååå bra??
Paningale Fast.... jag vet inte.... fortfarande en ducce..
Motard Bara MÅSTE.... NU :rock

Precis, underbara hojar! och Panigalen är SÅ SNYGG!

Har kört en, dock bara 899an :(
 
Det är inte hojar man behöver bocka av på sin bucket list, men jag skulle vilja köra Captain America-hojen från Easy Rider och den där elhojen som Jay Leno körde för ett tag sen.
 
Jag skulle vilja låna nyckeln till toymans garage ett par dagar....
 
Vill nog säga att jag inte håller med om att CBR 900 känns överskattad.

Impulsköpte en sådan för rätt många år sedan och blev rejält positivt överraskad ang hanterbarhet och körkänsla. Riktigt bra motorkaraktär har den också.
 
-12 1198 UNDERBAR... Men NEJ.. Förstår inte vibrationerna... Allt blir helt fel.

Ser fram emot att köra:
Paningale Fast.... jag vet inte.... fortfarande en ducce..

fet lista men jag håller me dig ang ducati iaf de gamla modellerna, iof vill jag ändå köpa en men förstår faktiskt inte varför en hoj ska vibrera å hoppa som en minibike med en 150cc gräsklipparmotor i.

tycker du ska testa panigalen, den känns som en modern hoj dvs slipper ha utsträckta armar så som man har på de gamla men ack så heta de gamlaDucati-hojarna.


Just nu vill gärna provaköra en rc45 å en standard cbx 1000 (6cyl)för att jämföra med klubbkolegans Nestor-Cbx. Dvs om man skulle kunna få lov å ta en repa på den. Ställ dem vid varandra så ser man hur liten Nestor cbxen e mot org... FAAAAN JAG VILLL :P
 
Last edited:
Ducati 1199 panigale - går så in i hel...e

BMW k 1300 s - mycket trevlig - körde med quik shift :)

Ktm superduke 1290 - ett jävla as!

Ducati Diavell - förvånansvärt lätthanterlig med mycket effekt

Aprillia RSV 4 - coolt med v4a går som f.n

Aprillia tuono - v4a streetfighter - hård sadel men en jä..a effekt massa balla drivingmodes oxå tex launch control :yoparty


Någon el motorcykel.. Kom fan inte ihåg vad den hette, men hade ca 7hk.. det var en upplevelse att köra helt ljudlöst :)
 
En gammal Huskvarna.

1199 eller desmon.

Cbx

Rsv4

En stor tvåtaktare

916

Busa med och utan turbo.

CR 500

K5

R1 98

GS 1200

Vinge

Boss hoss

Hd

Banhoj
 
standard cbx 1000 (6cyl)för att jämföra med klubbkolegans Nestor-Cbx. Dvs om man skulle kunna få lov å ta en repa på den. Ställ dem vid varandra så ser man hur liten Nestor cbxen e mot org... FAAAAN JAG VILLL :P


Ja jäklars.... en nymoddad CBX1000 vore nått att yla fram på. Den läggs till i listan.



Är det den med V8.. Hmm, så fick man lägga till den med då ;o)


Glömde förövrigt en mycket spännande hoj:

Husqvarna 2t 475cc 1968-69 tror jag. Hade växelpetaren PÅ HÖGER sida...
Extrem spännande (läs totalt livsfalrlig) hoj
 
Last edited:
Jag vill prova nån enorm BossHoss XXL.. Den ska ha dragkrok så ja kan ha ett släp med en guldvinge som "åka och handla nått" hoj.:yoparty
 
Glömde förövrigt en mycket spännande hoj:

Husqvarna 2t 475cc 1968-69 tror jag. Hade växelpetaren PÅ HÖGER sida...
Extrem spännande (läs totalt livsfalrlig) hoj

ALLA engelska (och de flesta svenska) maskiner hade växelspaken på höger sida fram till mitten av 1970-talet åtminstone... Ettan uppåt, resten nedåt.
 
Jag vetifan om jag skulle våga men det vore kul att provsladda en Megola.

Stjärnmotor inne i framhjulet, ingen koppling och i stort sett obefintliga bromsar tydligen.

Brorsan hade en Excelcior X från 1930 men det vart, så vitt jag vet, aldrig körklar. Hade varit skoj att prova annars.
 
Avdelning fantasi eller ouppnåeliga drömmar:
Doohans NSR 500 1993
Gardners NSR 500 1987
Guy Coulons sexcylindriga 300
Stoners Ducati 800
Valfri MotoGP-hoj 2014

Annars är min lista här.
Henderson från ca 1914
BSA Rocket
Norton Commando
Kawa 750 3-pip H1,H2
CB1100R 1983
GSX-R 750 1985
ZXR 750 1987
RC30
V-max
RC45
NR750
Aprilia Mille R Factory
Aprilia RSV4 Factory
ZX10R 04
Fireblade 04
R1 1998
R1 2009(crossplane)
Goldwing 1500
Goldwing 1800
Djepr m. sidovagn
BMW K1
Honda XRV 750 (Paris Dakar)
RGV 500
RGV 250
RS250
RD350
RD500
HD Fat Bob
HD's största touringmaskin vad den nu heter.
En äkta stelbenschopper från 60-70 tal med bilbakdäck


Redan kört = svart
Kvar att köra = rött

Har baserat mina svar på vad jag anser vara milstolpar eller liknande inom MCns utveckling + ett personligt intresse.
 
CBX1000
HP4
Zero vilken som helst
C1 bamåste testa nångång :)
Någon riktigt gammal 98cc typ
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top