Vilka hojar bör man ha kört en gång i livet?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vilka hojar bör eller måste man ha kört en gång i livet?
Tänker uppnåbara hojar nu, inte one-off-MotoGP hojar, utan hojar som man faktiskt kan ha möjlighet att äga eller köra.
Jag tänker inte heller hojar som du rankar som de bästa, utan hojar man faktiskt bör ha kört en gång för att veta hur de är.

Min lista

1. Yamaha R1 1998
2. Suzuki Hayabusa
3. Harley Davidson (äkta glidare, inte Sportster)
4. Yamaha V-Max gen I
5. Honda Africa Twin
6. Ducati 916
7. Suzuki GSX-R1100 (155 hästars)
8. Triumph Rocket III
9. Honda Fireblade 1992/93
10. Honda Goldwing

Rött = inte kört ännu
Svart = kört
 
Last edited:
Nånting med självmordskoppling och handväxel, helst med gasen till vänster, så att man får uppleva tiden när motorcykelns evolution ännu inte hade hittat den fåra som gett oss dagens cyklar. Att uppleva rötterna ger ett annat perspektiv.

Eller, jag såg någon YT om en tysk hoj från 20-talet med en femcylindrig stjärnmotor i framhjulet. Inga växlar, ingen koppling. Bara en reduktion i navet. Den hade jag velat prova.
 
Sedan tycker jag att GSX-R 750 -85 borde vara med på listan. Det är ju en milstolpe.
 
1. Suzuki RG500
2. Aprilia RSV4
3. Honda RC30
4. Honda SP1
5. Guldvinge ( för att kunna uppskatta i stort sätt alla andra cyklar)
 
Rd 350
Xr 600
CBX
Ducati 916/996
Goldwing
Jawa 250
Vespa
Gsxr 1100 -86 -90
Cbr 900 -92
BMW RR
 
Eftersom jag bara kört plastraketer (och någon enstaka gång touringmaskiner) så skulle jag vilja veta hur det är att ta en 10-mila tur på en.........

HD - Gissar på att det är 70 % kult och 30 % maskin.

Goldwing - Någon av de största maskinerna (helst med hemmabyggt släp där bak) gissar på att jag får dricka tre koppar kaffe innan så att jag inte somnar.

Rossis M1:a - Gissar på att jag får utlösning.

Dnepr (eller annan med sidovagn) - Gissar på att kurvorna blir en spännande upplevelse.


................Men man vet ju aldrig !!

Redigerar lite

HONDA NR 750
 
Last edited:
Har redan nämnts, men det tål att repeteras.
Har man aldrig kört en stor, flercylindrig tvåtaktare, med vettiga expansionskammare bör detta ligga högt upp på listan.

Det är långt ifrån något för alla, men jag vågar påstå att väldigt få förblir oberörda.

 
Last edited:
1: Mick D repsol nsr 500
2: Rossis rc211v
3: biaggi m1
4: zx10r 04/05
5: zx9r 1998
6: zx12r 2000
7: valfri vrod
8: gixxer 1000 k5 turbo
9: Yamaha R7
10: ducati 916/sp1/mille R
11: goldwing
 
Min lista dårå:

  1. KTM 1290 SuperDuke
  2. Ducati 1199 Panigale
  3. Aprilia RSV4 APRC Factory
  4. Kawasaki ZZR1400
  5. RD500 (Eller annan i den klassen av galna tvåtaktare)
  6. Alldeles galen turbobusa (eller liknande)
  7. Dnepr med sidovagn
  8. Kawasaki ZX10R
  9. Boss Hoss

Rött = kört
Svart = vill köra.
 
Det finns många hojar man skulle vilja prova. Det är svårt att bara plocka ut några stycken.
Men jag tror att på min 5 i top lista har jag:

1. Ducati 1199 Panigale
2. BMW HP4
3. Zero SR
4. En riktigt cool custom hoj
5. Honda CB 750 -70

Men det finns nog många som jag inte äns har tänkt på. :va
 
En 250-räser.
Vikten, kurvhastigheten, bromsarna och det korta effektbandet gör att man är ruskigt koncentrerad, äkta körglädje.
 
För att ta de i utvecklings steg skulle jag föreslå - Suka 125 cc GT två takt - 74 , Honda 750 cc - 78 , Honda 1200 cc V4 Custom - 84 , Kawa KLR Cross 600 cc -86 Harley Davidsson 1480 cc Fat Boy -06 , Kawa zx 10 r - 04 !!! Fortsättning kan följa som t.ex Kawa ZZR 14 Ninja valfri årsmodell och Suka GIXR 1300 Hayabusa valfri årsmodell .
 
Säkert inte en komplett lista men ...

* Yamaha RD500
* Ducati 851 (första duccen jag hörde typ 1991, blev såld direkt och tänkte att jag måste ha en Ducati nån dag)
* Nån hoj som de kör/har kört Paris-Dakar med, en riktig offroad
* Honda CBX (6 cylindrar är coolt)
* Aprillia RSV4
 
Sjutton. Har ägt och kört alla hojar på första listan förutom rocket :-D

I övrigt måste jag säga att en Aprilia RS250 är en utav hojarna som gav störst intryck!

Nu har hoj intresset svalnat lite. Men en Desmosedici hade nog kunnat ändra mig :-D
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top