Vilka hjälmar är godkända?

Max©

pannkaka
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
R1
Hej!

Tänkte satsa på R600 nästa säsong o är just nu i steget att köpa hjälm då den andra fick remmen amputerad av försäkringsbolaget.
Om jag inte minns fel så fanns här en lista över vilka hjälmar som swemo godkänt för bruk(?), vilket i sin tur kan ha stor betydelse över mitt inköp av ny hjälm :rolleyes:

Är jag helt fel ute eller ligger det något i det jag säger!?

Nationella reglerna säger:
"8.1 Skyddshjälmar

Vid all körning med tävlingsfordon ska såväl förare som passagerare bära godkänd skyddshjälm, dock undantages förarpresentationer där tävlingsledningen anbefallt annan utrustning. Hjälmen ska vara i felfritt skick. Förare och passagerare är personligen ansvariga för den egna hjälmens passform och kondition."

och bilaga O i NT säger att

"1. ALLMÄNNA HJÄLMBESTÄMMELSER
Hjälmar som används i tränings- tävlingssammanhang ska vara godkända
enligt någon av följande standarder:
DS (DS - Dansk standardiseringsråd)
SFS (SFS - Finlands standardiseringsförbund)
SIS (SIS - Standardiseringskommissionen i Sverige)
ECE (Europa - Norm)
SNELL (USA)"

För Roadracing gäller hjälm av typen M1, d.v.s. integralhjälm och med D-ring, inte snabbspänne enligt FIM. Alla hjälmar som är godkända har en liten lapp sydd i sig som det står vem som gjort den. För SIS-godkända hjälmar har jag för mig att det är SIS/E5 som gäller men jag kan ha fel.

ece22-05 ska märkningen vara

vilket inte säger mkt om hur bra den är dock.

Ok!
Hade för mej att de endast hade typat in visst antal hjälmar av olika märken, o de som inte var med i listan inte var godkända oavsett normer... Men så var det alltså inte :tummenupp

Då är det bara att hålla getögat öppet efter dessa beteckningar me andra ord...

:Bugar

fast kanske minst lika viktigt hur skön hjälmen är? Arai RX7 är toppen om du har rätt form på huvudet :tummenupp

Back