Vilka godkännande krävs i Sverige för hjälmar?

Har du inte läst körkortsboken :va

SIS- eller E-märkt. Får ej måla om den eller sätta på dekaler på hjälmen.
 
Last edited:
Minnet är inte så bra :=
Var ju trotts allt 3-4 år sedan.
Vet att ECE är OK, men om DOT är ok vet jag inte.
Om du har läst den och kommer ihåg, svara gärna!

Läs ovan :tummenupp

Tror inte hjälmen du länkade är tillåten. Jag TROR en hjälm måste täcka öron också. Alltså typ sitta åt lite. Du förstår vad jag menar.

Men ring och hör med transportstyrelsen och fråga om du fortfarande är osäker. Trevlig personal har de där inne, Men det är väll deras jobb att vara trevlig. Men om man själv är trevlig är nog de andra trevliga också :tummenupp
 
Last edited:
Läs ovan :tummenupp

Tror inte hjälmen du länkade är tillåten. Jag TROR en hjälm måste täcka öron också. Alltså typ sitta åt lite. Du förstår vad jag menar.

Men ring och hör med transportstyrelsen och fråga om du fortfarande är osäker. Trevlig personal har de där inne, Men det är väll deras jobb att vara trevlig. Men om man själv är trevlig är nog de andra trevliga också :tummenupp

Läste i blindo uppenbarligen. Tack för svaret, ska kolla med dem för säkerhetsskull.
 
SIS godkännandet är ett gammalt godkännande som bara finns på "skithjälmar" typ Nolan N01, Tommy t100 idag. Det vill säga öppna hjälmar med "litet skal" och tunn inredning som inte klarar moderna E normer. Dessa produkter får bara användas i Sverige och är olagliga i övriga Europa.
Däremot kan den E märkta användas i hela Europa inklusive Sverige.
 
SIS godkännandet är ett gammalt godkännande som bara finns på "skithjälmar" typ Nolan N01, Tommy t100 idag. Det vill säga öppna hjälmar med "litet skal" och tunn inredning som inte klarar moderna E normer. Dessa produkter får bara användas i Sverige och är olagliga i övriga Europa.
Däremot kan den E märkta användas i hela Europa inklusive Sverige.

Jag hittade info om att ECE går bra i USA med, men att DOT verkar olagligt i sverige. Men hypotetiskt vet väl inte polisen om vilka hjälmar som är OK och inte?

(tänker INTE köpa en icke godkänt)
 
Jag hittade info om att ECE går bra i USA med, men att DOT verkar olagligt i sverige. Men hypotetiskt vet väl inte polisen om vilka hjälmar som är OK och inte?

(tänker INTE köpa en icke godkänt)

Tänk även på att i vissa stater behöver man inte alls ha hjälm på sig :fakta

Men jag tycker det bara är dumt att inte använda hjälm. Sen tror jag trafiken kan vara lite bättre faktiskt än i Sverige. I VISSA STATER!
 
Har du inte läst körkortsboken :va

SIS- eller E-märkt. Får ej måla om den eller sätta på dekaler på hjälmen.

Finns inget i lagen som säger att du inte får måla om hjälmen, om det inte har tillkommit nyligen?

Man BÖR däremot inte lacka/dekaltrimma Plast-(polycarbonat)hjälmar pga dom kan tappa hållbarhet, det är lösningsmedlet som förstör molekylstrukturen och hjälmen blir spröd.
Lite som att ha Marianne kex på huvudet :yoparty
Däremot är det ok att lacka vissa fiberhjälmar, brukar tex. stå om det i manualen/foldern/skötselanvisningarna som följer med.

Har dock hört rykten om att omlackade/motivlackade hjälmar inte är godkända som skydd vid vissa motorevenemang/tävlingar, huruvida det stämmer kanske någon som vet hur det ligger till kan upplysa om.
 
Har precis pratat med transportstyrelsen och satt dom i arbete
med att svara på följende frågor:

Vad är grunden och vilken utredning har gjorts för dekalförbud på hjälm?
Hjälmmonterad utrustning som tejpas fast lr som tvinnas fast,
ex. hjälmkamera eller kommunikationsutrustning, är de tillåtna
sett till "dekal förbudet"? Räknas reflextejp eller annan varselhöjjande
hjälmutstyrsel som dekaler?

Samt, vad ligger traffskalan på för otillåten dekal på hjälm.

Dom ska försöka höra av sig imorgon.

Utifrån vad svaren blir, ska jag kontakta försäkringsbolag och
fråga om huruvida dekaler, kameror samt kommunikationsutrustning
kan öka självrisken eller frånta FB's skyldighet till ersättning vid
exempelvis skallskada till följd av sprucken hjälm där kamera eller
kommunikationsutrustning monterats.
 
Last edited:
Har precis pratat med transportstyrelsen och satt dom i arbete
med att svara på följende frågor:

Vad är grunden och vilken utredning har gjorts för dekalförbud på hjälm?
Hjälmmonterad utrustning som tejpas fast lr som tvinnas fast,
ex. hjälmkamera eller kommunikationsutrustning, är de tillåtna
sett till "dekal förbudet"? Räknas reflextejp eller annan varselhöjjande
hjälmutstyrsel som dekaler?

Samt, vad ligger traffskalan på för otillåten dekal på hjälm.

Dom ska försöka höra av sig imorgon.

Utifrån vad svaren blir, ska jag kontakta försäkringsbolag och
fråga om huruvida dekaler, kameror samt kommunikationsutrustning
kan öka självrisken eller frånta FB's skyldighet till ersättning vid
exempelvis skallskada till följd av sprucken hjälm där kamera eller
kommunikationsutrustning monterats.

Jag är inte säker att dom kan /våga svara på denna fråga eftersom CE-märkningen av hjämen är tillverkans ansvar (produktsäkerhetsansvar).

Det är tillverkaren som garanterar är att den fungerar som hjälm. Men dom garnterar inte att den fungerar som kamerabärare med bibehållen skyddsförmåga.

Säger FB eller myndighet att det är OK. Då har dom teoretiskt övertagit ansvaret för den nya produkten hjälm med kamera.
 
Last edited:
Säger FB eller myndighet att get OK. Då har dom teoretiskt övertagit för den nya produkten hjälm med kamera.

Det är det som är intressant. Jag vill ha, svart på vitt, om jag
frånsäger FB ersättningsansvar vid ex. skallskada trots CE godkänd
hjälm men med utvärtes monterad kommunikation eller kamera
utrustning.

Vad lagen säger blir intressant, då man ser till FB's avtal där lagbrott
kan reducera eller helt ta bort ersättningsrätt. Tror inte många tänker
på det, men i princip skulle en klisterlapp på 1x3cm med ex. namn, på
hjälmen kunna reducera ersättning och höja självrisk.

Inte för att jag tror att FB eller polis bryr sig om att kontrollera hjälmen
så noga, men det är ändå kul oh se hur man ska tolka det hela.
 
Det är det som är intressant. Jag vill ha, svart på vitt, om jag
frånsäger FB ersättningsansvar vid ex. skallskada trots CE godkänd
hjälm men med utvärtes monterad kommunikation eller kamera
utrustning.

Vad lagen säger blir intressant, då man ser till FB's avtal där lagbrott
kan reducera eller helt ta bort ersättningsrätt. Tror inte många tänker
på det, men i princip skulle en klisterlapp på 1x3cm med ex. namn, på
hjälmen kunna reducera ersättning och höja självrisk.

Inte för att jag tror att FB eller polis bryr sig om att kontrollera hjälmen
så noga, men det är ändå kul oh se hur man ska tolka det hela.

Därmot kan dom säga vi har inga synpunkter och hänvisa till tillverkaren.
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top