Vilka framdäck till r6 -08

tyoma

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2010
Ort
Någonstans i Västmanland
Hoj
R6:a
Hej, dags att byta framdäcket på min r6 -08, det däcket som sitter nu är michelin pilot road 2, jag var ganska nöjd med det däcket, körde bana ett par gånger och trivdes bra med det.
Undrar om michelin pilot road 3 eller 4 är lika bra och kanske till och med ännu bättre, eller finns det andra däck som ni skulle rekommendera.

Fråga 2: vart köper jag bra däck? Vågar jag köpa från dackonline? Läste i nån mc- magasin att de är oseriösa och säljer typ kopior elr nåt liknande. Priset är ju så klart bra, skiljer nästan 300-400 från andra webbutiker samt ingen frakt.
 
Hej.

Orsaken till att Däckonline kan hålla så bra priser är att de köper in enorma mängder däck/konkurslager osv.
Att de skickar kopior verkar vara en skröna....
Har själv aldrig handlat därifrån :rolleyes: men andra som har gjort kan säkert ge sin åsikt om firman

Ang Michelin.
PR3 och 4 är bättre på allt än vad 2:n var.
Set är ett sporttouringdäck som pallar med banåka i lugnt tempo eller SMC-kurs.
3:an är bättre i regn och 4:an är bättre i torrt med bättre feedback.

Andra bra sporttouringdäck är Pirelli Angel GT, Metzeler Roadtec Z8 Interact och Dunlop Roadsmart 2.

Annars kan du kika på sportdäck om du vill åka mera bana/aktivare på vägen.
Ger mera distinkt instyrning i böjarna tack vare annan profil(generellt)
Mera grepp i torrt, bättre feedback.
Dock sämre livslängd. Räkna med ca halva livslängden ungefär.
Sportdäck som är värda att kika närmare på:
Michelin Pilot Power 3
Bridgestone S20 Evo
Metzeler M7RR
Dunlop Sportsmart 2

OM du vill, så är du välkommen att handla däck från Hojdäck.se
 
Jag kör själv med Pilot Road 4 bästa däcken jag haft, extremt bra feedback, även på gata känner man hur bakhjulet börjar röra lite på sig en bra bit innan det släpper när man närmar sig gränsen för gas vs lutning. I vått är de oslagbara, det är till och med svårt att få spinn med bakhjulet när man gasar i regn, man måste nästan koppla till snabbt för att det ska spinna men ibland går går den upp på bakhjulet i alla fall.
 
Har michelin pilot power som jag tycker är grymma! Inte släppt för mig vid regn varken på bana eller gata (135hk). Går utmärkt att köra i mellangrupp på bandagar, snabbare än så har jag inte provat.
 
tack för era svar!
Det jag är mest ute är så klart bra grepp på torr asfalt och långt livslängd.
För det mesta så åker jag till jobbet med hojen i lugnt tempo men vissa dagar kan det bli lite bana och snabbare tempo på roliga vägar. Så att sport/touring däck kanske är att föredra?!
Jag hörde från en polare att det finns däck (ja kanske alla däck är uppbyggda så) som har hårdare gummiblandning i mitten och mjukare på kanter, just för att få längre livslängd samt bra grepp i kurvorna, vad är det för däck om det nu finns sånt?
 
tack för era svar!
Det jag är mest ute är så klart bra grepp på torr asfalt och långt livslängd.
För det mesta så åker jag till jobbet med hojen i lugnt tempo men vissa dagar kan det bli lite bana och snabbare tempo på roliga vägar. Så att sport/touring däck kanske är att föredra?!
Jag hörde från en polare att det finns däck (ja kanske alla däck är uppbyggda så) som har hårdare gummiblandning i mitten och mjukare på kanter, just för att få längre livslängd samt bra grepp i kurvorna, vad är det för däck om det nu finns sånt?

De flesta sporttouringdäcken säger att de har det i produktbladen. :)
Så, RoadSmart, AngelGT, Pilot Road med flera. Sålänge du inte kör fort på riktigt på bana så räcker de dessutom till rätt bra även där, men på gata är de både bra livslängd och bra grepp i.
Sportdäcken för gata brukar ligga på 1/3 av livslängden (i min erfarenhet) men i gengäld ha lite bättre torrgrepp, och tåla snabbare bankörning.
 
det lutar åt Pilot Road 3 elr 4. Utseendemässigt så gillar jag mer 3:an, 4:an ser ut som till nån glidare.
Det där med GT märkta dvs förstärkta är det något bra till en R6:a? Elr är det mer för tunga hojar?
 
Hej.

De flesta däckan idag har 2 gummiblandningar.
Michelin kallar sitt för 2CT (2CompoundTechnology)

Ang GT så är det PR4 du pratar om.
Det däcket är till för stora tunga touringhojar som kör med skjuts och last.(ex BMW GT1600, FJR1300)
Finns äver som Trail och gäller då stora offroad-hojar som körs på gata mest (ex Honda Varadero, BMW 1200 GS)
Dessa varianter blir inget bra för din sporthoj.

Om du vill fortsätta på Pilot Road, så hade jag kört på 4:an.
3:an kan föra väsen/resonansljud pga mönstret men framförallt så är det bättre grepp/feedback i 4:an
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top