Vilka försäkringar har ni?

1. IF
2. GSX-R1000, -03
3. 17652 kr Hel/helår, eller 1591 kr/mån (med 6000 kr i självrisk)
4. Luleå
5. 41 år (haft mc-kort sedan jag var 16 år)
 
Remo skrev:
2517993 1. IF
2. GSX-R1000, -03
3. 17652 kr Hel/helår, eller 1591 kr/mån (med 6000 kr i självrisk)
4. Luleå
5. 41 år (haft mc-kort sedan jag var 16 år)
Ehh...:va Vad kostar en halvförsäkring för dig? Detta gäller säkert flera här på forumet men jag tänkte så här förr när jag hade en lite nyare 1000-kubikare att; Varför helförsäkra? Säg att en helförsäkring kostar 18000 (för mig var det så). Halv kostade 6000. Självrisk 6000. Antag att jag klotar en gång vart 3:e år. Med halvförsäkring under dessa 3 år har jag sparat (jämfört med helförsäkring) 3 * 12000 = 36000. Lägg därtill självrisken på 6000 så har jag alltså 42000 att reparera hojen för! Det kommer man ganska långt med. Och skulle jag klota så att det inte räcker så undrar jag om jag skulle bry mig så mycket, om jag ens skulle *kunna* bry mig...

Om man dessutom skulle helt låta bli att klota... tänk vad mycket pengar man skulle kunna göra annat för! :)
 
n'Lasse skrev:
2518146 Ehh...:va Vad kostar en halvförsäkring för dig? Detta gäller säkert flera här på forumet men jag tänkte så här förr när jag hade en lite nyare 1000-kubikare att; Varför helförsäkra? Säg att en helförsäkring kostar 18000 (för mig var det så). Halv kostade 6000. Självrisk 6000. Antag att jag klotar en gång vart 3:e år. Med halvförsäkring under dessa 3 år har jag sparat (jämfört med helförsäkring) 3 * 12000 = 36000. Lägg därtill självrisken på 6000 så har jag alltså 42000 att reparera hojen för!

Har precis funderat på att göra som du skriver, men inte tagit steget än...:)

Hursomhelst så blir totala årskostnaden för mig (med avställning) ca 8300 kr (för helförsäkring 5 månader samt avställning 7 månader).

Ang min försäkringspremie så står det följande i mina försäkringspapper:
Trafik 5068 kr + Delkasko 2734 kr + Vagnskada 12070 kr, vilket ger Hel/Helårspremien 17652 kr (med 15 % IF-rabatt).

Halv/Helår borde då kosta ca 7400 kr (med samma 15 % IF-rabatt)
 
Har precis bytt hoj, men tar med båda

1. Folksam
2. R1 -99
3. 542:-/Mån Halvförs.

1. Folksam
2. VFR 800 Fi
3. 407:-/mån Halvförs.
 
Valpen skrev:
2516516 Inte för att på något sätt var otrevlig men varför helförsäkra en -88?


För att jag vill, och för att det inte var någon störe skillnad på att ha halv.
 
Last edited:
SSgt Liberia skrev:
2515945 Håller på att kolla runt lite på försäkringar. Tänkte se om någon på forumet gjort något fynd.

1. Vad har ni för försäkringsbolag?
2. Vilken hoj kör ni?
3. Vad betalar ni?


1. Bilsp och MC
2. ER6N
3. 800:- hel/hel
 
Länsförsäkringar
KTM 450 SX -06
Drygt 3500 kr halvförs./helår
 
1. Länsförsäkringar
2. cbr 600f -96
3. 7800 hel7hel
4. Täby\stockholm
5. 23 år
 
1. Folksam
2. ZX9R -02
3. 2500/mån hel 27000/Hel/hel
4. 32 år

Måste försöka få ner det till nästa säsong.
 
1. Bilsport-MC
2. Honda VFR 800 -99
3. 6700:- Hel/Helår. 30+ försäkring
4. Sollentuna (Zon2 !!!)
5. KK 2006
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top