vilka event får man inte missa i sommar?

Jag tror inte att jag kommer ha råd men roskilde är den överlägset skönaste festivalen jag varit på. Dessutom spelar nine inch nails och mars volta där, varav båda är bland det bästa jag sett live. Fan va gött.

Jag tror inte att jag kommer ha råd men roskilde är den överlägset skönaste festivalen jag varit på. Dessutom spelar nine inch nails och mars volta där, varav båda är bland det bästa jag sett live. Fan va gött.
Kollade in roskilde, va förvånansvårt klent med sköna band tycker jag :( Skulle va å dra för stämmningen isf.

30-31 maj har MSF i sin sedvanliga veteranbåtsträff i Wasahamnen.

v-mvte2009-2.JPG

http://www.veteranbaten.se/veteranbatsmotet09.htm

På lördagseftermiddagen dyker en tändkulebåt upp, som vanligt.

/J

30-31 maj har MSF i sin sedvanliga veteranbåtsträff i Wasahamnen.

v-mvte2009-2.JPG

http://www.veteranbaten.se/veteranbatsmotet09.htm

På lördagseftermiddagen dyker en tändkulebåt upp, som vanligt.

/J
Hade jag bott kvar i waxholm hade jag övertalat polarn att ta hans snipa in ditt, hade tagigt några timmar men vem har brott när man har en solo(ö?) tändkula att lyssna på, slappare ljud finns inte, man vet att det kommer ta tid så det e ingen ide att göra nått annat än slappa:hihi

Hade jag bott kvar i waxholm hade jag övertalat polarn att ta hans snipa in ditt, hade tagigt några timmar men vem har brott när man har en solo(ö?) tändkula att lyssna på, slappare ljud finns inte, man vet att det kommer ta tid så det e ingen ide att göra nått annat än slappa:hihi

Har ett svagt minne av att du flyttat söderut.
I sådana fall:

http://www.tandkulan.com/

http://www.malilla.com/

Särskilt "Veteranmotorns dag" i Målilla kan rekomenderas.
Alla möjliga gamla maskiner.
I arbete!

Allt från
[YOUTUBE-ID]dn2w17VbZjU[/YOUTUBE-ID]

Till
[YOUTUBE-ID]-s2PH6QA3hU[/YOUTUBE-ID]

Betydligt roligare än det låter.

Nar jag låg i Waxholm med Vinö en gång på 90-talet stod det en mosig gestalt med blodsprängda ögon på kajen och glodde på båten min som låg och dunkade (tändkulor attraherar A-lagare, det är ngt pilsnernostalgiskt över ljudet tror jag).

Den nerpinkade mannen stirrade länge och väl och utbrast slutligen: "Aldrig mer en tändkulebåt!".

-"Vadårå" svarade jag. Frapperad över svaret.

" Javafan, med 6 knop hinner man ju bli sjukt packad redan innan man kommit till Möja, jag kom ju aldrig fram dit jag sulle!1"

Nar jag låg i Waxholm med Vinö en gång på 90-talet stod det en mosig gestalt med blodsprängda ögon på kajen och glodde på båten min som låg och dunkade (tändkulor attraherar A-lagare, det är ngt pilsnernostalgiskt över ljudet tror jag).

Den nerpinkade mannen stirrade länge och väl och utbrast slutligen: "Aldrig mer en tändkulebåt!".

-"Vadårå" svarade jag. Frapperad över svaret.

" Javafan, med 6 knop hinner man ju bli sjukt packad redan innan man kommit till Möja, jag kom ju aldrig fram dit jag sulle!1"
Haha ja det stämmer iof. Minns en färd från fån lådna till vaxholm, eller de va just det jag inte gjorde. :D SOm tur är är jag inte anförtrod som skeppare så ofta.

Du kände föresten kanske min polares far Åke Agger? Lite halvkänd bland träbåtsentusiaster.

Haha ja det stämmer iof. Minns en färd från fån lådna till vaxholm, eller de va just det jag inte gjorde. :D SOm tur är är jag inte anförtrod som skeppare så ofta.

Du kände föresten kanske min polares far Åke Agger? Lite halvkänd bland träbåtsentusiaster.

Jodå! Jag har bytt 65 meter av ekborden i båten 2000. En hel del bordämnen köpte jag från Agger. Ett original. Kul gubbe tycker jag. Var vid hans såg och brötade i plankhögarna :D

Jodå! Jag har bytt 65 meter av ekborden i båten 2000. En hel del bordämnen köpte jag från Agger. Ett original. Kul gubbe tycker jag. Var vid hans såg och brötade i plankhögarna :D
Helt klart ett orginal :D får tacka honom för det lilla jag kan om skärgård.:) var ute med dom på josefin några gånger och åkte med en del i lastbilen när jag va liten.

Sågen är öhm gammaldags men gör sitt jobb.
Då skulle du se hans källare, rena meckat för skaparglädje!

Har ett svagt minne av att du flyttat söderut.
I sådana fall:

http://www.tandkulan.com/

http://www.malilla.com/

Särskilt "Veteranmotorns dag" i Målilla kan rekomenderas.
Alla möjliga gamla maskiner.
I arbete!

Allt från
[YOUTUBE-ID]dn2w17VbZjU[/YOUTUBE-ID]

Till
[YOUTUBE-ID]-s2PH6QA3hU[/YOUTUBE-ID]

Betydligt roligare än det låter.
Korrekt där, det där va ju lite kul saker! har nått minne om att min far tjatat sig varm för den där dagen också, grymt fashinerande med den så simpla konstruktionen.

Last edited:
Helt klart ett orginal :D får tacka honom för det lilla jag kan om skärgård.:) var ute med dom på josefin några gånger och åkte med en del i lastbilen när jag va liten.

Då skulle du se hans källare, rena meckat för skaparglädje!

Den lastbilen har jag också åkt i :D
Många skönt blaserade kommentarer från skutmannen under färden till sågen minns jag. Bakom oss låg ett tåg av irriterade stressade nutidsmännsikor i sina bilar som sakta fylldes av dieselrök.

Jag tycker att det är synd att sågverk är förbrukningsvaror.
Inte långt hemifrån ligger "Gamla ångsågen".
Bygdes om från ångdrift till tändkulemotor.
Motorn valdes efter effekten på ångmaskinen.
Fick bytas till en med dubbelt så många hästkrafter.
Några år senare moderniserades sågen genom att tändkulan byttes mot en lastbilsmotor.
Hästkrafterna mångdubblades.
Räckte inte.
Byggdes om till elektrisk drift.

Det är skillnad på hästar och hästar.
Jag köper stomvirke från en kille som har ett portabelt sågverk med tändkulemotor på 10-12 hästkrafter.

Mysigt att stå i skogen och klyva stockar till ett taktfast dunkande och betrakta rökringarna som flyger som kanonkulor mellan granarna.

När man sedan får veva igång grållen och tuffa hem med fullt lass färska plank så är lyckan total.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti