Vilka däck?

Anki72

Låt inte hjärnan rinna ner i händerna...
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Hojlös för tillfället :(
Ångesten inför att köpa nya däck har infunnit sig.... På min Thundercat sitter nu ett par Metzeler Mez 4, som har blivit väääääldigt konstigt slitna. En upphöjd "bulle" mitt på däcket både fram och bak. Och sedan jämn slitning på sidorna.
Nu vill jag prova på nåt nytt. Har snokat fram två (i mina ögon) lämpliga kandidater: Michelin Pilot Sport och Michelin Pilot Road.

Vet någon möjligen skillnader/fördelar/nackdelar/personliga erfarenheter när det gäller dessa två däck. Jag är tacksam för små "pointers" här....

TACK! :confused:

Michelin Pilot Road räcker till för allt utom hård bankörning. Köp såna.

Pilot Sport är en utgående modell, lite sportigare med bättre grepp och sämre livslängd. Anses vara lite lömska vid bankörning. För mig har de förvisso fungerat UA, men det har å andra sidan alla däck jag testat gjort.

Mattias skrev:

Pilot Sport är en utgående modell, lite sportigare med bättre grepp och sämre livslängd. Anses vara lite lömska vid bankörning. För mig har de förvisso fungerat UA, men det har å andra sidan alla däck jag testat gjort.

Okej. Sambon har Pilot Sport. Han lär inte bli glad att höra att de är utgående modell. ;) Men då lär ju Pilot Road duga gått åt mig, som inte är någon hård ban-nötare. Tack för tipset!! :)

Mattias skrev:

Jag vill köra på bakhjulet så mycket det går....har Pilot Road tillräckligt fäste för det?

Det är en ärlig fråga.....jag har hört att det är hårdare gummiblandning i mitten på däcket och blev lite tveksam.

Mitt nuvarande Avon ProXtreem tog slut redan efter knappt 200 mil....de är i princip oanvända på sidorna :(

Ps. Vad är PC25? Ds.

michelin

Det stämmer att pilot sport har utgått. men det har ersatts av pilot Power. har detta både fram och bak. har bara kört 20 mil men är kalas nöjd. hade pilot sport tidigare.

Är det inte så att alla Z4:or får det slitaget pga de olika gummi blandningarna i mitten resp på sidorna?

R1 wannabe skrev:
Jag vill köra på bakhjulet så mycket det går....har Pilot Road tillräckligt fäste för det?

Ps. Vad är PC25? Ds.

Greppet räcker alla gånger för bakhjulsåka. Du får ta det lite easy med gasen om du ska prova att köra bana med såna däck, dock.

En PC25 är en sån där motorcykel som jag har i garaget... :D

Bike gillade ju Continental ContiForce Max, och jag skulle tro att dom är ganska billiga. Kan det vara nåt? :)

PacMan skrev:
Bike gillade ju Continental ContiForce Max, och jag skulle tro att dom är ganska billiga. Kan det vara nåt? :)
It's a djungle out there...... :va
Måste det finnas så mycket att välja på????? ;)

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...