Vilka däck motsvarar varandra?

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
-
Jag har lite koll, men långt ifrån helt koll i däck-djungeln.

Fråga 1:
Är Michelin Pilot Power nya versionen av Pilot Sport eller är Power mjukare? Ska Pilot Sport finnas kvar?

Fråga 2:
Michelin Pilot Power = Pirelli Diablo
Michelin Pilot Power Race = Pirelli Diablo Corsa
eller?

Pilot sport borde inte få finnas kvar !! Power e dock ett mkt bra däck !

Diablo Corsa är likvärdigt med Power avseende rent grepp men har en något hårdare stomme och slits lite mer vid hårdkörning. De har lite olika känsla i stommarna (från förarplats på min gixxer) så känns Powers lite mjukare och mer förlåtande, Corsorna är lite hårdare och skarpa i uppträdandet.
Ungefär som att välja mellan R1 eller Gixxer, båda är bra men olika !

Power race (olika gummiblandningar) är mer i klass med Metzler Racetech, Pirelli Dragon supercorsa och Dunlop D208/209GP däcken...också i olika gummiblandningar.

My 2 cent

Jag var på sporthojskurs i torsdags och i måndags. 8 av de senaste 9 avåkningarna av vanligt folk på Sviestad har varit på Pilot, Power eller Sport. Tydligen har de släppt helt utan förvarning (tidigare släpp eller så).

Nicke skrev:
Jag var på sporthojskurs i torsdags och i måndags. 8 av de senaste 9 avåkningarna av vanligt folk på Sviestad har varit på Pilot, Power eller Sport. Tydligen har de släppt helt utan förvarning (tidigare släpp eller så).

Jo, det måste ju bero på däcken.. :rolleyes:

En av anledningarna att det sitter power däck på så många hojar beror på att det är ett bra däck.
Har själv kört ett par säsonger på det, grymt fäste.

Jag drog inga slutsatser eller så om du läser noga. Känns ändå som att det är många med 8 av 9. Finns ju liksom andra däck också = långt ifrån alla kör på Michelin. Hade själv Pirelli Diablo tidigare och nu Bridgestone BT014.

Nåja, däck går inte att diskutera. Nån tycker att ett däck är det bästa de haft medan nån annan tycker att de är snorhala. :)

P@trik skrev:
Jo, det måste ju bero på däcken.. :rolleyes:
En av anledningarna att det sitter power däck på så många hojar beror på att det är ett bra däck. Har själv kört ett par säsonger på det, grymt fäste.

Pirellidäcken uppnår snabbare rätt temp

Mackz skrev:
Jag har lite koll, men långt ifrån helt koll i däck-djungeln.

Fråga 1:
Är Michelin Pilot Power nya versionen av Pilot Sport eller är Power mjukare? Ska Pilot Sport finnas kvar?

Fråga 2:
Michelin Pilot Power = Pirelli Diablo
Michelin Pilot Power Race = Pirelli Diablo Corsa
eller?

Nicke skrev:
Nåja, däck går inte att diskutera. Nån tycker att ett däck är det bästa de haft medan nån annan tycker att de är snorhala. :)

Jag vet inte varför dom körde omkull så jag drar inga slutsatser jag heller.

Men den vanligaste repliken när man gjort nått man inte borde brukar vara just "det bara släppte".

Enligt Michelin. Power:

Bifogat

• michelin_1.jpg
    michelin_1.jpg
    100.8 KB · Visningar: 74
  • michelin_2.jpg
    michelin_2.jpg
    55 KB · Visningar: 60
Och Sport som tydligen är mer landsvägsbetonat:

Bifogat

• michelin_3.jpg
    michelin_3.jpg
    90.6 KB · Visningar: 46
  • michelin_4.jpg
    michelin_4.jpg
    54.7 KB · Visningar: 51
Tack för svaren,

Har ett Diablo bak nu och Bridgestone BT011 fram (original) som snart är slut. Supernöjd med Diablot, men jag tänkte lägga ett snäpp mjukare fram så det får bli ett diablo corsa eller ett pilot power.

Jag körde ifjol på Diablo Corsa och i år på Rennsport. Jag gillar verkligen Diablo Corsa och kommer förmodligen att byta till dom igen när det behövs.

Jag upplevde att dom hade verkligt fina "instyrnings- och spåregenskaper", bra grepp, minst lika bra som Rennsport Street om inte bättre, och helt OK livslängd.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN