Vilka däck för Racing?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Tjena mors

Funtat lite på om jag ska köpa in nya Slicks eller Skurna...

Hur mycket längre håller slicks, som det påstås att dom gör.

Det som är bra med Skurna slicks är ju att man kan sälja vidare dom lättare till gatåkare.

Swedie skrev:
Tjena mors

Det som är bra med Skurna slicks är ju att man kan sälja vidare dom lättare till gatåkare.

Jag tycker att slicks håller bra mycket längre, känns som att de håller minst 50% längre tidsmässigt.....

Swedie skrev:
Tjena mors

Klart du ska ha slicks Swedie! Jag körde på slicks för första gången på Anderstorp och kan konstatera att de håller mycket bättre än supercorsa - mindre och finare slitage! Mönstret gör ju att det är lättare att överhetta däcket... Varför offra anläggningsyta och grepp pga skåror i däcket? :)

Checkar bara vad de flesta av er kör med.

Skuret har ju sina ekonomiska fördelar... Men slicks håller längre... Så typ 3 skurna på 2 slicks... ? = inge egentlig skillnad i pris... utöver att man får problem att sälja vidare Slicks.

Swedie skrev:

Skuret har ju sina ekonomiska fördelar... Men slicks håller längre... Så typ 3 skurna på 2 slicks... ? = inge egentlig skillnad i pris... utöver att man får problem att sälja vidare Slicks.

Omskuret är ju oxå ett alternativ.....

Swedie skrev:

Vad pris begärs för begade slicks då? Hur jobbiga är dom på gata förutom farbror blås intresse? Kanske en dum fråga men jag har ingen aning....

Swedie skrev:
Tjena mors

Jag har gått över till enbart slicks i år. Alla jag har pratat med menar att de håller längre och naturligtvis har bättre grepp.

Greppet behöver inte naturligtvis vara bättre. Körde på kinnekull ring idag och körde slut ett Slicks (nära highside... gled sidleds... å fick en liten slapper).. efter det så körde jag in o parkera. Slängde däcket på plats. hehe... bytte till ett Dunlop 208GP+A. Skuret slicks som funkar på gata... det verkar som riktigt bra grepp i det. Helnöjd... Fast jag har inte satt det under hårdare press ännu, bara halvhårt.

Snake skrev:
Vad pris begärs för begade slicks då? Hur jobbiga är dom på gata förutom farbror blås intresse? Kanske en dum fråga men jag har ingen aning....
Jobbigt blir det när det börjar dugga lite och du måste ställa hojen för att vänta tills det torkar upp.

Jag kör med nya slicks och slänger dom sedan i naturen.

/K.Apitaskitsvinet

En annan fråga... Hur länge håller sig slicks "fräscha"? Har fått några som har gått typ tio min för ett år sedan eller längre... Hur pass bra fungerar dessa?

Snake skrev:
Att du får stora bekymmer när det börjar mulna på är uppenbart. Men än mer problematiskt är nog ändå det faktum att det lär vara mycket svårt att få upp temperatur i slicks om man kör med sådana på gata. Slicks är ju konstruerade på bana där det är tänkt att de pressas hårt för att fungera optimalt. Sådan körning åstadkommer man inte på gatan.
Kalla slicks = Halt.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...