Vilka däck för gata/bana? Metzler Racetech?

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Säkerligen avhandlats tidigare men......

Tjejens däck till sin GSXR600 är slut och behöver bytas. Skall funka både på gata och bana i snabb grupp.
Vilka kan man köra då?
Min tanke var Metzler mönstrade racetech K2 fram och bak?
Hur funkar då greppet om det är lite kyligt eller blött?

Själv kör jag bara bana och har bra erfarenhet från Racetech men absolut ingen erfarenhet på gata......

Tacksam för seriösa svar.

Mvh
Martin

Det är ju skurna slicks, så för att få upp riktigt värme i dom så bör man använda sig av värmare. När det gäller blöt egenskaperna så är dom minimala, körde på dom förra året i väta och det släpte lite var stans.

Så för gata skulle inte jag rekomendera dom (min högst personliga åsikt) men för bana är som du säger :tummenupp

Jag har hört mycket bra om Michelins nya däck, Power One Street (för gata och hyffsad körning på bana).. dock så vet jag inte hur dom är i blött.

//Anders

Vilka supersport gatdäck som helst funkar, några speciella bandäck behövs inte förrän du ska jaga tider. Sportec M3/Pilot Power 2CT/Roadtec Z6 :eeeek /Pirelli Diablo/Power One Street/Maxxis Presa Sport har alla funkat för mig som instruktör i vilken hastighetsgrupp som helst under flera år. För att ta några exempel. Men det gäller att inte göra misstaget att tro att de ska ha samma kalltryck som bandäcken, då är risken stor att de brinner upp och blir snorhala.

Tycker man att man har pengar kan man såklart satsa på mjukare däck som Racetech och liknande, men de är ärligt talat sämre eller rent usla på vägen när det är kallt eller blött plus att du sliter ner dem på nästan inga mil alls.

...dock så vet jag inte hur dom är i blött.
Bättre än väntat men inga regndäck precis... PP2CT är bättre där (närliggande exempel)

(skrivet av en som tycker däcks-hypen blir roligare och roligare och som bara provkört slicks)

Last edited:
Vilka supersport gatdäck som helst funkar, några speciella bandäck behövs inte förrän du ska jaga tider. Sportec M3/Pilot Power 2CT/Roadtec Z6 :eeeek /Pirelli Diablo/Power One Street/Maxxis Presa Sport har alla funkat för mig som instruktör i vilken hastighetsgrupp som helst under flera år. För att ta några exempel. Men det gäller att inte göra misstaget att tro att de ska ha samma kalltryck som bandäcken, då är risken stor att de brinner upp och blir snorhala.

Tycker man att man har pengar kan man såklart satsa på mjukare däck som Racetech och liknande, men de är ärligt talat sämre eller rent usla på vägen när det är kallt eller blött plus att du sliter ner dem på nästan inga mil alls.

Bättre än väntat men inga regndäck precis... PP2CT är bättre där (närliggande exempel)

(skrivet av en som tycker däcks-hypen blir roligare och roligare och som bara provkört slicks)

Tack för synpunkten!
Kom på att jag själv faktiskt kört hyfsade tider på Gelleråsen med Pilot Power...
Kanske PP 2ct skulle funka för tjejen.
Hört nåt rykte att de inte ska fungera speciellt bra på Gotland Ring? Stämmer det?

Mvh
Martin

Racetec k2 har jag kört på gata. Inte speciellt lång uppvärmningstid och funkar helt ok i regn. Slits lite snabbare än gatdäck, men en helt ok kompromiss!

Med tanke på hur snyggt jag la Susannes hoj senast så vill jag att hon har bra grepp både på bana och gata..... :)
K2:orna kanske har lite för dåligt grepp på vägen.......??????

Du som har koll på hur fort hon och jag kör. vad rekommenderar du som kompromiss?
Kanske svårt för henne att få temp i K2 på bana????

Last edited:
Med tanke på hur snyggt jag la Susannes hoj senast så vill jag att hon har bra grepp både på bana och gata..... :)
K2:orna kanske har lite för dåligt grepp på vägen.......??????

Du som har koll på hur fort hon och jag kör. vad rekommenderar du som kompromiss?
Kanske svårt för henne att få temp i K2 på bana????

Har du testat Dunlop Qualifier RR? Snäppet "under" GP Racer som är ett rent bandäck. De tror jag kan vara helt ok om man kör mer gata än bana och inte har värmare.

Jag kan varmt rekommendera Qalifier RR som en bra kompromiss för gata/bana, dock med brasklappen för väta, ta det piano då...

Fredrik:tummenupp

Burnert motor brukar ha Qualifier hemma och till vettiga pengar!

Har nu bestämt mig för Racetech.
Bak blir det K2 men ska jag välja K1 eller K2 fram?

Blir det för mjukt på gata?
För lång uppvärmningstid?

Har nu bestämt mig för Racetech.
Bak blir det K2 men ska jag välja K1 eller K2 fram?

Blir det för mjukt på gata?
För lång uppvärmningstid?
Det beror ju på hur mycket pengar du vill spendera och hur många mil som läggs varje säsong. Räkna med max 300 mil på ett K2 bak om du har tur. Fram med om du kör K1 gissar jag.

Det beror på vädret, 15-20 grader och du får nog inte arbetstemp i dem alls. Visserligen har du hyfsat fäste, men går de kalla slits de ju ännu fortare.

Last edited:
Kör med K2 både fram och bak. Bara hunnit testa dem på bana en gång (SMC kurs så inget racetempo) och kört en del på gata, både regn och torrt underlag.
Fick en massa tips om att de skulle vara de racedäck som fungerar bäst på gata.
Är helnöjd med dem. Fungerar i regn på gata om man tar det lugnt.

Kör med K2 både fram och bak. Bara hunnit testa dem på bana en gång (SMC kurs så inget racetempo) och kört en del på gata, både regn och torrt underlag.
Fick en massa tips om att de skulle vara de racedäck som fungerar bäst på gata.
Är helnöjd med dem. Fungerar i regn på gata om man tar det lugnt.

Låter toppen!
Då blir det K2, F&B
:)

Hört nåt rykte att de inte ska fungera speciellt bra på Gotland Ring? Stämmer det?
Mvh
Martin

Om det är Power One Street som avses så ja, det var ett par stycken i snabba gruppen senast på Gotland som slet ned sina Power One Street på nolltid. Det jag kunnat utläsa av debatten är att de verkar vara väldigt känsliga för fel däcktryck men jag kan ha missat något

Å andra sidan har jag hört lika många positiva omdömen, själv tyckte jag de var kanon (kör iofs inte särskilt snabbt, 1.43 som bäst): kort uppvärmingstid, enormt fint grepp, perfekt slitbana:tummenupp

Om det är Power One Street som avses så ja, det var ett par stycken i snabba gruppen senast på Gotland som slet ned sina Power One Street på nolltid. Det jag kunnat utläsa av debatten är att de verkar vara väldigt känsliga för fel däcktryck men jag kan ha missat något

Å andra sidan har jag hört lika många positiva omdömen, själv tyckte jag de var kanon (kör iofs inte särskilt snabbt, 1.43 som bäst): kort uppvärmingstid, enormt fint grepp, perfekt slitbana:tummenupp

Ja gotland sliter som faan.
Brände 3st bakdäck under den helgen.....

Pilot power , och super corsa har funkat bra för mig i combo.

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back