Vilka däck är hetast?

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
I dagens läge, vilka däck ska man ha på hojen för att ha det "hetaste".. allstå vilka gat-däck ska man ha på hojen för att ha så mycket grepp som möjligt? Är rennsport bättre än supercorsa? Är michelin något som inte är det bästa längre?

rennsport o supercorsa e samma däck, konstigt nog fick supercorsa bättre betyg i nåt test men det e ju inget att haka upp sig på. Vad michelin har i den klassen vet jag inte, Dunlop har 208GP som jag personligen tycker e riktigt bra. Bridgestone vet jag inte heller, men jag vet att Battlax BT 012ss e riktigt grymma både på gata o bana.......

är de däcken hetare än pilot sport?

edit: jag behöver bra däck, mina pilot sport har blivit för varma vid några tillfällen... (antar det eftersom de var väldigt varma o släppte hej-vilt)

kanske ska kolla luften?

förlite luft så kan däcken gå onödigt varma

för mycket luft tar lång tid innan dom blir varma

Mitt PilotSport bakdäck tycker jag inte om. Verkar som det tar lång tid att få upp värmen. (gatkörning) Påminner lite om Macadamsyndromet, kallt = snorhalt, varmt = funkar bra

jag kör me för lite luft just nu. ska höja lite o se om det blir bättre. mina däck blir hala när de är varma... ja gasar väl tillräckligt då..

(som sagt, jag tror detta, jag är ny o vet inte så mycket)

Asylum_Nakaza skrev:
jag kör me för lite luft just nu. ska höja lite o se om det blir bättre. mina däck blir hala när de är varma... ja gasar väl tillräckligt då..

(som sagt, jag tror detta, jag är ny o vet inte så mycket)

Att däck blir hala när dom blir varma kan inte stämma, isåfall smällt-varma vilket jag INTE tror att du lyckats med :fakta

Varmt= klibbigt,mjukt och bra grepp

Kallt= Torrt, hårt och halt

Thats it !! eller ??

Jag tycker Pilot Sport fungerar bra för gata, dock har jag aldrig upplevt att de har gått för varma på gata, får bara en snyggt ruggad yta. Vid bankörning däremot har jag upplevt att däcken går för varma med små släpp som följd, säkert inget farligt men känns obehagligt. Om detta beror på för lågt däcktryck vet jag inte, jag kör med 2,3 fram och 2,6 bak på gata och 2,1 fram och 2,3 bak vid bankörning.

Vafan..ja som precis skulle gå o handla ett par michelin sport, har ju hört många som tyckte dom va bra...
Men släpp på bana vill ja inte va me om när ja inte kört så mkt där än :-/

vad rekommenderas då för däck?, vill inte ha några super-mjuka som räcker typ 200-300 mil och förståss inga stenkakor, hellre åt det mjukare hållet då om ni förstår =)

fluppen skrev:
Att däck blir hala när dom blir varma kan inte stämma, isåfall smällt-varma vilket jag INTE tror att du lyckats med :fakta

Thats it !! eller ??

tro mig, det släpper.. fast det kan ju så klart bero på andra saker, tex grus eller ojämn väg. nästa gång vi kör en runda ska du få känna på dem.. de nästan brinner på sidorna, så varma blir de. i mitten är de varma, men inte lika farligt.

fluppen skrev:

Thats it !! eller ??

Inte riktigt.

Rätt temp= bra grepp(denna temp kan skilja mellan olika däck)
För varmt=halt och slirigt
Kallt=dåligt grepp, beroende på gummiblandningar har olika modeller däck olika grepp vi olika temperaturer.

Kör man ett pilot sport på bana, med kanske lite fel spår ut ur böjar och lite felinställd fjädring är det faktiskt ganske enkelt att överhetta ett däck, särskilt när man har mycket vrid och effekt på en tung tusenkubikare.

Risken för att Pilot Sport ska gå för varma på gata borde vara ganska liten. Är det så så vill jag komma ner och åka på era vägar, låter som riktigt kurviga och trevliga :tummenupp

Enda jag kan säga om Pilot Sport förutom att jag tycker att greppet har varit pålitligt är att de verkar slitas fort som satan. Jag bytte i påskas och har kört knappt 300 mil varav en hel del är på gokartbana. Däcket (bakdäcket) är i stort sett slut om man ska gå efter Bilprovningens rekomendationer, mao några mil finns kvar men det är inte många. Jag kör aldrig på bakhjulet eller står och börnar så det beror inte på det heller. :confused:

Men erfarenheter av Bridgestone BT012SS skulle vara intressant, funderar på att köpa en uppsättning av Ravetrancer.

Fenriz skrev:
Vafan..ja som precis skulle gå o handla ett par michelin sport, har ju hört många som tyckte dom va bra...
Men släpp på bana vill ja inte va me om när ja inte kört så mkt där än :-/

vad rekommenderas då för däck?, vill inte ha några super-mjuka som räcker typ 200-300 mil och förståss inga stenkakor, hellre åt det mjukare hållet då om ni förstår =)
Jag tror inte att du behöver vara orolig över att köpa Pilot Sport, åker du till bana med nya däck (inkörda naturligtvis) ska du köra riktigt hårt innan det släpper. De släpp som jag har upplevt har kommit när däcken har varit ganska nöta i kombination med varm asfalt och hårdkörning (hoppas jag i alla fall :D )

Mitt råd: köp Pilot Sport och prova, jag tror inte att du blir besviken.

oFFkeFF skrev:
Inte riktigt.

Rätt temp= bra grepp(denna temp kan skilja mellan olika däck)
För varmt=halt och slirigt
Kallt=dåligt grepp, beroende på gummiblandningar har olika modeller däck olika grepp vi olika temperaturer.

Kör man ett pilot sport på bana, med kanske lite fel spår ut ur böjar och lite felinställd fjädring är det faktiskt ganske enkelt att överhetta ett däck, särskilt när man har mycket vrid och effekt på en tung tusenkubikare.

Det var ju det jag skrev ju... Rätt temp menar jag ju varmt däck, för varmt däck blir klart slirigt, men jag tror inte att han har lyckats med det bara... ska till att köra rent jävligt för attlyckas med det, och det gör inte denne gosse, inget ont ment azylum.

M:et skrev:
Risken för att Pilot Sport ska gå för varma på gata borde vara ganska liten. Är det så så vill jag komma ner och åka på era vägar, låter som riktigt kurviga och trevliga :tummenupp

Enda jag kan säga om Pilot Sport förutom att jag tycker att greppet har varit pålitligt är att de verkar slitas fort som satan. Jag bytte i påskas och har kört knappt 300 mil varav en hel del är på gokartbana. Däcket (bakdäcket) är i stort sett slut om man ska gå efter Bilprovningens rekomendationer, mao några mil finns kvar men det är inte många. Jag kör aldrig på bakhjulet eller står och börnar så det beror inte på det heller. :confused:

Men erfarenheter av Bridgestone BT012SS skulle vara intressant, funderar på att köpa en uppsättning av Ravetrancer.

Samma lika här, trodde pilot sport skulle hålla liite längre än det verkar... köpte en uppsättning för ca 150 mil sen och bakdäcket är väl slut om 200-300 till skulle jag tro! Inge börn här heller... däremot går det väl aningens för fort lite för ofta! :notme Med tanke på det föresten, slits däcken mycket fortare i höga hastigheter??

Blir nog pilot road nästa vända för min del, för dyrt o köpa nya sulor efter ca 400 mil! speciellt med tanke på f-premien... :(

Suomalainen skrev:
Med tanke på det föresten, slits däcken mycket fortare i höga hastigheter??

ojaaa... det är döden för mjuka bandäck... är det bara snabb raktfram åkning på schemat så ska du nog köpa ett som inte har så mjuk blandning...

Gjorde förra sommaren en helt ovetenskaplig undersökning på ett antal banåkningar och kunde konstatera att just Pilot Sport var klart överrepresenterade bland de som körde av pga bakhjulssläpp. Visst, det är ett vanligt däck men även med hänsyn tagen till detta var de klart överrepresenterade. I många fall så gick man också av ganska sent i respektive pass vilket möjligen kan stödja överhettningsteorin.

Ett alternativ till Rennsport RS1-3 och Supercorsa SC1-3 är de varianter som finns och som inte har dessa beteckningar för gummiblandning. De är tänkta att vara mer gatanpassade men i PB:s test förra sommaren så hade de bättre grepp på bana i alla fall.

Min erfarenhet av Pilot Sport är att de är tillräckligt bra om man är bland de medelsnabba förarna på bankörningarna.

Men är du bland de snabbaste förarna så är du tillräckligt duktig för att ha nytta av Michelin Pilot Race och då går det att köra lite fortare.

Jag har testat båda sorterna och föredrar helt klart Pilot Race men nackdelen är att de tar helt slut på EN bankörning.
Pilot Sport klarar oftast av mer än en dag på bana.

Jag har nu köpt den senaste versionen.... Michelin Pilot Race 2 men har inte testat greppet än, men det blir vilken dag som helst för nu är mitt turbobygge i slutfasen.

Det handlar inte alltid om hur greppet är när det är som bäst utan gatdäcks (t ex Pilot Sport) tendens att bli för varma på bana.

Kolla tillverkningsår & vecka på däcket, jag rekomenderar Pilot Sport, för lite hårdare svensson körning, om man då ser på priset på Pilot Sport "190 bredd" (1900:-) & jämför med andra däck så behöver du inte tänka länge.......

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back