Vilka däck är bäst

Kjelle skrev:
Detta var väl ändå en jävla djungel! Nu har jag kollat på ett gäng tillverkares däcksidor, och blir bara mer förvirrad.... :huvet

Vad kommer närmast från Metzeler, Michelin, Dunlop? :va

Billiga däckfirmor nätet/IRL? :confused:

http://www.michelin.co.uk/uk/ImageServlet?imageCode=1113803063&codeSite=AUTO_UK

Michelin power! Enligt alla snygga nuffror osv verkar detta nya däck vara grymt, samma livslängd som pilot sport men bättre grepp osv... Säkert bättre grepp osv men är lite tveksam till livslängden, återstår att testa själv helt enkelt i sommar.

Swedie skrev:
Avon 35/36 kan jag Varmt rekommendera. De höll länge o hade underbart grepp.

Håller med Swedie här. Trots det coola kioskmönstret så funkar det jäkligt bra i regn också.

Dock är det 45/46 som gäller nu då 35/36 är utgången modell på den svenska marknaden. Polaren har kört på dessa och är jäkligt nöjd.

Men med din typ av hoj hade jag funderat på hur jag kör innan jag handlade däck. Hastighetsklassningen är inte på däcken för skojs skull. Maxar du hojen så bör du nog läsa på mer.

Chrille skrev:
Men med din typ av hoj hade jag funderat på hur jag kör innan jag handlade däck. Hastighetsklassningen är inte på däcken för skojs skull. Maxar du hojen så bör du nog läsa på mer.
Öhh.. vad syftar du på :confused: :va

Jag är inte direkt nybörjare på MC om det är det du tror (kört båge sen -86 med några års uppehåll) och provat de flesta olika typerna av mc under min karriär (förutom guldvinge ..som jag däremot lånade av min bror 1ggn & en traja chopper av en kompis = aldrig mer)

Jo, jag maxar hojen emellanåt utan att för den skullen köra vansinnigt och oansvarslöst (ekvationen kan nästan gå ihop).

Nu är det väl ändå marginellt om man ser till milen som man ligger o marchar över 200+ så i den meningen så betyder ju inte högfartsmärkningen allt men iom. att det bara är 12:an, (bland sporthojarna) som har 200-50-17 bak så är det ju inte något problem ..eller hur :confused:

Förstår inte vad det är för fel i att fråga om omdömmen av däck som man själv inte provat irl. Eller missförstod jag din syftning?

Du missförstod nog. Det jag tycker är oroande är att din hoj klarar så mycket mer än vad de vanliga ZR-däcken är klassade för(240-260??) och att det är anledning att kolla upp vad som egentligen gäller.

Det utvecklades ju nya däck specifikt för Busan när den kom och jag skulle tro att den typen av däck gäller på 12'an också. Men jag VET inte, jag bara tycker att du borde kolla upp det.

Chrille skrev:
Du missförstod nog. Det jag tycker är oroande är att din hoj klarar så mycket mer än vad de vanliga ZR-däcken är klassade för(240-260??) och att det är anledning att kolla upp vad som egentligen gäller.

Det utvecklades ju nya däck specifikt för Busan när den kom och jag skulle tro att den typen av däck gäller på 12'an också. Men jag VET inte, jag bara tycker att du borde kolla upp det.

Aha, my bad.

Och precis som du säger, ska man nog hålla sig till däckstyp som har rätt klassning. Men i mitt fall så kan man vara lat och gå på storleken :) iom att det bara är 12:an som har 200:a.
Har kollat upp M1 o D208 mfl så deras däck är klassade för just min släde (och busan för den delen).

Ska ju inte köra bana så vad jag är ute efter är ett däck som har hyffsad livslängd och ändå inte tumma på grepp i vått o torrt. Önsketänkande.. :lol

Tror i alla fall att jag ska göra ett försök på M1. Verkar ju som om folk har positiva erfarenheter av det.

däck funkar olika bra på olika hojar, har dock provat ett däck som funkar kanon på alla hojar vi provat... pirelli dragon, funkar kanon på blött, håller länge & greppet försämas inte så mycket när det börjar bli slitet....

Vegas skrev:
däck funkar olika bra på olika hojar, har dock provat ett däck som funkar kanon på alla hojar vi provat... pirelli dragon, funkar kanon på blött, håller länge & greppet försämas inte så mycket när det börjar bli slitet....

Alltså, BARA Dragon? :confused:
Eller Dragon GTS, Dragon Evo osv?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey