Vilka däck är bäst

Van Zan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Liten röd sak
Undrar om någon som har provat lite olika däcksmärken + som kör hoj med lite mer klös i än medelhojen (typ busa, 12:a etc) som kan rekomendera något?

Sitter nu Dunlop D207 på min 12:a men jag skulle nog vilja ha ett däck som är lite mer fäste i vid regn/kall vägbana. Mina funderingar går till Metzler Sportec M1 alt. de nyare Dunlop D208.

PS! Är 400 mil standardlivslängd på däck numer :va

Pirelli SuperCorsa! :tummenupp eller Rennsport.

Får du dem att hålla 400 mil är du duktig... :hihi

:fatta! Tänkte ju mer på däck, inte en svart klibbremsa a'la 100 mils livslängd runt fälgen :lol

Fler tips :confused:

Van Zan skrev:
:fatta! Tänkte ju mer på däck, inte en svart klibbremsa a'la 100 mils livslängd runt fälgen :lol

Fler tips :confused:

Michelin har väl ett special Pilot sport däck för just den typen av hojar!
Pilot sport är ett mkt bra däck enligt min erfarenhet.
Annars är väl som du själv säger Sportec ett bra val!

Akesson skrev:
Michelin har väl ett special Pilot sport däck för just den typen av hojar!
Pilot sport är ett mkt bra däck enligt min erfarenhet.
Annars är väl som du själv säger Sportec ett bra val!
Körde med Pilot sport på min Aprilia och det var bra grepp samtidigt som det höll en ungefär 400 mil, hade nog gått 100 mil till tror jag men du har ju lite mer bett i motorn än jag hade..

Tack för tipsen.

Har själv ingen erfarenhet av något annat däck än det D207 som sitter fabriksmonterat i kombination med typen av mc (verkar äta däck även om man inte kör som ett svin).

Nackdelen med D207:orna så som jag märkt är att dom är i stort livsfarliga när det regnar. Man får ta det väldigt vackert i böjarna på gränsen till "fega". Därför så kan det ju vara intressant om någon har tips på däck med bättre egenskaper när underlaget inte är optimalt.

Ska kolla in michelin iaf.

Edit: Meningsbyggnadsfel

Last edited:
Ta en koll på innehållet i länken http://w1.113.telia.com/~u11312849/
För gata och lite bankörning kan jag rekommendera Pirelli Diablo eller Dunlop D208, "bra" hållbarhet, förutsägbara, snabb uppvärmning.
När det gäller Pilot Sport har jag sett alldeles för många oannonserade släpp för att kunna rekommendera dom! Hmm, kör visst själv på Pilot sport nu :dummer

Hehe, jamen då vet du ju vad du inte ska rekomendera :lol

Tack för däckstestet :tummenupp

Jag körde Dunlop D208ZR förra säsongen och de greppar fint.
Visst +32grader på Gelleråsen så vart de lite snoriga efter 5 varv men på gatan svek de mig aldrig. jag han med ca 300mil på dem och det var säkerligen 100-150mil kvar på dem när jag sålde hojen.

Hmm kör med D207 rr på min busa nu å dom borde tillhöra dom bättre när det är blött.Bike hade med dom på ett däck-test och dom var över fem sekunder snabbare per varv än dom andra märkena när det var blött ute! Funkar på bana när det är torrt med.Körde 600 mil med dom innan det var dags att byta,då fanns det några mil kvar...
Har kört med pilot sport å har fått stygga släpp med dom,litar inte på dom däcken mer.Annars e metzeler eller säkert kort. Mycke hänger på hur du ska använda cykeln.Tycker dunlopen är en lyckad kompromiss.

Ben Dover skrev:
Hmm kör med D207 rr på min busa nu å dom borde tillhöra dom bättre när det är blött.Bike hade med dom på ett däck-test och dom var över fem sekunder snabbare per varv än dom andra märkena när det var blött ute! Funkar på bana när det är torrt med.Körde 600 mil med dom innan det var dags att byta,då fanns det några mil kvar...
Har kört med pilot sport å har fått stygga släpp med dom,litar inte på dom däcken mer.Annars e metzeler eller säkert kort. Mycke hänger på hur du ska använda cykeln.Tycker dunlopen är en lyckad kompromiss.

Det var för att de andra i testet var rena bandäck som Rennsport, Supercorsa mfl.

Ben Dover skrev:

Har hört en del som säger samma sak, som tur har man sluppit det själv än så länge iaf.. får hoppas att den nya pilot sport modellen som kommer nu är bättre och mer förlåtande! Ska testa dem själv så fort mina som sitter på nu är slut.

Edit: en kompis fick ett tips på en bankörning efter en liten highsider (som han lyckades reda ut) att sänka däcktrycket ganska mycket, tror det var 0,5 bar mot vad man normalt har vid gatåka. Blev mycket bättre enligt honom iaf!

Last edited:
Har för mig att det finns speciella däck till snabba hojar typ busa zx12 och cbr1100xx (för landsvägs bruk typ autoban osv) har med belastnigs index och hastighets index att göra... finns utskrivet i metzelers katalog....tror jag att det var..

Tja, gott om tips :) men om man nu ska dra någon slutsats av de förslag som givits så var jag tydligen inne på rätt spår M1 alt. D208.

Ben Dover skrev:
Hmm kör med D207 rr på min busa nu å dom borde tillhöra dom bättre när det är blött.
Vet inte men kan ju vara att mina däck har några år på nacken (däcken tillverkade v45-00 - cyckeln uttagen mars 03).
Är ju som att åka på is emellanåt när det regnar :skrämd

Ben Dover skrev:
Mycke hänger på hur du ska använda cykeln.Tycker dunlopen är en lyckad kompromiss.
Jag håller mig vanligtvis till asfalterad landväg ..och ev. en mix av grus/asfalt/koblajor när benkar lurar ut en på någon okänd krokslinga på landet :hihi

Hur är Bridgestonedäcken då? BT012 har ju fått bra kritik och man rekommenderar dom till Hayabusan i USA, nya BT014 kommer här i vår(har själv beställt dom) och sitter orginalmonterade på CBR1000R. Dom skall vara stabilare än BT012.

aRWe skrev:
Hur är Bridgestonedäcken då? BT012 har ju fått bra kritik och man rekommenderar dom till Hayabusan i USA, nya BT014 kommer här i vår(har själv beställt dom) och sitter orginalmonterade på CBR1000R. Dom skall vara stabilare än BT012.
BT012.. bör ju typ hålla iaf en 50-100 mil på en 12:a.. då jag lyckades komma 150 mil på mina.. o då var de ju inte nån direkt hårdkörning.. o inte en enda burn.. körde sen på 207´orna o dom var riktigt svåra att få bra grepp me.. jävligt luriga däck!! släppte lite här o där.. men dom höll ca 400 mil.. köpte sen Sportec M1.. klart det bästa däck jag kört på!! aldrig ett släpp.. o framför allt höll dom rätt länge.. hann komma ca 300 mil på mina däck innan kraschen.. o då var dom inte speciellt sletna..

Bifogat

• 3.JPG
    3.JPG
    41.2 KB · Visningar: 114
  • 1.JPG
    1.JPG
    53.1 KB · Visningar: 110
Detta var väl ändå en jävla djungel! Nu har jag kollat på ett gäng tillverkares däcksidor, och blir bara mer förvirrad.... :huvet

Detta är fakta:
Jag behöver ett framdäck till en Ninja 900 i sommar
Baktill sitter ett skapligt Bridgestone BT020
Jag vill ha ett skapligt hållbart däck, åtminstone ca 500 mil
Jag vill köra kunna köra "sportigt" ffa på gata/kurvig väg, men även kunna rasta hojen på bana om tillfälle bjuds

Vilka andra tillverkares däck motsvarar ungefär BT020?
Har fått rekommederat Pirelli Dragon GTS alt Evo.
Vad kommer närmast från Metzeler, Michelin, Dunlop? :va

Billiga däckfirmor nätet/IRL? :confused:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey