Vilka bromsklossar köpa? (sthlm CBR 929)

Xtrazi

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2009
Hoj
2000, Honda CBR929RR
Behöver akut bromsklossar. Mina har råkat bli HELT slut.

Några tips på vilka jag ska köpa (i Stockholm).
Funderar på biltema i brist på andra idéer.

Vill såklart ha billiga och de ska inte riskera mitt liv!

Har bara haft problem med pirat , dåligt bett , gnisslar & slits ut mkt fortare . Med original har det funkat perfekt , aldrig haft problem . Hela Hojen på söder är bra & vettiga .

Finns flera som har testat biltemas belägg där det har slutat med krokiga skivor & sedan så finns det dom som har haft tur & är nöjda

Har bara haft problem med pirat , dåligt bett , gnisslar & slits ut mkt fortare . Med original har det funkat perfekt , aldrig haft problem . Hela Hojen på söder är bra & vettiga .

Finns flera som har testat biltemas belägg där det har slutat med krokiga skivor & sedan så finns det dom som har haft tur & är nöjda

ok - tack för tips :tummenupp

Det jag har kommit fram till ger överlägset bäst bromsverkan när de är kalla är Brembo typ SA belägg. De gjorde underverk på min tidigare Busa -08. Det finns förstås bättre belägg för bana men vid vanlig körning är det bra om redan den första inbromsningen har bra bett. Tyvärr kostar den en slant, en bit över en tusing till båda oken fram.

När man ändå håller på och rotar omkring kan det vara ide att byta slangar om hojen har ett antal år på nacken. Stålomspunna slangar kostar inte mer än originalslangar.

Bifogat

• DSC01203.jpg
    DSC01203.jpg
    71.5 KB · Visningar: 43
Det jag har kommit fram till ger överlägset bäst bromsverkan när de är kalla är Brembo typ SA belägg. De gjorde underverk på min tidigare Busa -08. Det finns förstås bättre belägg för bana men vid vanlig körning är det bra om redan den första inbromsningen har bra bett. Tyvärr kostar den en slant, en bit över en tusing till båda oken fram.

När man ändå håller på och rotar omkring kan det vara ide att byta slangar om hojen har ett antal år på nacken. Stålomspunna slangar kostar inte mer än originalslangar.

Eftersom det var akut blev det att jag har köpt honda original nu. Men jag ska fundera på stålomspunna slangar - har tänkt på det tidigare.

Honda original är ju ett säkert kort och det finns nog ingen anledning att tro att Biltemas belägg inte fungerar tillräckligt bra. Men har man lite andra krav av någon anledning som t.ex. för bankörning eller inte är riktigt nöjd med originalbromsarna så får man börja se sig omkring.

Det som är lite speciellt med Brembos SA-beläggär att de har en märkbart bättre bromskraft för vardagskörning än några andra av de många belägg jag har testat och att de dessutom samtidigt påstås vara skonsamma mot skivorna genom att de inte är så hårda. Beläggen slits också märkbart fortare än originalbelägg.

Om du ska byta slangar så gör ren kolvarna i bromsoken samtidigt. Du får en helt ny känsla om detta inte är gjort tidigare :tummenupp
Jag bytte skivor, slangar och gjorde rent oken. Blev en otrolig skillnad.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman