Vilka bolag har "på- och avställningasbar" försäkring...

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
Honda XRV 750
Jag har letat efter ett försäkringsbolag som har försäkringar som man kan "teckna av" under vintern (eller under andra längre perioder som hojjen bara står stilla), men inte hittat något. Kan någon tipsa mig?

//Linus

Det måste finnas några som har. Bilsport har en också vet jag förutom folksam. Tror dom kallar den "bas" försäkring eller något liknande.

Tror dom flesta har, folksam och if vet jag! Dock är det betydligt dyrare / månad så det är inte säkert det lönar sig.. För mig vart det billigare att ha den påställd året om än avställd på vintern.

Det kostar väl numer 50:- varje gång du ställer på också, kan vara värt att ta med i beräkningen.

Trygg-Hansa går att ställa av också, men tänk på när du jämför premier att TH har högre premie MAJ-SEP (typ då man kör så...) så årspremien kan vara lite missvisande.

Folksam har det och det är det mest prisvärda alternativet. Jag betalar för de dagar jag kör, annars är det avställningsförsäkring. Skulle jag försäkra min 198s året runt hade jag hamnat på typ 25000 vilket är ren idioti. Det är en lösning som lämpar sig bäst för de som har flera hojar och kanske kör den snabbaste i mindre omfattning. De andra två har jag året runt på hos Bilsport & MC. Kör jag 1098:an en vecka varje månad, blir kostande 500 kr per vecka, till det tillkommer 300 per mån i avställningsförsäkring. Hur jag än vrider och vänder på det, löner det sig.

Folksam har det och det är det mest prisvärda alternativet. Jag betalar för de dagar jag kör, annars är det avställningsförsäkring. Skulle jag försäkra min 198s året runt hade jag hamnat på typ 25000 vilket är ren idioti. Det är en lösning som lämpar sig bäst för de som har flera hojar och kanske kör den snabbaste i mindre omfattning. De andra två har jag året runt på hos Bilsport & MC. Kör jag 1098:an en vecka varje månad, blir kostande 500 kr per vecka, till det tillkommer 300 per mån i avställningsförsäkring. Hur jag än vrider och vänder på det, löner det sig.

Vad kostar det om du genomgår en sporthojsutbildning och tecknar SMC-försäkringen då?

Finns inget bolag som alltid är billigast har jag märkt för min del i alla fall.

Vad kostar det om du genomgår en sporthojsutbildning och tecknar SMC-försäkringen då?

Finns inget bolag som alltid är billigast har jag märkt för min del i alla fall.

Jag går åtm 3 SMC kurser varje år. Folksam har SMC försäkring men självrisken är så brutal att jag skulle aldrig våga teckna en sådan försäkring. Säg att en lite extra utrustad 1098S kostar drygt 240 tkr...skulle jag råka ut för stöld elller skrota den om det ville sig riktigt illa ser jag på en självrisk på drygt 60 tkr eller något sådant. Denna försäkrings kulle kosta mig drygt 1000 kr i månaden hos Folksam....Den bäst alösningen är att som jga gör ofta teckan året runt och när säsongen är slut..skriver man över hojen på farsan och sedan 3 veckor senare på sig själv igen...tecknar garage och nästa säsong en ny året runt ;)....

Jag går åtm 3 SMC kurser varje år. Folksam har SMC försäkring men självrisken är så brutal att jag skulle aldrig våga teckna en sådan försäkring. Säg att en lite extra utrustad 1098S kostar drygt 240 tkr...skulle jag råka ut för stöld elller skrota den om det ville sig riktigt illa ser jag på en självrisk på drygt 60 tkr eller något sådant. Denna försäkrings kulle kosta mig drygt 1000 kr i månaden hos Folksam....Den bäst alösningen är att som jga gör ofta teckan året runt och när säsongen är slut..skriver man över hojen på farsan och sedan 3 veckor senare på sig själv igen...tecknar garage och nästa säsong en ny året runt ;)....

haha vilket slit. Jag har mina på ställda och har smc försäkring samt 3 lås istället.

haha vilket slit. Jag har mina på ställda och har smc försäkring samt 3 lås istället.

Fast egentligen inte. Det tar mig 15 min att fylla i papper första gången och sedan 15 min att fylla i det andra gången. Det tar ytterligare 15 min att ordna garage försäkring. Fördelen är att man inför varje säsong kan (och bör) se sig om runt på marknaden för att man KAN hitta en billigare försäkring hos ett annat bolag. Har du året runt kan det vara svårare. Jag tycker att 45 min jobb kan vara värt de 10 tusen (minst) jag sparar in på en sådan operation på mina 3 hojar. Man får väl räkna på det, men genereltt sett så är det det absolut billigaste sättet att helföräskra hoj. Byta ägare kostar knappt någon tid alls ju. Har man dessutom samma efternamn på den 65 årige "andre ägaren" så är det inga problem alls att förklara för en presumptiv köpare varör hojen har haft 6 ägare på 3 år he he...

Sen beror det på vad man har för hoj. Min billigaste kostar väl en 130 papper (och det opimpad)och då vete fan om jag skulle kunna köra omkring lungt utan att tänka på självrisken..Hade jag haft lite mindre påkostade hojar kunde det vara ett alternativ helt klart.

Last edited:
Sorgligt att man ska behöva hustla så mycket för att ha råd o köra hoj... eller rättare sagt ha råd o göra nåt annat än o köra hoj :)

Japp, det suger... Betänk också att jag har kört i ett antal år nu, drygt 1000 mil per år och ALDRIG druttat omkull, blivit bestulen eller något annat ...fan ta i trä. Ändå blir mina premier högre för varje år. Någonstans är det ju fan fucked up...

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph