vilka blir debutanter i rookie 1000/600 nästa år?

Vart får man tag på stålomspunnet?

NBM Hydralik STLM

Jag behöver ingen tröst, jag klarar mig nog.

Men jag tycker det är skumt att man ska ha original bromspump när man jagar kostnader, det är ju billigare att ersätta en eftermarknadsprodukt efter krasch och originalet kräver i vissa fall massor med arbete och pengar för att funka.

Kallas inte det björntjänst?

/ Jens

Men det finns ju skrotar som har mängder med bromspumpar i lager
Är Kawasaki så unika så att det inte finns beg..Pappunen lär väl ha såna i drivor..
EBAY finns det oxo.
//BC
 
Last edited:
Vad beställer man efter, längd på slangarna. vilken modell på hojen. Lr vilken bromspump?

Du säjer bara till vilken hoj så vet dom vilken längd. Banjon(anslutningen) är standard. Dock kan det vara olika gänga mellan pumparna men det e bara banjobulten man byter då.

Det finns 2 sätt att ansluta slangarna. Det ena är en slang som går ner till ena oket och sedan går det vidare över till det andra. Så brukar vara standard på många hojar. Detta är den "sämre varianten."

Säj att du vill ha en dubbelbanjo på pumpen och separat slang till vart och ett av oken. Så har alla tuffa killar.
 
Jag har en Brembo RCS19. Bytte till den för att jag hade "svamp" :)
Men efter att ha bytt till nya stålslangar, ny pump, renoverat oken, ny vätska och nya belägg så kände jag lika mycket svamp med dessa grejor.

Det som slutligen gjorde att jag fick det bra vär när jag hitta rätt belägg. Då hade jag ändå testat lite olika. EBC Extreme Pro var det som löste problemet. Jag kan inte heller känna nån större skillnad(känsla) på suki originalpump å brembon. Men då e jag ju ingen superåkare heller.

Jag snackar inte om någon "svampig känsla" när jag talar om originalet på Kawasaki. Bromsverkan försvinner för att handtaget går mot bromsrullen. Farligt sa bull.

Vill man att det ska kännas "osvampigt" så är ISR ett bra val. Inget kan fanimej kännas svampigt med ISR.

Nu har jag Beringer, den flexar en del, men kräver lite kraft och kommer aldrig så långt in så den blir farligt.

/ Jens

NBM Hydralik STLM



Men det finns ju skrotar som har mängder med bromspumpar i lager
Är Kawasaki så unika så att det inte finns beg..Pappunen lär väl ha såna i drivor..
EBAY finns det oxo.
//BC

Självklart, men för att få dom att fungera krävs ombyggnation. Smart..

Kawas bromspump är farlig, inte dålig... :fakta

/ Jens
 
Last edited:
Jag snackar inte om någon "svampig känsla" / Jens

Då pratar vi om samma svamp. Efter några få varv börja det dra in mot gasrullen för mig.

Innan de nya magiska beläggen dvs. Bromsarna överhettade väl å sen svampade det.

Ang ISR så d det ju bara utväxlingen som är ändrad där. Man kan få samma effekt med originalpumpen om man sågar bort större delen av handtaget. Då får man klämma åt satan på den lilla bit man han kvar :)
 
tACK! jAG VILL JU VARA EN COOL KILLE!

Du säjer bara till vilken hoj så vet dom vilken längd. Banjon(anslutningen) är standard. Dock kan det vara olika gänga mellan pumparna men det e bara banjobulten man byter då.

Det finns 2 sätt att ansluta slangarna. Det ena är en slang som går ner till ena oket och sedan går det vidare över till det andra. Så brukar vara standard på många hojar. Detta är den "sämre varianten."

Säj att du vill ha en dubbelbanjo på pumpen och separat slang till vart och ett av oken. Så har alla tuffa killar.
 
Vad beställer man efter, längd på slangarna. vilken modell på hojen. Lr vilken bromspump?

Du som bor i Tumba bör ju åka iväg till ISR:tummenupp och Acke Rising på Drottningvägen 15 i Tumba bakom "Gula villan" Han har "snygga" slangar och kopplingar som kan skräddar sys till din hoj.:yoparty
 
Då pratar vi om samma svamp. Efter några få varv börja det dra in mot gasrullen för mig.

Innan de nya magiska beläggen dvs. Bromsarna överhettade väl å sen svampade det.

Ang ISR så d det ju bara utväxlingen som är ändrad där. Man kan få samma effekt med originalpumpen om man sågar bort större delen av handtaget. Då får man klämma åt satan på den lilla bit man han kvar :)

Vart handlar man beläggen? Så kan jag stryka det från listan sen med.

Kan man montera ex. en Honda originalpump på min Kawa och smyga igenom med det? :banana

Ingen kan ju kalla det fusk, det är ju original...

/ Jens
 
Gott nytt själv!

Ja, jag har aldrig haft någon originalpump, så därför har jag ingen.

Mina alternativ ser ut som följer: Jag handlar en helt original bromspump och sätter på för 4-6000kr. Den är värdelös. Jag skickar in den för invändig omarbetning (som är ok om jag läst rätt) för 4000 till. Nu får jag en bromspump som är som den jag har idag, men har kostat mig 10.000 helt rakt ner i brunnen. Kraschar jag sönder den måste jag göra om proceduren istället för att handla enstaka delar till den bromspump jag har (som är billigare än den pump som Kawasaki tragiskt nog kallar bromspump.)

Faktum är att tillockmed gatåkare klagar på den svampiga pumpen på gathojarna, så att den vore tillräcklig för tävlingskörning är ju dumt att tro.

Sen gick det snabbt dom sista 2 tävlingarna för min del, resten av säsongen var rent pinsam. Vi får väl se om det går fort i vår med, det kanske var ren tur... :D

/ Jens

Du får väl köpa en org cbr1000 pump.??
Själv tänkte jag uppgradera till stålomspunna slangar. Ärligt så kan jag få justera ngn gång men väldigt sällan under race. Funkar kanon!!!
Tror att bromsarna funkar även om jag skulle sänka mig några sec per varv på alla banor. För min del hänger inte mina tider på mtrl iallafall. Det finns mer än tillräkligt med potential i en Cbr1000
 
Du får väl köpa en org cbr1000 pump.??
Själv tänkte jag uppgradera till stålomspunna slangar. Ärligt så kan jag få justera ngn gång men väldigt sällan under race. Funkar kanon!!!
Tror att bromsarna funkar även om jag skulle sänka mig några sec per varv på alla banor. För min del hänger inte mina tider på mtrl iallafall. Det finns mer än tillräkligt med potential i en Cbr1000

Det är få som lyssnar (eller läser :rolleyes:) när jag och många andra som kör Kawa säger att pumpen är farligt dålig. Jag skriver det igen: farligt dålig.

Montera en orig.pump från en Honda, det är väl inte homgeniserat som bonden sa?

Jag och Beringerpumpen stannar i Rookie istället. Vi är inga proffs :D

/ Jens
 
:rolleyes:
Vi kan byta pump du o jag!!! :tummenupp
Vill inte ha dig i rookie:arsele

Vi kanske får se lite fler snabba kawaförare?? Vem vet papunnen o dom andra gröna förarna kanske inte heller dom vågar köra med sina (farliga pumpar) o därför väljer R1000 ??

Själv väljer jag R1000 ett år till . Då jag inte har några ambitioner o kör lite för att det är helt klart det roligaste som finns. O med dom medel som jag förfogar över räcker tyvärr inte längre upp i klasserna.
 
:rolleyes:

Vi kanske får se lite fler snabba kawaförare?? Vem vet papunnen o dom andra gröna förarna kanske inte heller dom vågar köra med sina (farliga pumpar) o därför väljer R1000 ??

Själv väljer jag R1000 ett år till . Då jag inte har några ambitioner o kör lite för att det är helt klart det roligaste som finns. O med dom medel som jag förfogar över räcker tyvärr inte längre upp i klasserna.

Erkänn att du inte vågar bland dom snabba pojkarna
 
Jag ska köra R600 i år!
Nu har jag haft jobb i ett år, så i sommar är budget bara en dålig ursäkt om det kommer från min sida.. Om jag bangar så är det för att jag är feg. (Skriver det här för min egen skull.. :tungan)


Jag ser fram emot 2010 som året då jag snittar bättre än min bästapoäng 2009 - 3 poäng på hemmaplan i Linköping. :D
Det ska också bli väldgt roligt att mina träningskompisar också ska tävla, och inga ursäkter nu!
Jag tänker speciellt på Lena, Pälle, Janne, Björn och Hampus, men även alla andra trevliga tävlingsmänniskor, Mårten till exempel, blir det R600 i år!?
Vilka race det ska bli!
Skulle hemskt gärna se att klippan Cliff också ställde upp i R600, men han verkar banga ur.. :(

PS.
Hampus, se nu till att du inte har orginalpumpen monterad på din nya gamla kawa i sommar, den ska tydligen vara livsfarlig! :skrämd

Edit: Körde A-torp och Sviestad 2009, placering 25, 27, resp. 16, 13 har jag för mig.
 
Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top