Vilka bilar har URR:are tro?

Jag behöver väl inte svara egentligen, alla vet väl redan :arsele

Men för dom som inte vet kan jag meddela att den Hollandsbyggda Volvo 460 GLE´n av 1990 årsmodell hade gått 11700 mil när jag köpte den hösten -93.

Nu ett antal år senare har den gått lite drygt 40000 mil. :tummenupp
Jag har bara blivit stående 2 ggr. under dessa år.
Första gången var det en kylarslang som sprack.
Andra ofrivilliga stoppet var när diodbryggan i generatorn brann upp.

Den servas regellbundet och motorn drar ingen olja och det mesta funkar som det ska. :Bugar

Det är väl långt ifrån sveriges roligaste bil, men den tar mig från A till B.
Och tillbaka igen, förutom 2 ggr då. :rofl
 
Volvo 855R, med ett antal hundra kusar under locket :D
 

Bifogat

  • 850R liten.jpg
    850R liten.jpg
    115.4 KB · Visningar: 89
Nu är jag ingen Volvofantast. Min vita 240 är såld.. fast den gula "badbaljan är iofs också en volvo :)
 
Citroen Xsara 1,8 i -98

Lite modifierad höger framskärm = fin buckla orsakad av snorungar. :huvet

Söker efter pickup eller mindre buss.
 
Last edited:
JoH skrev:
Söker efter pickup eller mindre buss.

Helt rätt! Det är dags att bryta URR-trenden med traktorer och köra riktiga transportfordon där man får med sig både hojar, verktyg, depåtält och öl-lådor. :tummenupp
 
Ford Escort 1,6i VIP -89 13000 mil

inköpt i maj, har kanske kört knappa 1000 mil med den. Fick den till slut genom besiktningen nu i december tack vare hjälp av Tony med bromsjävlarna. höger ok fram är slut och klossarna behöver väl oxå bytas men nu går det en stund till. Passade på att byta fläktrem för 34 kr på biltema med. Den förra såg rätt trött ut =) Drar rätt bra med olja, typ 1 liter på 100 mil men det positiva är ju att då slipper man byta olja =) Sommardäcken är slut så när våren kommer måste jag väl leta på nya sulor att sätta på de treekrade lättmetallfälgarna som säkert är minst 13" *ler*
Värmeregleringen lämnar allt att önska, själva reglaget bara snurrar, som tur är nu när det är vinter så har den fastnat på läge "varmt som fan" så när man har åkt typ 5 mil och det börjar bli omkring 30 grader i bilen så får man veva ner rutan och låta det blåsa in lite sval luft. Det går heller inte att styra vart man vill ha värmen så fötterna är jämt kalla vilket stör mig en del då jag hatar att frysa om fötterna. Centrallåset har också börjat krångla nu i vinter (jo, det är faktiskt centrallås på den =) Vänster bakdörr låser upp sig när man låser alla andra dörrar.... och skuffen måste man oxå tricksa lite med för att den ska låsas.

För att inte behöva bli stående efter att ha använt kryckan för flitigt i nån böj så har jag bogserlina, startkablar och snöskyffel med mig i skuffen.

Som tur är så är det snart sommar och torr asfalt och då ska man väl förhoppningsvis slippa åka fyrhjuligt ett tag igen!
 

Bifogat

  • 030919 Ford Escort 006_beskuren.jpg
    030919 Ford Escort 006_beskuren.jpg
    44.5 KB · Visningar: 59
Saab 9-5 år 2000. Dryga 7000 mil på mätaren nu. Går och har gått felfritt hela tiden (utom då styrboxen och katalysatorn brann upp på E4:an i höstas men det gick som fabrikationsfel).
 
"Spännande män luktar diesel" läste jag på en bakrutedekal härom veckan.
Stämmer ju bra på mig.
Åker en Golf TDI årsmodell 2000. Bra och billig, om man bortser från den straffskatt vi dieselåkare får betala.
Kom just på att jag idag har haft den i precis ett år. Drygt 11000 på mätaren, varav 4000 är tillryggalagda av mig.

Är även ägare till en gammal hederlig Bader Meinhoff Wagen. :Bugar
En 1600/2 av 1970 års modell. Drygt 9000 på mätaren. Jag är andra ägaren.
Står just nu bara i förvar i en lada. Ska bli något fint av den så småningom.

Vagnpark sedan tidigare: 3 x BMW ( :tummenupp ), 3 x Saab ( :tummenupp ), 1 x Subaru ( :rofl ) och 1 x Volvo ( :gnissla )

//Gurra
 

Bifogat

  • 1602.JPG
    1602.JPG
    29.3 KB · Visningar: 67
  • Golf.JPG
    Golf.JPG
    38.8 KB · Visningar: 49
Kör bilarnas mottsvarighet till mit tyska autobahn-lok av en MC.. MB AMG E50 från 97.

Dom ca. 350 kusar som bor i 8 cyllar under huven - söker ny ägare snarast!
Det är endast lite nya däck, bromsskivor, aircondition, katalysator (kanske 2), Xenon-lampa, växellåda som ska fixas av någon som är lite handy. :tungan

Annars, är det enkelt att konstatera att det är den bäste bil jag har haft alla kategorier någonsind..

Kanon at bo i Sverige..
 

Bifogat

  • EMX378-2041liten.jpg
    EMX378-2041liten.jpg
    36.9 KB · Visningar: 73
TomK skrev:
Helt rätt! Det är dags att bryta URR-trenden med traktorer och köra riktiga transportfordon där man får med sig både hojar, verktyg, depåtält och öl-lådor. :tummenupp

Även jag kommer bryta "trenden". Nästa fordon jag införskaffar ska vara en amerikansk van. Transportfordon och riktigt motor (V8) på en och samma gång och detta till en rimlig kostnad. :yoparty
 
Galne Dansken skrev:
Kör bilarnas mottsvarighet till mit tyska autobahn-lok av en MC.. MB AMG E50 från 97.

Dom ca. 350 kusar som bor i 8 cyllar under huven - söker ny ägare snarast!
Det är endast lite nya däck, bromsskivor, aircondition, katalysator (kanske 2), Xenon-lampa, växellåda som ska fixas av någon som är lite handy. :tungan

Annars, är det enkelt att konstatera att det är den bäste bil jag har haft alla kategorier någonsind..

Kanon at bo i Sverige..

Det där låter inte speciellt billigt att fixa :D
Ligger väl i prisklassen runt 50 000 att åtgärda :gnissla
Tror jag håller mig till min Volvo :tummenupp
 
Deadmetal skrev:
Det där låter inte speciellt billigt att fixa :D
Ligger väl i prisklassen runt 50 000 att åtgärda :gnissla
Tror jag håller mig till min Volvo :tummenupp

Struntar jag den ene av kattarna, AC´en (växellådan) - och får Mercedes att göra jobbet, då blir det 50 pap - även jag tar däck hos den lokale billig kreglar...

Som sagt - jag är völdig lycklig om någon handy-man vill köpa bilen - vettigt pris kan ju bli möjligt..
 
Bytte tjänstebil i November, så jag hämtade ut en splirrans 9-5 Aero sedan, klagar inte :D :tummenupp
 

Bifogat

  • saab_background_1_1024.jpg
    saab_background_1_1024.jpg
    48.2 KB · Visningar: 59
Galne Dansken skrev:
Struntar jag den ene av kattarna, AC´en (växellådan) - och får Mercedes att göra jobbet, då blir det 50 pap - även jag tar däck hos den lokale billig kreglar...

Som sagt - jag är völdig lycklig om någon handy-man vill köpa bilen - vettigt pris kan ju bli möjligt..

Dyrt med MB ibland. Polarns Vito (årsmodellen före min) sprack toppen på och behövde bytas. Kostar tydligen 25.000:- bara i materialkostnader, vilket ju svider lite. Det sker tydligen när de gått drygt 20.000 mil eller nåt sånt (han hittade en begagnad topp). Min har gått 14.000 och jag ska byta till en nyare om ett par-tre år (köper då en tidig 03:a med 112-motorn och kittar upp den lite).

Hade jag inte behov av att ha en skåpbil, så skulle din MB vara riktigt trevlig tror jag :)
 
va fässen.. alla sitter ju med sprillans nya familjevagnar i URR ju! :eek:


Trodde de skulle vara många fler som satt i gamla trotjänare för att få det hela att gå runt :hihi
 
GSX1100Gurra skrev:
Är även ägare till en gammal hederlig Bader Meinhoff Wagen. :Bugar
En 1600/2 av 1970 års modell.

En sån där hade jag kunnat ärva en gång i tiden, men det blev inte så tyvärr. Det hade ju varit skoj, för de bilarna är riktigt schyssta! :tummenupp
 
VW skall det vara,
den vita är till salu
De övriga 2 har 4wd med difspärrar och fin framkomlighet i skogen :tummenupp

102.jpg
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top