Vilka bilar får inte ha dragkrok?

Så om det står "Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1280" så är det okej att montera drag på den? Detta tog jag från en CTR -04.

Nej. Det tror jag inte.
Det är bara baserat på tjänstevikten på bilen och kommer med automatik på registreringspapperen.

Det du ska leta efter är vilken maximal släpvagnsvikt som är tillåten oavsett behörighet.
Den uppgiften kommer från biltillverkaren och finns den uppgiften så är den typad för att få dra.
Finns den inte så har inte fabrikanten typat bilen för drag och då kommer det att vara svårt att få på en godkänd dragkrok misstänker jag.

köp dig en maserati GT om du vill ha rolig bil som får dra släp :D

sdgryW20Jaqmm0o8gMJncpdL_500.jpg

Vad gäller Aurisen så får man montera drag i andra länder, men det har något med miljöbilsklassningen i Sverige. Den drar nog något för mycket soppa när man har vagn efter.

Vad gäller Aurisen så får man montera drag i andra länder, men det har något med miljöbilsklassningen i Sverige. Den drar nog något för mycket soppa när man har vagn efter.

Alla bilar drar väl mer soffa med vagn efter, EU normen mäter och skatt och klassning basseras på denna. :va

Edit: Vissa miljövolvo fick tidigare inte dra vagn då dom delvis tejpat för kylaren för att få lägre luftmostånd och då riskerade motorn att bli för varm med vagn. Vet inte om det är samma, på dessa bilar jagas varje centiliter...

Elhybrider brukar inte få dra släpvagn då elmotorerna/fartreglaget kan brinna vid för hög belastning.

Andra miljöbilar kan ha tunnare drev i växellådan eller en klenare koppling.

Slutligen kan vissa miljöbilar vara lättade så pass att dom är för klena för att klara av att dra släp.

Men just sportmodellerna av småbilar tror jag mest att det är att dom ligger på gränsen av vad drivlinan klarar, sen att dom har annan plast gör ju att det inte passar rakt av från standardmodellen.

Oberoende av anledning så vet jag att man får montera drag på en Auris hybrid, MEN inte i Sverige.

Via uppgift direkt ifrån Toyota

Oberoende av anledning så vet jag att man får montera drag på en Auris hybrid, MEN inte i Sverige.

Via uppgift direkt ifrån Toyota

Hur mycket får man dra med det draget då?

Vissa länder har ju rent av löjliga dragvikter, jag såg någon EU-släp som hade totalvikten 400kg och i princip skottkärrehjul.

Om jag ska dra till med en gissning så är det att biltillverkarna inte förväntar att de som köper sportigare bilar är intresserade att dra släp, så de sparar in kostnaden för att typa in bilarna i Sverige för just dragkrok. En kostnadsfråga helt enkelt.

Jag tackar så mycket för de många bra svaren. Det verkar inte riktigt gå att få på en krok på nån snabb småbil "by the book". Nästa fråga är ju om det skulle kunna gå om man lirkar lite så att säga, (och vet vad man håller på med förstås, så man inte fäster kroken på olämpligt sätt.). Hörde att krav på regbesiktning av eftermonterad dragkrok slopades nån gång i våras, så nu ska väl kroken kollas på den vanliga besiktning, om den kollas alls. Enligt svar jag fick från Transportstyrelsen ska det inte säkert gå att säga utifrån bilregistrets uppgifter om bilen får ha krok eller inte, och så ska man behöva något slags intyg från tillverkaren.

Jaja, bara lite fortsatta funderingar..

Jag tackar så mycket för de många bra svaren. Det verkar inte riktigt gå att få på en krok på nån snabb småbil "by the book". Nästa fråga är ju om det skulle kunna gå om man lirkar lite så att säga, (och vet vad man håller på med förstås, så man inte fäster kroken på olämpligt sätt.). Hörde att krav på regbesiktning av eftermonterad dragkrok slopades nån gång i våras, så nu ska väl kroken kollas på den vanliga besiktning, om den kollas alls. Enligt svar jag fick från Transportstyrelsen ska det inte säkert gå att säga utifrån bilregistrets uppgifter om bilen får ha krok eller inte, och så ska man behöva något slags intyg från tillverkaren.

Du kan svetsa ihop ett eget drag om du vill, men jag tror som sagt bara det handlar om att köpa draget till vaniljmodellen av samma bil, och sedan kapa upp hålen i den svindyra plasten.

Dom två första bilarna i tråden kan dock ha ljuddämpare som tar upp utrymme, men bygger man om avgassystemet med lite smäckrare fullflödesdämpare så borde det få plats.

Jag är övertygad om att framför du "dragkrok" som ett absolut krav så fixar bilaffären det åt dig.

När jag tittade på en ny bil för många år sedan så lovade bilhandlaren att han skulle vikt/besikta om bilen så att jag fick dra maximalt på B-kort, eftersom jag inte annars skulle kunna dra biltrailer med den.

Det blev dock ingen affär den gången, men han hade alla dokument klara för att besikta om den.

Hittade denna, kanske något av intresse. Audi A3 3.2 Quattro med dragkrok. 250hk är väl pigg och a3:an är rätt liten.

http://www.blocket.se/orebro/Audi_A3_3_2_S_line_Quattro_19_tum_35907148.htm?ca=14&w=2

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back