Vilka bilar får inte ha dragkrok?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
En chansning att någon här har koll, för jag pallar inte att regga mig på ett bilforum bara för detta.

Jo, jag letar efter en lagom liten och rolig bil, typ Civic Type-R, Clio Sport eller Ford Focus ST. Haken är att jag vill ha dragkrok på bilen, och det ryktas på diverse forum att det inte är OK enligt Bilprovningen att eftermontera dragkrok på i alla fall de två förstnämnda.

Vet någon var denna info finns, för jag hittar då inget när jag söker uppgifter om fordonen på Transportstyrelsen? :va

Anledning till varför Clion inte får ha det:
in_RenaultClioSport_7141_02.jpg

Anledning till varför CTR:en inte får ha det:
2007-honda-civic-type-r-5_1024x0w.jpg

Antagligen finns där ingen bakram att fästa det i, finns fler bilar där det ej går bland annat R32:an.
Hur man hittar infon om detta låter jag vara osagt men att vända sig till generalagenturen kan ju vara en idé att börja med, där får du säkerligen svar på varför det ej är godkänt.

Att det inte skulle finnas någon "bakram" vad fan det nu är, är bara struntprat.

Ford Scorpio, bilen med världshistoriens klenaste bakparti fick ha kula...

Jag tror mer att anledningen finns att finna i det faktumet att koppling/växellåda inte pallar med att dra släpvagn när man har trissat motoreffekten på dessa småbilar.

Anledning till varför CTR:en inte får ha det:...

Det är noterat, men om problemet bara var att det är plast i vägen hade jag kunnat leva med att såga lite i den. Finns det inget att fästa i blir det förstås värre.

Vet att golf R32 inte får ha krok pga att avgasrören sitter i vägen

Tror inte att de ändrar hela undersidan på en "prestandamodell" av befintlig småbil,så rent praktiskt går det nog att montera drag.Anledningen är säkert designmässigt,de vill helt enkelt inte ha drag som förfular bilen.Men ring och fråga respektive generalagent,då lär du få svar.

Focus ST tror jag inte får ha, har för mig de stod överallt när jag letade krok till min Focus att det ej passade ST eller RS, inte helt hundra men.

Tror inte att de ändrar hela undersidan på en "prestandamodell" av befintlig småbil,så rent praktiskt går det nog att montera drag.Anledningen är säkert designmässigt,de vill helt enkelt inte ha drag som förfular bilen.Men ring och fråga respektive generalagent,då lär du få svar.

Gäller inte bara småbilar...

Audi A6/S6 får ha dragkrok
Audi RS6 får INTE ha dragkrok

(Gäller iaf årsmodell runt 2000)

Utomlands har jag t om sett en dragkrok på Porsche 911. Speciallösningar kanske från någon brukare? Jag vet inte. Ofta har jag sett äldre prestandabilar som inte varit typade för dragkrok från fabriken. Sedan har någon ägare likväl satt dit en och fått igenom det på besiktningen.

Vad jag vet var aldrig Alfa 156 GTA, BMW M5 (E39) typade för dragkrok. Ändå finns det som sagt bilar där ute som folk drar husvagn med. Jag har ännu inte sett någon BMW M3 (E46) eller VW R32 Mini Cooper S. Men det är väl bara en tidsfråga innan någon ägare får en igenom besiktningen. Möjligt att de måste bygga om lite, men inget är omöjligt bara man vill.

En Impreza? 1500+ på b-kort är rätt skapligt..
edit: http://www.blocket.se/helsingborg/Subaru_Impreza_WRX_STI_35221983.htm?ca=20&w=3&last=1

Blir det roligare en vinter med drag som krav? :va

Gäller inte bara småbilar...

Audi A6/S6 får ha dragkrok
Audi RS6 får INTE ha dragkrok

(Gäller iaf årsmodell runt 2000)

Finns fler exempel på det, det har med kaross"styvhet" kontra dragkraft i maskineriet. Bilarna är väl byggda att ta upp krafter å ena hållet men inte andra. Den blir kanske längre :gnissla Iaf är det upp till fordonstillverkaren att godkänna krok eller inte krok

Last edited:
Toyota Prius, Auris och deras andra hybrider får man inte montera drag på. Såvida det inte är ett cykelställs drag.
Det verkar vara något som gäller för en del miljöbilar. Audi A4 2.0 TDIe går inte att få med dragkrok monterad från fabrik. I reg.beviset så finns uppgifter på vad den får dra om man har drag på den, och det är inte mycket (max 1300kg bromsat släp).

Så om det står "Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1280" så är det okej att montera drag på den? Detta tog jag från en CTR -04.

Finns det nån som tillverkar dragkrok till bilmodellen du är ute efter så är det bara att montera.

I vissa fall kan man inte montera pga fordonets konstruktion.

Man kan inte säga att en viss modell inte FÅR ha dragkrok - säger handboken.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back