Vilka besvär eller handikapp har man efter en krasch?

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
Den dystra baksidan men RR är skador efter en krasch men dom flesta verkar klara sig riktigt bra men hur många klarar sig egentligen utan kvarstående besvär?

2ono skrev:
Den dystra baksidan men RR är skador efter en krasch men dom flesta verkar klara sig riktigt bra men hur många klarar sig egentligen utan kvarstående besvär?

<----- Jag gjorde det då inte

2ono skrev:
Hur långt är ett snöre?
Finns nog lika många svar som det finns förare. Checa har inga bestående men trots fler krascher än de flesta kommer köra träningar. RR_Larsson ser inte ut att ha lika mycket tur.

Jag har kraschat fem gånger med TZ:an och innan det tre med TRX:en. Ett brutet nyckelben so far...

RR_larsson skrev:
<----- Jag gjorde det då inte
Ouch. Ser inte roligt ut! Stelopererade kotor? :(

Förvånansvärt många tycks klara sig med blåmärken. Jag blev förvånad att Eva som körde 250 förra året undkom med livet i behåll efter vurpan ut på Falkenbergs start- och målraka. Harms hade inte samma tur när han vurpade på motsvarande ställe på Sviestad. Tobbe i Superbike (Spyan) skadade sig rejält men verkade förvånansvärt frisk när jag såg honom i depån på Karlskoga. Man kan ha tur; verkar det som. Och otur. Jag vurpade på Gelleråsen när det var blött. Troligen var det pga det hala föret som jag klarade mig med axelvärk som jag ännu dras med. En torr bana hade gett ett hårdare fall. Men man vet aldrig. Bäst att inte vurpa alls och uppriktigt sagt vore det min medvetna avsikt om jag skulle fortsätta tävla: inte do-or-die utan hyggligt snabbt hobbytempo med god marginal till en vurpa. Men det är lätt att säga framför datorn i vintermörkret...

Besvär eller bestående men behöver ju inte bara vara fysiska, även om det är det man först tänker på.
I många fall så kan det väl vara så att det kan påverka ens körning en bra tid framöver rent psykiskt.
Man får lixom besked om hur ont det kommer att göra nästa gång, å det kan ju begränsa lite grann

Gustav O skrev:
Ouch. Ser inte roligt ut! Stelopererade kotor? :(

Japp stelopererat några kotor i ländrygen.. men det slutade lyckligt är uppe å gasar igen :tummenupp

Det var väl ganska länge sedan någon avled under en rr tävling i sverige? 50-60 talet? oftast går det ju bra som tur är

RR_larsson skrev:
Japp stelopererat några kotor i ländrygen.. men det slutade lyckligt är uppe å gasar igen :tummenupp

Det var väl ganska länge sedan någon avled under en rr tävling i sverige? 50-60 talet? oftast går det ju bra som tur är
Tänkte just också fråga om det är någon som avlidit i samband med körning på en svensk RR-bana?

RR_larsson skrev:

I Sverige vet jag inte men det var en som dog i Norge 2004 om jag inte minns fel. Startkrasch där han fick stopp och blev påkörd av en som kom långt bakifrån.

Gustav O skrev:
I Sverige vet jag inte men det var en som dog i Norge 2004 om jag inte minns fel. Startkrasch där han fick stopp och blev påkörd av en som kom långt bakifrån.
1985 dog en under en dansktävling på Anderstorp mitt för depåläktaren/depåtaket.

Nyteknik skrev:
Var det senaste tillfället?
var det inte en engelsman som blev påkörd och dog 1994
på anderstorp i samband med en so tävling
sen var det väl en kille på sviestad som strök med nu på 2000-talet vid en träning

nr12 skrev:
var det inte en engelsman som blev påkörd och dog 1994
sen var det väl en kille på sviestad som strök med nu på 2000-talet vid en träning
Jag vet att en olicensierad förare på en Honda Blackbird körde av så illa på/efter rakan att han dog. Detta var för 6-7 år sedan.

Gustav O skrev:
Sviestad var väl på en "gatåkning"?
Har för mej att det var en äldre som fick typ hjärtinfarkt eller något sådant på gatåkning.
Sen var det en förare på årsracet för 1½år sen som fick hjärtinfarkt i depån och dog, men inget på bana under träning/tävling.

nr12 skrev:
2011661 var det inte en engelsman som blev påkörd och dog 1994
...

Det var nog t.o.m på det allra första racet som kördes i SO. 1996 var det iaf.

*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!