Vilka är de förbjudna oljetillsatserna i Moto2 ? Eller bara vanlig tidningsanka ?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Läste det här
https://www.expressen.se/sport/motor/profilen-hittad-dod-ar-en-enorm-chock/
och längst ner
Enligt Bild har Kiefer Racing haft en tuff säsong prestationsmässigt. Aegerter har bland annat blivit fråntagen en seger i Misano efter att funktionärer hittat spår av förbjudna tillsatser i motoroljan på hans motorcykel.

Eller är det för att Kiefer använt en olja som inte är från Dorna sponsor ? / från Honda ?

Någon som vet ?

http://www.motogp.com/en/Results+Statistics/
 
Första jag hör om det men Aegerter har ju noll poäng från Misano så det verkar stämma.

Kan inte se att det skulle ha att göra med att de använt fel leverantör då Dorna garanterat passar sig för att stöta sig med dessa då de står för en ganska stor del sponsring till sporten. Dock har nog Kiefer mixtrat på eget bevåg och hällt i något som främjat motorn men som inte är godkänt i reglerna.

Yamaha hämtade ju in lite av sitt hk-handikapp genom en ny motorolja som gav någon extra hk så visst kan det ha effekt. Tråkigt för Aegerter dock som säkert inte hade en aning om det och knappast gynnades i rejset av det pga regnet.
 
Finns additiver som är starkt giftiga men bra som EP-/AW-additiver.

Med lite sånt i oljan man man ha lägre viskositet på olja utan att det skär och där hittar man några extra hästkrafter.
 
Det är tyvärr inte skymningspressen som har fuckat upp. Nyheten om att Stefan Kiefer har avlidit är sann och samma sak gäller för "nyheten" om motoroljan.

Reglementet i Moto2 specificerar klart och tydligt att alla måste använda Liqui Moly 5W-40 och dessutom att andra oljor eller tillsatser är strängt förbjudna. Dels för att Liqui Moly är sponsor (alla som åker VM får denna olja gratis, hur mycket de vill), dels för att denna olja används vid all dynokörning hos Extern Pro, dels för att denna olja fungerar alldeles utmärkt tillsammans med den koppling som används i Moto2.

Bensin- och oljeprover tas då och då genom stickprovskontroller. Mattia Pasinis andraplats i Catalunya ströks precis som Dominique Aegerters vinst i Misano då deras oljeprover visade något som inte var den specade oljan.
 
Det är tyvärr inte skymningspressen som har fuckat upp. Nyheten om att Stefan Kiefer har avlidit är sann och samma sak gäller för "nyheten" om motoroljan.

Reglementet i Moto2 specificerar klart och tydligt att alla måste använda Liqui Moly 5W-40 och dessutom att andra oljor eller tillsatser är strängt förbjudna. Dels för att Liqui Moly är sponsor (alla som åker VM får denna olja gratis, hur mycket de vill), dels för att denna olja används vid all dynokörning hos Extern Pro, dels för att denna olja fungerar alldeles utmärkt tillsammans med den koppling som används i Moto2.

Bensin- och oljeprover tas då och då genom stickprovskontroller. Mattia Pasinis andraplats i Catalunya ströks precis som Dominique Aegerters vinst i Misano då deras oljeprover visade något som inte var den specade oljan.

Tack Alatalo,
då gissade jag rätt
Eller är det för att Kiefer använt en olja som inte är från Dorna sponsor ?/Honda?

och
Two stroke man har ju också en poäng
Finns additiver som är starkt giftiga men bra som EP-/AW-additiver.
Med lite sånt i oljan man man ha lägre viskositet på olja utan att det skär och där hittar man några extra hästkrafter.

Ock så var den frågan besvarad ! :Bugar :)

Rätt olja ska det vara i Moto2
https://www.bing.com/images/search?q=liqui+moly&qpvt=liqui+moly&FORM=IGRE
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top