Vilka Öhlinsfjädrar skall jag välja ?

daniel.yzfr7

Mr R7
Gick med
22 Nov 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
YZFR1+49/39cc minimoto för race
Hej.

Hoj Yamaha R1 2007-2008

Jag tänkte byta ut original fjädrarna mot Öhlins då jag tyvärr bottnar
min framgaffel när jag kör på bana.
Väger 92-95kg med full utrustning på .

Men Jag vet inte vilka jag skall välja
Öhlins 08672-10 eller
Öhlins 08672-95
Vet doch inte vas som är skillnad på dessa två?
 
De två sista siffrorna är fjäderkonstanten. 9,5N/mm respektive 10.
 
De två sista siffrorna är fjäderkonstanten. 9,5N/mm respektive 10.

JA och bägge 2 passar TS. Lite gränsfall med vikten enligt dem på Öhlins jag pratat med...

Ligger runt 97kg med full utrustning själv och det vägde mer åt 10 fick jag till mig sist jag grottade i det, så kanske även du om du måste välja.

Bägge 2 passar dig bra mkt bättre än original som troligen ligger runt 8,5-9 men det har jag inget belägg för. Sedan är ju original troligen progressiva så det är inte helt jämförbart.
 
Last edited:
Du har 9,5N/mm i dina originalfjädrar så 10,0 eller mer är nog ett måste. Mät dig till rätt höjd innan du börjar handla fjädrar, utan att mäta vet man inget....

Men är symptomet att du bottnar ut fjädringen vid bromsning så är oljenivå i gaffeln viktigare än fjädern...
 
En enkel men kanske dum fråga...

(Beroende på hur mkt fjädringsväg man behöver såklart)

Kan man byta till en annan olja/slå på mer olja, istället för att byta dämpare? Hur mkt kan man labba med det innan man "måste" byta?
 
En enkel men kanske dum fråga...

(Beroende på hur mkt fjädringsväg man behöver såklart)

Kan man byta till en annan olja/slå på mer olja, istället för att byta dämpare? Hur mkt kan man labba med det innan man "måste" byta?

Mät upp hänget först. Är det inom riktvärdet och ändå bottnar är det förmodligen för lite vätska i den. Vätska med högre viskositet används oftare i lite antikare prylar med begränsade möjligheter till justering av komp och retur.
Men som sagt tidigare. MÄT UPP!
 
Tackar för all info.

Jag har mätt upp hänget och det ligger tyvärr redan lite för hårt inställt
på fjäderförspänningen.....
Ändrade till rätt men det hjälpte inte..
Provat med att höj /minska comprition men det blev inte bättre.

Har inte kontrollerat olje/mäng i gafflarna. skall göra det i morgon.
men det lutar åt den styvare fjädern.

Hur mkt extra olja kan man hälla i ...typ 20ml/gaffel?

Du har 9,5N/mm i dina originalfjädrar så 10,0 eller mer är nog ett måste. Mät dig till rätt höjd innan du börjar handla fjädrar, utan att mäta vet man inget....

Men är symptomet att du bottnar ut fjädringen vid bromsning så är oljenivå i gaffeln viktigare än fjädern...

Ja vid hårda inbromsningar så är jag längst nere.
Baken på hojen vill gärna dansa upp för högt ovanför marken och det
blir ofta onödigt spännande inbromsingar..
 
Last edited:
Du har förstås inte tyngden på armarna/styret när du bromsar utan förankrar dig i tanken med benen och typ "Stompgrips".
"A Twist of the Wrist Volume II": But there are only two real rules of front brake use and abuse:
1) Don´t snap it on too quickly. (That bottoms the front suspension and will allow the wheel to lock).
2) If the front wheel locks up, loosen up on your lever, so the wheel can turn and stabilize the bike.
If the bike bottoms hard under braking, you need more spring or more compression damping -provided you aren't snapping the brake on but are pulling it as you should, firmly and smoothly.
Jag har en känsla av att utom vid påfyllnad av helt ny gaffel, alla ytor torra från olja, är det vanliga sättet kontrollera fyllningen att mäta "avståndet från toppen av gaffeln ner till oljan"
med ett verktyg av den här typen eller kanske en vanlig plastslang man stoppar ner sedan man fyllt för mycket olja och använder plastslangen som hävert för att suga bort överskottet?
Till t.ex min Triumph står det i Haynes dels 589cm3, dels 76mm från toppen av gaffelröret till oljan med fjädern uttagen och gaffeln helt ihoptryckt.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Oljenivamatare-gaffelben/
 
Tackar för all info.

Jag har mätt upp hänget och det ligger tyvärr redan lite för hårt inställt
på fjäderförspänningen.....
Ändrade till rätt men det hjälpte inte..
Provat med att höj /minska comprition men det blev inte bättre.

Har inte kontrollerat olje/mäng i gafflarna. skall göra det i morgon.
men det lutar åt den styvare fjädern.

Hur mkt extra olja kan man hälla i ...typ 20ml/gaffel?



Ja vid hårda inbromsningar så är jag längst nere.
Baken på hojen vill gärna dansa upp för högt ovanför marken och det
blir ofta onödigt spännande inbromsingar..


Kolla du har PM
 
Tackar för all info.

Jag har mätt upp hänget och det ligger tyvärr redan lite för hårt inställt
på fjäderförspänningen.....
Ändrade till rätt men det hjälpte inte..
Provat med att höj /minska comprition men det blev inte bättre.

Har inte kontrollerat olje/mäng i gafflarna. skall göra det i morgon.
men det lutar åt den styvare fjädern.

Hur mkt extra olja kan man hälla i ...typ 20ml/gaffel?



Ja vid hårda inbromsningar så är jag längst nere.
Baken på hojen vill gärna dansa upp för högt ovanför marken och det
blir ofta onödigt spännande inbromsingar..

Vad hade du i häng? Du borde troligen skaffa minst 10,0 i fjäderkonstant fram men det i sig kommer nog inte att lösa problematiken. Korrekt oljenivå i gaffeln är den största faktorn för bottningsmotstånd vid bromsning.

Man mäter genom att plocka ur fjädrarna och komprimera gaffeln max. Därefter mäts nivån från toppen av innerbenet. 100-120mm är ett vanligt nivåspann, korrekt spann för din gaffel finns i servicemanualen (finns i piratbukten). Kolla vad du har nu och höj i omgångar, börja med 10mm och därefter 5 till om behov finnes. Biltema har bra verktyg för detta.Öka inte nivån på måfå utan att plocka ner första gången, det är vanligt att gaffeln inte har lika nivå i benen från fabrik...

Sen är det inte helt ovanligt att original framgaffel har taskiga produktionstolleranser så den interna cartidgen läcker och då faller gaffeln ihop vid bromsning.Åtgärden är tyvärr +10kkr cartidgekit....
 
Jag väger in på nätta 100+ och har inga som helst problem med att gaffeln på min (06) bottnar. Inte vad jag har reagerat på iallafall. Visst går nosen ner en hel del när man bromsar, men det gör den ju på vilken hoj som helst. Om jag skulle ha så hård förspänning/kompression/fjäderkonstant att det inte skulle hända, så skulle jag nog tappa mer i väghållning i kurvorna istället. En stötig framgaffel är inte kul när man svänger ifall det skulle dyka upp en ojämnhet.

Jag undrar om det inte är något annat än fjädrarna som ligger bakom problemet...
Olja, dåliga packboxar, allmänt renoveringsbehov?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top