Vildmarkshelg / Överlevnadshelg

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Halloj!

Jag och ett par vänner planerar att köra en torsdag till Söndag ute i skogen. Man får endast ha med sig rent vatten, i övrigt så gäller det att hitta föda själv.

Jag skulle behöva lite tips på platser som kan tänkas vara lämpliga.
kraven är.

Bra fiske (mkt viktigt)
gärna folktomt
Max 40 mil från STHLM

Kom gärna med förslag!

Tjupp

Jag skulle kolla trakterna norr om Karlstad. Uppåt Torsby till. Där är fint.

Om ni nu hade tänkt er att leva på fisk och vatten så kan ju en skärgårdsö (öde givetvis) i närheten av Stockholm duga.

Ska ni ha med er tält o sovsäck eller blir det att bygga vindskydd o fixa granris att sova på, typ?

Om ni nu hade tänkt er att leva på fisk och vatten så kan ju en skärgårdsö (öde givetvis) i närheten av Stockholm duga.

Ska ni ha med er tält o sovsäck eller blir det att bygga vindskydd o fixa granris att sova på, typ?

Tanken är att man får ta med det man orkar släpa på. Vi tänkte försöka få till ett par timmars promenad från bilarna för att eliminera "äh nu skiter jag i det här" möjligheten.
Skärgårdsö har varit på tal men det är lockande att kunna ha kött på menyn någon kväll.

De blir ju fan ingen överlevnadsgrej om man får fylla en rygga med vad man vill:D

Jag kör mycket sånt o borta 50 dagar per år eller mer.

Med en 125liters rygga kan man ju leva lyxliv i en vecka :

1kg tält,1kg sovsäck,3kg mat/kök,1kg fiskegrejer,2kg div,1kg sprit,5kg öl - me ryggsäck en 17kg och då är det lätt och man har full mobilitet

(Jack är äckligt! Ta riktig wirre istället - en Lagavulin t.ex.)

Glöm inte laptop och 3G-dongle så ni kan googla er fram till (alt. fråga på SH :D ) vad man gör om någon blir ormbiten, får skavsår eller annat.

Är knivar, armborst, fällor m.m. tillåtet? Då är ju hela sommaren räddad. Vattenreningsapparat är guld värd för att slippa magsjuka och så varma kläder och komplett regnställ, så man kan sova sittandes under en gran eller så.

img_0_15608_1303290328.jpg

Det där kan va skönt att ha när nu haft sönder era tändare och blött ner era tändstickor

Tanken är att man får ta med det man orkar släpa på. Vi tänkte försöka få till ett par timmars promenad från bilarna för att eliminera "äh nu skiter jag i det här" möjligheten.
Skärgårdsö har varit på tal men det är lockande att kunna ha kött på menyn någon kväll.

5.000 hektar ödemark borde väl räcka för att göra en sthlmare ångestladdat vilsen? :D
Det kommer att sluta som 30.000 avsnitt av "Lost" :fakta

"-Tyresta nationalpark och naturreservat är ett av de största orörda skogspartierna i Sverige utanför fjällvärlden. Området har en av de finaste urskogarna söder om fjällregionen och 1993 inrättades Tyresta nationalpark som nummer 23 i raden i Sverige. Kortfattat löd motiveringen: ”…i syfte att bevara ett representativt sprickdalslandskap med värdefull natur, särskilt de omfattande urskogarna”.

Ett omväxlande sprickdalslandskap:
Nationalparken omfattar 1.970 hektar, till den helt övervägande delen bestående av skog i ett omväxlande sprickdalslandskap med tallen som dominerande trädslag uppe på hällmarkerna och granen i de bördigare dalsänkorna.

Runt nationalparken ligger Tyresta naturreservat som en skyddande hästsko i söder, öster och norr. Reservatet omfattar 2.700 hektar och totalt är det skyddade området på nästan 5.000 hektar."

Last edited:
(Jack är äckligt! Ta riktig wirre istället - en Lagavulin t.ex.)

Du har ju missat hela grejjen. När man är i ödemarken och fiskar tar man med jack, inte nån fin virre :mattias

Klart jag har koll på Jack men det var ju inte vad han skrev :mad: Han kanske menade något helt annat juh!

Nä självklart menade jag ju jack danielsson som starstriker skrev :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!