Viktkompensera DR 800?

  • Thread starter Thread starter dr
  • Start date Start date

dr

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2008
Ort
bollnäs
Hoj
91 suzuki dr 800
har en dr 800 som jag har ändrat lite på. annan kåpa , bygt ny tank , dyna ,ljuddämpare ,
sitter kn filter på . är ombestyckad och går bra. men kan givetvis förbättras.
fråga 1. ger en grövre krök något och i så fall vilken grovlek på rör ska man ha.
fråga 2. funkar det med förgasare från en sporthoj. sitter 2st 33 mm vakum förgasare orginal. tänkte dela på en brygga med fyra mikuni 36or
fråga 3. hur mycket kan man plana toppen innan det tar i eller blir andra problem.
fråga 4. är det någon som har monterat 17 tummare på en dr 800. från vilken hoj passar dom minst dåligt.:confused: vill ha orginal hjulen kvar till viner lek.
 
1. krök.. förmodligen om när du bestyckar den efter det.
2. 36.or borde funka utmärkt. tänk om du skulle hitta nåra flatside. :)
3. ingen anning.
4. jag har szr660 fälgar på min men då har jag modda ganska rejält.
gaffeln tillhör dom fälgarna. men bak vart de frisk moddning.

gaffeln, orginalljuddämpare, tank + allt småskit på den gör mycket i vikt.
 
Att montera 2 fuggar gör det bara väldigt krångligt..
Sätt på en stor istället
Ex xr600 tidigare modeller hade dubbla förgasare men bytte till enkel
 
Att montera 2 fuggar gör det bara väldigt krångligt..
Sätt på en stor istället
Ex xr600 tidigare modeller hade dubbla förgasare men bytte till enkel

tror den stora motorn behöver det..
dubbla 33.or orginal med 120+ orginal i huvudmunstycke 132,5 rekomenderas efter luft o buller.
dr,en lider inte av att ha dubbla gasare som vissa andra hojar.
 
tror den stora motorn behöver det..
dubbla 33.or orginal med 120+ orginal i huvudmunstycke 132,5 rekomenderas efter luft o buller.
dr,en lider inte av att ha dubbla gasare som vissa andra hojar.

132,5 är för snålt har för mig .jag har 145 + 150 , nålarna upp 2 hack.provade i bänk på en jippo dag hos en firma.
enligt lamdan var det bra botten ,aningen fet mellanregister, bra på topp
46,4 hp , 63,4 nm
 
132,5 är för snålt har för mig .jag har 145 + 150 , nålarna upp 2 hack.provade i bänk på en jippo dag hos en firma.
enligt lamdan var det bra botten ,aningen fet mellanregister, bra på topp
46,4 hp , 63,4 nm


tänkte fel.. 142,5 e rekomenderat :) men självklart skiljer de mellan hojar o moddar. :tummenupp
 
Grövre krök gör skapligt redan nu på ( högvarv) Grovlek? Så grov som anslutningar fixar vid toppen, slipa ur runt mynning topp för så grov krök som möjligt. Ska vara minst 2mm större innerdim än utblåset i toppen hela vägen till dämpare som ska har rakt grovt perforerat rör på minst 50mm. Med enbart större krök om du redan har bra slipon brukar ge ca 4% över 6000v- maxvarv,,, före 5000v kan du därimot få 4% förlust!! Ju mer du trimmar vidare dessto mer fördel grovkrök.

Planing. vet inte när ventilsäten tar stopp??? Men någe mer än 2mm ska du inte plana för det klarar inte kedjesträckaren + att kammen rammlar 4 grader bakot. Kolla om det går slipa ur buthål på kamdrev för att ställa kammen tillbaka. 2-3 grader bakot är ok på en så slö kam som org det får man några kusar extra av på varv över 5000v men samma där,, förlust före 5000v precis som en trimkam

Efter planing måste man kolla spelet mellan ventil och kolv!!

Dubbla gasare är helt överlägset enkelgasare så minst 36or ska du ha och då flatslides 36-38mm sätt ej dit vacum! Bort med luftburk och på med lösa filter bara på ca 20 cm från fuggen om möjligt,,Något längre går bra också om man har org kam ,,,typ 25-35cm från fugge till filter,, Ju längre avstond mellan filter och fugge = bättre bottendrag men förlust på högvarv och vise värsa.
 
kan säga att orginalkrök skulle ni skratta åt när ni öppnar den om ni inte sett en sån förr.. den e ganska grovt svetsad på insida så öppning e pytteliten :)

jag tog helt enkelt ett tjockare rör som va lite grövreg och kapa till flänsen, satte dit universal system för bilar.. vart bra mycket större iaf.. dock använder jag inte det nu utan jag har bara slipa ur orginalet lite.
 
svetsen vid flänsen är bortslipad och avgaspackningen är slipad så den passar. packningen ströp ca 2mm mot kröken.
det var lika dålig passform på insugsgummina så även dom fick en släng av slipen.
locket i kn filtret är öppnat alt som går , var som en snusdosa.
det sitter dubla hembygda ljuddämpare under baken med 50mm rör, blev tvungen att sätta i en liten konisk insatts 50-40mm för att löven på träden skulle sitta kvar.
 
ja just ja.. fälgarna väger oså ganska mycket så där kommer du garanterat tjäna nåra kg.
min väger ca 180kg fulltankad o klar.
bra o veta kanske :)
 
svetsen vid flänsen är bortslipad och avgaspackningen är slipad så den passar. packningen ströp ca 2mm mot kröken.
det var lika dålig passform på insugsgummina så även dom fick en släng av slipen.
locket i kn filtret är öppnat alt som går , var som en snusdosa.
det sitter dubla hembygda ljuddämpare under baken med 50mm rör, blev tvungen att sätta i en liten konisk insatts 50-40mm för att löven på träden skulle sitta kvar.

Ja men då har du ju gjort allt rätt hitintills. Lät bra med dubbla 40mm det räcket länge när man har dubbla dämpare.
Nästa steg skulle vara komphöjning och portning.

vill du gå vidare så kommer vassare kam och hellst flatslides 36or. och då måste kröken vara grövre.
 
viewimage.php
[/url][/IMG]
viewimage.php
[/url][/IMG]
viewimage.php
[/url][/IMG]
 
bak är det orginal kåpor, bakre mellandelen lite smalare bara.
bakljusen är universal med dioder
dynan är ombygd orginal.
tanken kom till av en massa plåtbitar, svets, svordommar och blod.
front kåpan är till en moped med halvljuslins från en wv passat och helljus är ett litet extra ljus.
framskärmen är en halv universalskärm typ ktm
hastighetsmätare honda crf 450
 
Last edited:
du har planterat planer i min skalle ozeo.
usd gaffel vore inte dumt och skulle säkert lätta upp fronten ett eller annat kilo . skulle nog inte bli fulare heller .
ska jöda planerna med sill och skinka och se om dom slår rot.
 
Back
Top