Viktigt!!!

moestberg

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Falun
Hoj
Honda Transalp -02
Har frågat detta förut här inne men fick ingen riktig klarhet.
Är det någon som VET vad det är som gäller vid import av begagnade hojar från EU/Tyskland?
Har hört att man får betala moms om mc:n är äldre än 6 månader eller har gått under 600 mil. Vi håller på med en 96:a som gått 500 mil. Blir det moms på den eller klarar den sig undan dessa regler om det nu finns några sådana regler?

MYCKET tacksam för snabba o säkra svar. Gissningar undanbedes! :)
 
Hmm -96 som gått 500 mil....låter lite lite tycker jag.
Men minst 6 månader och 600 mil gäller.

Alla frågor runt detta kan man med fördel ställa till SSK.

Särskilda skattekontoret (SSK)


Telefon
0240-870 00

Telefontider
08.00-16.00

Fax
0240-103 40

E-post
huvudkontoret@skatteverket.se
Postadress
771 83 Ludvika

Besöksadress
Storgatan 19

Leveransadress
Fredsgatan 20

Besökstider
09.00-15.00


:)
 
moestberg skrev:
Har frågat detta förut här inne men fick ingen riktig klarhet.
Är det någon som VET vad det är som gäller vid import av begagnade hojar från EU/Tyskland?
Har hört att man får betala moms om mc:n är äldre än 6 månader eller har gått under 600 mil. Vi håller på med en 96:a som gått 500 mil. Blir det moms på den eller klarar den sig undan dessa regler om det nu finns några sådana regler?

MYCKET tacksam för snabba o säkra svar. Gissningar undanbedes! :)


Ja det blir moms på den. Kör hojen i 100 mil eller låna en mätare av någon…

Tänk också på att nogrant kontrollera handlingen från tyskland. I dag (sedan nyår) så måste samtliga papper vid ”EU-import” (en (1) handling från Tyskland)) vara i original. Kontrollera dessutom så att hojen inte bara är förregistrerad i Tyskland, om så är fallet blir det garanterat jobbigt.
 
SirCastic skrev:
Ja det blir moms på den. Kör hojen i 100 mil eller låna en mätare av någon…

Tänk också på att nogrant kontrollera handlingen från tyskland. I dag (sedan nyår) så måste samtliga papper vid ”EU-import” (en (1) handling från Tyskland)) vara i original. Kontrollera dessutom så att hojen inte bara är förregistrerad i Tyskland, om så är fallet blir det garanterat jobbigt.

Regeln om milantal är borttagen, dock måste den ha varit i trafik i minst 6 månader
 
Snurra fram mätaren så är problemet löst sen. Har en kompis :rolleyes: som gjort det 2ggr utan problem.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top