Viktigt vid köp?

• Thread starter Thread starter MJL
  • Start date Start date

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Hoj
Hornet 600
Tänkte fråga vad som är viktigt att kontrollera vid köp av äldre sporthoj? Vi snackar inte sent 80-tal utan snarare kring 99 och modeller som ZX6R, cbr 600 rr, gsx-r 750 etc..

Visst är det viktigt att kika ifall den spårar, lager, slitagedelar etc, eller ifall det finns återkommande problem för någon modell eller likandne.

Tacksam för svar :)

1) Kolla upp hojens historik.
2) Kolla upp typfel för modellen, var noga med att se att de är fixade.
3) Kolla upp slitagedelar.
4) Gör en total säkerhetskontroll.
5) Provkör.

Har säkert glömt något, men i stora drag iaf.. Glöm inte att beakta hur säljaren är, hojen är ofta likadan.

1) Kolla upp hojens historik.
2) Kolla upp typfel för modellen, var noga med att se att de är fixade.
3) Kolla upp slitagedelar.
4) Gör en total säkerhetskontroll.
5) Provkör.

Har säkert glömt något, men i stora drag iaf.. Glöm inte att beakta hur säljaren är, hojen är ofta likadan.

Yes, det där med att hojen lär vara lik säljaren tror jag är sant till 100 %!! Dock har jag tänkt på stötdämpare, som kan märkas av vid bankörning. Hur slits dessa och märks det väl?

Ska du märka hur slitna stötdämparna är så ska du ju eg ställa in fjädringen efter dig å provköra. Det går ju att ställa en spretans dämpare så den beter sig sämre än en kronslut. Men läckage mm är ju ett visst tecken på slitenheten.

6)Kolla att det inte föreligger någon skuld. Om så är fallet, lös det i samband med betalningen/köpet.

Är ägaren ett pucko är hojen skrot, annars är det bara kolla igenom hojen dra ur växlar och motorbromsa och köpa.

jag måste vara en alldeles underbar kund, jag provkörde min i 10minuter sen köpte jag den, och nu fem dagar senare går den fortfarande framåt =)

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage