VIKTIGT! SM i roadracing 7-8 augusti flyttas till Anderstorp Raceway!

Ska bli spännande att se vilka ljudmätningsregler som kommer att gälla den här helgen. Ni som läst highsider.se eller var på plats på Gelleråsen i helgen vet att det var nya ljudregler som gällde. Ingen blev diskad/bestraffad för ljudet vid förbipassering utan man mättes istället statiskt efter passet/racet. 103 dB stillastående med varm motor.

Hur en statisk mätning vid ett lågt varvtal (5.500 varv) ska kunna säga något om det faktiska ljudtrycket vid tex 13.500 varv med "öppna spjäll" är jag inte riktigt med på men det kan säkert någon förklara.

Har inte hittat någon info på www.svemo.se men det kommer förhoppningsvis ut där i god tid före kommande helgs race så alla vet vad som gäller.
 
Vi kört enligt regelboken. Nån ny version har jag inte sett öht, dvs det är förbifartsvärdet som gäller. Mätningar kommer att göras redan från fredagen.
 
Vi kört enligt regelboken. Nån ny version har jag inte sett öht, dvs det är förbifartsvärdet som gäller. Mätningar kommer att göras redan från fredagen.

Registrerar ni alla hojar som ni kan mäta på eller bara de hojar som överskrider värdet? Vore intressant att titta förbi efter fredagsträningen och få sitt värde så man vet hur långt ifrån gränsen man ligger.
 
Registrerar ni alla hojar som ni kan mäta på eller bara de hojar som överskrider värdet? Vore intressant att titta förbi efter fredagsträningen och få sitt värde så man vet hur långt ifrån gränsen man ligger.

Prioritet är att mäta de som låter över gränsen, om man hinner med noteras även andra hojar. Jag kommer inte själv att vara närvarande på fredag förmiddag, men hoppas att jag kan vara där på eftermiddagen.
 
Reglerna om att dom som mäts till höga värden ute på banan ska få en chans att kontrollera sin hoj efter passet är gammal. Mer än 5 år iaf. Har sett flera sånna mätningar efter kval/race utomlands. Men i Sverige har man ingen koll på den. Är det som det Norska och Danska förbundet påpekat att man gjort fel i Sverige. Den finns till för att mätning vid banan har större chans att gå fel (tex för högt bakgrundsljud, för kort avstånd, fel avläst/nerskrivet osv). Ska man ha andra regler än dom som finns så måste man nog ansöka om tillstånd från FIM/UEM. Troligtvist har man inte gjort så eftersom dom nu gör mer likt som i övriga länder.
 
Det som hände i Karlskoga är att norska motsvarigheten till Svemo protesterat mot hur diskningarna i falkenberg gått till. Eftersom Svemo inte har ensambestämmande inom NM (Nordiska Mästerskapet) har Svemo blivit nerröstade i frågan. Detta ger stora problem för svenska banor att arrangera NM i framtiden. Sista ordet är inte sagt i denna debatten, var så säker!
 
Viktigt att hålla isär begreppen nu!

SO var det dom ändrade reglerna i!

SO ska vara 95 db i förbi på svensk tävling men överklagata av norges motsvarighet till svemo. Så med andra ord var diskningarna på falken i våras felaktiga och hela mästerksapet är som Eskilsson skulle kalla det Kalle anka cup?

NM hade redan 102 db i förbifart.
( Vilket kördes på karlsskoga helgen före SO)

SM 95 db i förbifart.
 
Tack för svar Humlan, då vet vi vad som gäller :tummenupp

Betalning utförd och allt packat. Kan vi inte börja i morgon istället? :D
 
Viktigt att hålla isär begreppen nu!

SO var det dom ändrade reglerna i!

SO ska vara 95 db i förbi på svensk tävling men överklagata av norges motsvarighet till svemo. Så med andra ord var diskningarna på falken i våras felaktiga och hela mästerksapet är som Eskilsson skulle kalla det Kalle anka cup?

NM hade redan 102 db i förbifart.
( Vilket kördes på karlsskoga helgen före SO)

SM 95 db i förbifart.

För att någon överklagat (vädjat) mot beslutet i Falkenberg så betyder väl inte det att det var felaktigt och måste ändras. Man ska nog inte fantasin springa iväg för långt.
Det står ju klart och tydligt i SO reglerna on ljud, att varje land skall åtlyda Fly-by mätningsregeln för tävling i Sverige.
Det reglementet har ju godkänts även av de andra länderna i Norden.
 
För att någon överklagat (vädjat) mot beslutet i Falkenberg så betyder väl inte det att det var felaktigt och måste ändras. Man ska nog inte fantasin springa iväg för långt.
Det står ju klart och tydligt i SO reglerna on ljud, att varje land skall åtlyda Fly-by mätningsregeln för tävling i Sverige.
Det reglementet har ju godkänts även av de andra länderna i Norden.

Om SO är en serie med vinstpengar och det på ena tävlingen (Falkenberg) är 95 i förbifart. Där toppförare blir diskade (jättebra för mig då jag fick flera so poäng) men det helt plötsligt är andra tävlingen (i Sverige tredje i serien) är helt andra ljudkrav som gäller.

Vad gällde i Finland? Är det 95 db för hela serien...?

Ber om ursäkt till årets off topic, då detta handlar om SO och inte SM som tråden är avsedd för!
 
Om SO är en serie med vinstpengar och det på ena tävlingen (Falkenberg) är 95 i förbifart. Där toppförare blir diskade (jättebra för mig då jag fick flera so poäng) men det helt plötsligt är andra tävlingen (i Sverige tredje i serien) är helt andra ljudkrav som gäller.

Vad gällde i Finland? Är det 95 db för hela serien...?

Ber om ursäkt till årets off topic, då detta handlar om SO och inte SM som tråden är avsedd för!

I Finland var det 103 dB stillastående enl. tillägsreglerna, men Finland gillar motorsport så dom bryr sig inte om hur det låter bara det låter MYCKET. Fullar läktare oavsett väder! Enda tävlingen i år där man inte behövt bry sig om ljudet och kunna konsentrera sig på körningen.
Tänk om det vatt så i Sverige...
 
I Finland var det 103 dB stillastående enl. tillägsreglerna, men Finland gillar motorsport så dom bryr sig inte om hur det låter bara det låter MYCKET. Fullar läktare oavsett väder! Enda tävlingen i år där man inte behövt bry sig om ljudet och kunna konsentrera sig på körningen.
Tänk om det vatt så i Sverige...

Det skulle kunna vara så i sverige. Då kan man köra en tävling i Anderstorp per år. Kan vi få ordning på ljudet kan vi köra varje helg hela säsongen.....
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top