Viktigt? om Euro 5 till 5+ (5b)

Du skall nog inte tro på allt som sprids i tex Bränsleupproret. Jag har hört att det finns kobolt som bryts utan barnarbete i Afrika. Gruvor är smutsiga verksamheter oavsett var de är, men ibland behöver vi mineraler. Olja däremot… miljökatastrofer i alla led; från prospektering till borrning, pumpning, transporter, raffinering, förpackning, förbränning och så har vi utsläpp och läckage, nu senast i Svarta Havet och Stilla Havet från den havererande ryska skuggflottan.
https://www.statista.com/statistics/1143399/global-cobalt-consumption-distribution-by-application/

Världen HAR blivit bättre iom avgasrening, särskilt har luften i städerna förbättrats radikalt. Det är inte minst därför som kineserna går all in på elfordon i sina städer.

Reste du på 1970-talet till europeiska storstäder så har du märkt skillnaden själv.

Och till skillnad från oljan så går mineralerna i batterier att återanvända.

Oavsett, det finns sannolikt en skapligt relevant anledning till att regeln ser ut som den gör, sedan kan den i vissa fall få oönskade konsekvenser men det tänker jag bör lösas IOM själva affären, tex att man som kund kompenseras för en extra besiktning eller vad det nu kan vara. Jag misstänker att en två år gammal (fast ny) hoj inte kostar som en helt ny, så en tusenlapp till för besiktning borde inte vara helt omöjligt i prutmån.

Dessutom bidrar allt hårdare miljöregler till utveckling av motorerna. Det är bra!
Nått jag inte begriper är varför de "miljövänliga" (s,mp)-regeringarna inte lade ner oljekraftverket i Karlshamn ....
Antagligen visste (s,mp)-regeringarna inte om riskerna med olja.
Men vad vet jag.
Enklast hade ju varit att bara öka skatten på oljan så hade ägarna lagt ner oljekraftverket i Karlshamn som olönsamt.
 
Nått jag inte begriper är varför de "miljövänliga" (s,mp)-regeringarna inte lade ner oljekraftverket i Karlshamn ....
Antagligen visste (s,mp)-regeringarna inte om riskerna med olja.
Men vad vet jag.
Enklast hade ju varit att bara öka skatten på oljan så hade ägarna lagt ner oljekraftverket i Karlshamn som olönsamt.
Det körs inte hela tiden, endast som backup när det är brist i elproduktionen. Antar om det är svinkallt ute i europa och vindstilla så trycker dom väl på startknappen. Antar att det är därför som det får vara kvar. Fler vindsnurrar löser allt, NOT.
 
Last edited:
Jag antar att min racehoj med regbevis och en nummerplåt någonstans bland lådorna med gatdelar är registrerad då? Eller finns det något slamkrypartillstånd där man kan ha både skylt och papper utan att vara safe?
 
Jag antar att min racehoj med regbevis och en nummerplåt någonstans bland lådorna med gatdelar är registrerad då? Eller finns det något slamkrypartillstånd där man kan ha både skylt och papper utan att vara safe?
Den måste ha varit påställd minst en dag också.
Jag gjorde precis det med min KTM enduro som är landsvägsreggad och fick med en nummerplåt när jag köpte den. Kör bara i skogen med den och har den avställd med ställde på den en dag sen garageförsäkring igen ifall får för mig att använda till någon tävling eller nästa ägare
 
Jag antar att min racehoj med regbevis och en nummerplåt någonstans bland lådorna med gatdelar är registrerad då? Eller finns det något slamkrypartillstånd där man kan ha både skylt och papper utan att vara safe?
Registerhållningsavgift måste du väl betala annars faller den ur bilregister?
 
Kanske inget stort problem tänker jag.
Köpa en hoj och inte registrera den? :va
Men bra att ha koll på såklart.

Jag insåg precis att jag har en 2002 WR426 som aldrig varit påställd och inser det först nu.
Nu köpte jag den för en spottstyver med rasad motor så det är är väl kanske som du beskriver det inget stort problem men jag har haft funderingar på att sätta någon annan motor i den bara för att den faktiskt är reggad.
 
Last edited:
Du skall nog inte tro på allt som sprids i tex Bränsleupproret. Jag har hört att det finns kobolt som bryts utan barnarbete i Afrika. Gruvor är smutsiga verksamheter oavsett var de är, men ibland behöver vi mineraler. Olja däremot… miljökatastrofer i alla led; från prospektering till borrning, pumpning, transporter, raffinering, förpackning, förbränning och så har vi utsläpp och läckage, nu senast i Svarta Havet och Stilla Havet från den havererande ryska skuggflottan.
https://www.statista.com/statistics/1143399/global-cobalt-consumption-distribution-by-application/

Världen HAR blivit bättre iom avgasrening, särskilt har luften i städerna förbättrats radikalt. Det är inte minst därför som kineserna går all in på elfordon i sina städer.

Reste du på 1970-talet till europeiska storstäder så har du märkt skillnaden själv.

Och till skillnad från oljan så går mineralerna i batterier att återanvända.

Oavsett, det finns sannolikt en skapligt relevant anledning till att regeln ser ut som den gör, sedan kan den i vissa fall få oönskade konsekvenser men det tänker jag bör lösas IOM själva affären, tex att man som kund kompenseras för en extra besiktning eller vad det nu kan vara. Jag misstänker att en två år gammal (fast ny) hoj inte kostar som en helt ny, så en tusenlapp till för besiktning borde inte vara helt omöjligt i prutmån.

Dessutom bidrar allt hårdare miljöregler till utveckling av motorerna. Det är bra!

Inte kobolt, men litium om den nu är bättre.


Nigerias befolkning på runt 235 miljoner ökar snabbt, där runt 42 procent är barn under 14 år i ett land som är runt dubbelt så stort som Sverige till ytan, enligt Worldometer.

Tvingas till barnarbete​

Många av dessa barn måste arbeta för att försörja sig själva och sina familjer.

Hälften av landets fattiga beräknas vara barn, och familjerna har ofta inte råd att låta barnen gå i skolan när pengarna måste komma in.

Afrikas största oljeproducent är samtidigt väldigt rikt på mineraler, och landets regering har bestämt att utvinningen av sådana råvaror ska öka framöver.

Det sker givetvis när efterfrågan på elfordon, smartphones, datorer och andra elektriska prylar med bland annat litium slår i taket.
 
Inte kobolt, men litium om den nu är bättre.


Chile har med bred marginal de största litiumtillgångarna i världen. Sedan kommer Australien.

Utan att förringa de problem som kommer sig av utvinning av råmaterial globalt så är det ganska uppenbart att många ”nyheter” kommer sig av klicklystnad snarare än en rättvisande bild av verkligheten.

Chansen att barnarbete ligger bakom produkten är betydligt större om man köper skräp på Temu och Alibaba.

Ämnet för tråden var väl annars avgasreningsregler som fick oönskade byråkratiska effekter?
 
Ämnet för tråden var väl annars avgasreningsregler som fick oönskade byråkratiska effekter?

Precis. Oönskade byråkratiska effekter som en direkt följd av vårt EU-medlemskap, utan chans för den lille människan att påverka.

Därför - sprid budskapet om att det kan vara bra att ställa på ALLA nya hojar åtminstone en dag då de är nya.

Don’t let Ursula get you…
 
Ja, barn som tvingas gräva litium måste väl ändå vara en oönskad effekt? Fast kanske inte för en byråkrat. :va
Tja, barnarbete är inte begränsat till litium tyvärr… som jag sade så finns det effektivare sätt att undvika att barn sätts i arbete, t.ex. handla inte skräp från Kina (vilket jag inte tror att du gör heller).

Bästa sättet är att se till att kvinnor i tredje världen får utbildning och inflytande över ekonomin.
 
Tja, barnarbete är inte begränsat till litium tyvärr… som jag sade så finns det effektivare sätt att undvika att barn sätts i arbete, t.ex. handla inte skräp från Kina (vilket jag inte tror att du gör heller).

Bästa sättet är att se till att kvinnor i tredje världen får utbildning och inflytande över ekonomin.

Allt görs ju i Kina idag, jag sitter precis och planerar hur jag ska fylla en container med prylar från Kina.
 
Det är inte bara kostnad för besiktning. Har hojen varit påställd tickar garantin.



BMW Sverige skyltar med att de har 250 cyklar för omgående leverans. Förhoppningsvis är de certifierade enligt moderna regler.
Garantin är ju inte lagreglerad så den kan man göra som man vill med som ÅF. När jag köpte en Triumph demohoj började garantin gälla från den dagen jag köpte hojen, och så bör väl varje respektabel handlare göra tänker jag.
 
Garantin är ju inte lagreglerad så den kan man göra som man vill med som ÅF. När jag köpte en Triumph demohoj började garantin gälla från den dagen jag köpte hojen, och så bör väl varje respektabel handlare göra tänker jag.
Alla handlare har inte samma syn på kundnöjdhet.
 
Den måste ha varit påställd minst en dag också.
Jag gjorde precis det med min KTM enduro som är landsvägsreggad och fick med en nummerplåt när jag köpte den. Kör bara i skogen med den och har den avställd med ställde på den en dag sen garageförsäkring igen ifall får för mig att använda till någon tävling eller nästa ägare
Senast godkända besiktning 2013-08-21, påställd 2010 och avställd 2016. Bör vara safe. Har inget minne av någon registerhållningsavgift men det swishar förbi räkningar från transportförbundet hela tiden, kan inte hålla reda på allt de håller med.
 
Och till ökad komplexitet vilket inte nödvändigtvis är bra. Euro 3 till Euro 4 omöjliggjorde till exempel fortsatt nyregistrering av luftkylda motorer och krävde dessutom att fordonen utrustades med OBD-uttag. Inget som överhuvudtaget behövs för fordonets framdrift eller prestanda, utan helt och hållet påtvingat av övervakande myndighet.
KGK Suzuki äger väl fortfarande en djäkla massa (100+) M1800 hojar sen den tiden som aldrig sålts av.
Vi spekulerade ju tidigare ifall de var kvar för att vara lagervärde, plockats delar av eller hamnat i kläm med övergången till nya krav.
 
KGK Suzuki äger väl fortfarande en djäkla massa (100+) M1800 hojar sen den tiden som aldrig sålts av.
Vi spekulerade ju tidigare ifall de var kvar för att vara lagervärde, plockats delar av eller hamnat i kläm med övergången till nya krav.

Jag vet inte säkert, men jag misstänker att det handlar om förregistrerade hojar som bara existerar som registreringsnummer men inte som verkliga hojar.

Yamaha Motor Scandinavia äger en hel hög med snöskotrar från nittiotalet. Dessutom på registreringsnummer som ligger i serie efter varandra. Jag har frågat dem om detta och fått till svar att det handlar om registreringsnummer som har bokats upp genom förregistrering och sedan har de maskinerna aldrig anlänt till Sverige eller överhuvudtaget existerat i verkligheten, på grund av ändrade produktions- och försäljningsplaner.
 
Jag vet inte säkert, men jag misstänker att det handlar om förregistrerade hojar som bara existerar som registreringsnummer men inte som verkliga hojar.

Yamaha Motor Scandinavia äger en hel hög med snöskotrar från nittiotalet. Dessutom på registreringsnummer som ligger i serie efter varandra. Jag har frågat dem om detta och fått till svar att det handlar om registreringsnummer som har bokats upp genom förregistrering och sedan har de maskinerna aldrig anlänt till Sverige eller överhuvudtaget existerat i verkligheten, på grund av ändrade produktions- och försäljningsplaner.
Det skulle kunna förklara det.

Exempel på hojarna:

Ett enstaka exempel:
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top