Viktigaste vid ombyggnad från Enduro?

carl_aj

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2006
Ort
Lund
Hoj
Snart
Viktigaste vid ombyggnad till Motard?

Hejsan
Jag funderar på att göra om en Enduro till Motard så man kan köra bättre på asfalt.

Vill ha en motrard men alla är så satans dyra så jag tänkte att man kanske kunde bygga om en enduro lite för att komma undan billigare...

Om vi utgår från följande bild
8840569437.jpg


Vad är de man ska tänka på först?

Däcken är ju de som slår mig allra först. Vilken dimension ska man gå ner till på framhjulet cirka?

Sen måste man väll göra en reg.besikning va?

Får inte skena i kostnader utan ska vara ett lagligt budget bygge. Denna hoj kostar 14lax på blocket och jag vill helst inte lägga över 20 totalt.
 
Last edited:
Billigast tänkbara är att byta till släta gatdäck på befintliga fälgar, se om du kan hitta vassare bromsbelägg (rejsbelägg) till det ok som sitter på (alternativt hitta begagnat ok och adapter, samt större skiva). Sedan se över fjädringen för att få den styvare (mycket styvare). Tjockare gaffelolja är en bra start, men räcker sällan (shimsning är lite dyrare men ger bra resultat). Att byta fjädrar behövs sällan. Det är budgetmotard det...

Allt därefter är rena vansinnet när man väl satt igång. Man blir aldrig riktigt nöjd och vill bara ha värre prylar... :D (jag tror mitt nuvarande projekt säkert har kostat 150 tusen om man räknar in allt under årens lopp :näsblod ).
 
Okey då har jag en hint. Som jag fattat det är nästan alltid framhjulet mindre än bakhjulet på motard... varför? bara estetiskt?

Vad kostar det om man lämnar in alla kåpor o plastdetaljer för omlackering till matt svart ungefär?

och sista frågan: vad behöver jag sätta dit som inte finns? alltså blinkers etc. vad måste jag ha?
 
Last edited:
Okey då har jag en hint. Som jag fattat det är nästan alltid framhjulet mindre än bakhjulet på motard... varför? bara estetiskt?...

....och sista frågan: vad behöver jag sätta dit som inte finns? alltså blinkers etc. vad måste jag ha?
Hjuldimensionerna är 17 tum både fram och bak på en motard.
(Eller tänker du på bredden?)

Angående vad du behöver sätta dit som inte finns så förstår jag inte frågan...
Är den landsvägsreggad så ska det sitta lysen, blinkers, tuta och troligtvis backspeglar för att gå igenom besiktning.

Är den enduroreggad så spelar det ingen roll hur många blinkersar m.m du monterar, den kommer iallafall inte vara "gatlaglig" med mindre än att du registrerar om den till landsvägshoj.
(Vilket har avhandlats i tidigare trådar här på forumet hur krångligt/dyrt/allmänt jobbigt det är).


Men jag kan ju ha missförstått frågan totalt. :tungan
 
Okey då har jag en hint. Som jag fattat det är nästan alltid framhjulet mindre än bakhjulet på motard... varför? bara estetiskt?

Vad kostar det om man lämnar in alla kåpor o plastdetaljer för omlackering till matt svart ungefär?

och sista frågan: vad behöver jag sätta dit som inte finns? alltså blinkers etc. vad måste jag ha?

Lacka inte en plasttank!
 
Så det är jobbigt att regga om en Enduro till Vanlig landsvägs MC?

Kolla lite trådar av Philsson, han omreggade sin Husa och det var inte helt bekymmersfritt.

(Nu fick han iofs lite extra strul då hojen var ursprungsreggad med strypningar som sedan var demonterade och återmonterade).
 
Jag har också kollat lite på dedär o regga om e-reg till lvg tidigare och jag får nog hålla med Laggie. Det är bökigt och frågan är om det blir någon ekonomi i det i slutändan. Mitt tips är att leta upp en lv-reggad cykel.
 
Lacka inte en plasttank!

Det där är verkar vara en myt, tanken på min XR har varit lackad i ett snart ett halvår utan att ha "blivit ful". Färgen andas den med..

Ang. Lv-reggnig av endurohojar. Jag hörde att det skulle vara jätteenkelt, han jag köpte Xren av hade lv-reggat flera st enduros förut. :va
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top