Viktförskjutning, beteende?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag monterade en "komfortsadel" på min Ducati häromdagen. Den är 25 mm högre ungefär och jag upplever cykeln som betydligt villigare att byta riktning efteråt. Kan det stämma eller är det bara inbillning?
Det är ju några kg som flyttas en liten bit.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Du tror inte mer att det kan ha mer att göra med dina nya höft- och knävinklar?

Att du kommer upp lite mer och själv blir rörligare?

Du kan - med ett oförändrat styre, dessutom kommit att sitta något lite mer framåtböjd.

2,5 cm låter lite, men att labba med körställning och sadelhöjd kan ge märkbara effekter.

Jag tror mer på att en förändrad körposition och ökad rörlighet på dig gett hojen nya egenskaper, än bara en ren dödviktsförändring.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag sitter definitivt mer framåtböjd, men är ett ganska orörligt köttstycke. Första milen kändes lite "oroliga", men efter ett par timmar hade det släppt när jag vande mig.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Att du lyft tyngdpunkten på hojen med 2,5cm kan ju göra sitt.
Jag tror inte att tyngdpunkten flyttas lika mycket som mitt arsle även om jag väger drygt 0,1 ton.

Känslan av kontroll återkom efter att jag hade tankat, men 12 liter bensin borde inte påverka så mycket om man inte har ett "tröskelvärde" i förskjutningen så det kan ha varit pausen som gav hjärnan tid att kalibrera om.

Jag sitter bara och gissar, men vet att det finns folk som faktiskt förstår såna här saker här.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Om hojen väger 200 kilo och du själv 100 kilo så kan det vara en ganska signifikant förflyttning av tyngdpunkten att du nu sitter 2,5cm högre. Beroende på var tyngdpunkten låg innan så kan det märkas mer eller mindre. Ju högre tyngdpunkten låg original, desto större blir skillnaden när man höjer den (säger min skalle, men jag har inte formler att backa upp mitt påstående).
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Om man har två "stela" kroppar med massorna 200 kilo resp. 100 kilo så finns det en gemensam tyngdpunkt för dessa, om man nu flyttar 100 kilos klumpen 30mm uppåt så flyttas den gemensamma tyngdpunkten 10mm uppåt.
Och med tanke på att det innebär en mer framåtlutad ställning så så är det förmodligen mindre än 10mm. så det borde inte spela så stor roll.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Effekten av att flytta tyngdpunkten uppåt eller nedåt misstolkas ofta, även på hög nivå inom racing. Om man håller sig till strikt grundläggande teori så erbjuder en högre tyngdpunkt följande:

* Tyngdpunkten får en längre hävarm i förhållande till däckens kontaktytor. Detta innebär att ekipaget behöver mindre lutningsvinkel för att utföra samma kurvradie (eller omvänt, får möjlighet att utföra en snävare kurvradie vid samma lutningsvinkel).

* Tyngdpunktens längre hävarm i förhållande till däckens kontaktytor kan också ses som att hela ekipaget får en högre masströghet. Detta innebär att det blir fysiskt mer krävande för föraren att initiera riktningsbyten från ena hållet till andra hållet.

Om vi antar att dina vinster i väghållning inte beror på förbättrad ergonomi så gissar jag att de beror på den första punkten - du åker nu med mindre lutningsvinkel, alternativt bättre styrning. Därför upplevs hojen som ”kvickare”, trots att dess masströghet i förhållande till däckens kontaktytor egentligen har ökat.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Även om jag kanske inte rör mig så mycket i sadeln så fick ju benen en annan angreppspunkt mot tanken också.
Generellt är Scramblern ganska "död" i chassiet. Man kan göra vad som helst med gas och koppling mitt i en kurva utan att den byter spår. Andra cyklar jag haft har man behövt gasa genom kurvor med för att de inte ska resa sig upp.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top