Viktförskjutning, beteende?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Buell XB9R, KTM 1290 SAS, Suzuki DR650 avverkat: olika
Jag monterade en "komfortsadel" på min Ducati häromdagen. Den är 25 mm högre ungefär och jag upplever cykeln som betydligt villigare att byta riktning efteråt. Kan det stämma eller är det bara inbillning?
Det är ju några kg som flyttas en liten bit.
 
Du tror inte mer att det kan ha mer att göra med dina nya höft- och knävinklar?

Att du kommer upp lite mer och själv blir rörligare?

Du kan - med ett oförändrat styre, dessutom kommit att sitta något lite mer framåtböjd.

2,5 cm låter lite, men att labba med körställning och sadelhöjd kan ge märkbara effekter.

Jag tror mer på att en förändrad körposition och ökad rörlighet på dig gett hojen nya egenskaper, än bara en ren dödviktsförändring.
 
Jag sitter definitivt mer framåtböjd, men är ett ganska orörligt köttstycke. Första milen kändes lite "oroliga", men efter ett par timmar hade det släppt när jag vande mig.
 
Att du lyft tyngdpunkten på hojen med 2,5cm kan ju göra sitt.
Jag tror inte att tyngdpunkten flyttas lika mycket som mitt arsle även om jag väger drygt 0,1 ton.

Känslan av kontroll återkom efter att jag hade tankat, men 12 liter bensin borde inte påverka så mycket om man inte har ett "tröskelvärde" i förskjutningen så det kan ha varit pausen som gav hjärnan tid att kalibrera om.

Jag sitter bara och gissar, men vet att det finns folk som faktiskt förstår såna här saker här.
 
Om hojen väger 200 kilo och du själv 100 kilo så kan det vara en ganska signifikant förflyttning av tyngdpunkten att du nu sitter 2,5cm högre. Beroende på var tyngdpunkten låg innan så kan det märkas mer eller mindre. Ju högre tyngdpunkten låg original, desto större blir skillnaden när man höjer den (säger min skalle, men jag har inte formler att backa upp mitt påstående).
 
Om man har två "stela" kroppar med massorna 200 kilo resp. 100 kilo så finns det en gemensam tyngdpunkt för dessa, om man nu flyttar 100 kilos klumpen 30mm uppåt så flyttas den gemensamma tyngdpunkten 10mm uppåt.
Och med tanke på att det innebär en mer framåtlutad ställning så så är det förmodligen mindre än 10mm. så det borde inte spela så stor roll.
 
Effekten av att flytta tyngdpunkten uppåt eller nedåt misstolkas ofta, även på hög nivå inom racing. Om man håller sig till strikt grundläggande teori så erbjuder en högre tyngdpunkt följande:

* Tyngdpunkten får en längre hävarm i förhållande till däckens kontaktytor. Detta innebär att ekipaget behöver mindre lutningsvinkel för att utföra samma kurvradie (eller omvänt, får möjlighet att utföra en snävare kurvradie vid samma lutningsvinkel).

* Tyngdpunktens längre hävarm i förhållande till däckens kontaktytor kan också ses som att hela ekipaget får en högre masströghet. Detta innebär att det blir fysiskt mer krävande för föraren att initiera riktningsbyten från ena hållet till andra hållet.

Om vi antar att dina vinster i väghållning inte beror på förbättrad ergonomi så gissar jag att de beror på den första punkten - du åker nu med mindre lutningsvinkel, alternativt bättre styrning. Därför upplevs hojen som ”kvickare”, trots att dess masströghet i förhållande till däckens kontaktytor egentligen har ökat.
 
Även om jag kanske inte rör mig så mycket i sadeln så fick ju benen en annan angreppspunkt mot tanken också.
Generellt är Scramblern ganska "död" i chassiet. Man kan göra vad som helst med gas och koppling mitt i en kurva utan att den byter spår. Andra cyklar jag haft har man behövt gasa genom kurvor med för att de inte ska resa sig upp.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top