Viktfördelning

micaelb

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
dr 800
Försöker på nytt

Har då och då funderat på följande:

Finns det något allmänt gällande för sporthojars viktfördelning fram- och bakdäck?
Och i så fall vad är viktfördelningen (vid körning) på fram- och bakdäck (med enbart förare)?
Kan man säga att det finns en jämviktspunkt, och var är den placerad sett i längdriktning?

Vad är viktfördelning utan förare?

M

micaelb skrev:
Försöker på nytt

Har då och då funderat på följande:

Finns det något allmänt gällande för sporthojars viktfördelning fram- och bakdäck?
Och i så fall vad är viktfördelningen (vid körning) på fram- och bakdäck (med enbart förare)?
Kan man säga att det finns en jämviktspunkt, och var är den placerad sett i längdriktning?

Vad är viktfördelning utan förare?

M

Den ultimata viktfördelningen i en kurva för en hoj är 40% fram och 60%bak då har du dom bästa förutsättnigarna för fäste,styrning kontroll osv.

Din fjädring är ju statiskt inställd vid ett speciellt tillfälle dvs den kan inte tänka,den är inställd för ett viktfördelningsläge gissningsvis när du satt rakt upp på den i garaget.

Dvs flyttar du kroppen framåt eller bakåt så flyttar du vikten framåt eller bakåt ,Gasar eller bromsar du flyttar du ännu mer vikt framåt eller bakåt.

Vilket gör din fråga lite svår att exakt besvara.

Angånde vikt fördelning utan förare vet jag inte,men jag gissar på att en hoj är lite framtung av naturen då motorn sitter närmare framhjulet än bakhjulet.
Vilket också märks på att man får "stöta" med gasen i kurvorna för att uppnå den ultimata viktfödelningen (40/60).

Detta gäller väl mest sporthojar,kollar man på Supermotarder så gissar jag att dom vill ha mer vikt fram (därav foten) för att få bra fäste i framhjulet och hjälpa till att få sladd på bakhjulet vid ingången på kurvan.

Last edited:
Forts. viktfördelning

Ok, har börjat förstå att viktfördelningen inte är statisk utan beror på förarens placering, lutning på cykel, acceleration, inbromsning etc.

Men om man tänker sig en "ideal" körposition på förare, färd rakt fram med konstant hastighet, vad kan viktfördelning vara då ?

Och det du tar upp om viktfördelning vid kurvtagning gör det intressant hur viktfördelningen förändras?

Jag tänker mig att man vid konstruktion/design av motorcyklar måste beräkna sådant?

M

micaelb skrev:
Ok, har börjat förstå att viktfördelningen inte är statisk utan beror på förarens placering, lutning på cykel, acceleration, inbromsning etc.

Men om man tänker sig en "ideal" körposition på förare, färd rakt fram med konstant hastighet, vad kan viktfördelning vara då ?

Och det du tar upp om viktfördelning vid kurvtagning gör det intressant hur viktfördelningen förändras?

Jag tänker mig att man vid konstruktion/design av motorcyklar måste beräkna sådant?

M

Ta hojen och ställ på två vågar med tillräcklig skala, sätt dig i körposition? Svårt att hitta vågar med sån skala iofs, men fyra badrumsvågar kan du nog låna ihop? Två fram och två bak, en planka över varje par och ett hjul på varje planka. Vill du minska effekten av de ofrånkomliga kalibreringsfelen får du vara lite smart, göra flera mätningar, flytta runt vågarna och räkna medelvärden. Presto! Om det spelar någon roll alls för dig att veta så är det nog värt besväret.

Annars är det viktigaste att tyngpunkten hamnar lågt, just för att minska viktförflyttningen vid acceleration/bromsning.

Och ja, var tyngdpunkten hamnar (och vad tröghetsmomenten blir) är något man måste räkna på vid konstruktionen av alla fordon. Det är vad jag arbetar med. :)

Mvh,
/Fredrik

Fortsättning

Råkade läsa ett jämförande test i Bike 9-96 där man tar upp viktfördelning fram- och bakdäck för 5 hojar.

% Fram Bak
Ducati 916 Strada 49 51
Honda cbr 900rr 51 49
Kawasaki zx-9r 52 48
Suzuki gsxr1100 50 50
Yamaha yzf 1000 R 51 49

Frågan går vidare, hur blir det med förare?

Funkar verkligen det där med badrumsvågarna?

M

Du kan lika bra rulla upp hojen på en planka som har samma höjd som vågen. Rulla ut sedan ut ett hjul i taget på vågen och mät. På det här sättet behöver du bara en våg, eller kanske två :tummenupp.

Lycka till.

micaelb skrev:
Funkar verkligen det där med badrumsvågarna?

M
Har själv testat det på min Hayabusa, två badrumsvågar, dock utan förare(viktproblem, för föraren alltså)
Halv tank, lägg på 10-11 kg för full tank.

Fram 115 kg 51 %
Bak 111 kg 49 %
Totalt 226 kg 100 %

Intressant tråd. Jag ställd eliknande frågor för något år sedan och fick inga svar.

Min hoj väger 248kg fulltankad orginal. Men nu är det så att min motor byttes och kylsystemet blev lättare mm. Nu väger cykeln 221kg fulltankad.

Frågan är hur ser min viktfördelning ut? Hur bör den se ut? Jag gissar att den bör vara 50/50 eller möjligtvis 49/51, 51/49. Annars så skulle inte dom nya superhojana ha det så.

Sen kommer Långafarbron och snackar och 40/60 är optimalt i kurva :va
Hur ska jag kunna mäta det? Och varför höjer man då räsercyklar i bak?

Qwerty skrev:
Sen kommer Långafarbron och snackar och 40/60 är optimalt i kurva :va
Hur ska jag kunna mäta det? Och varför höjer man då räsercyklar i bak?

Optimalt ur styr,fäste och kurvtagnings synvinkel.

Blir nog svårt utan avancerade mätinstrument,vikten som tidigare beskrivet flyttas beronde på gas/broms och förarställning när du kör.

Så att uppnå 40/60 läget är enbart en förar utmaning/kunskap för att uppnå det bästa fästet och där igenom få en högre kurvhastighet.

Tekniken för detta är en lätt acceleration genom hela kurvan,sen om man kommer till den ultimata fördelingen eller inte vet man naturligtvis inte, men man påverkar viktfördelningen åt rätt håll dvs mot 40/60.
Man kan säga att du balanserar hojen genom kurvan med gasen.

Man höjer dom i baken lika väl som man ställer gaffelvinklen brantare för att minska axelavståndet vilket gör hojen mer snabbsväng och också mer "nervös" läs wobbelbenägen.

Iofs så kommer väldigt mycket wobbel ifrån förarmisstag och felaktig körteknik (det här lär jag inte få skit för) :rolleyes:

Jämför en chopper med en normal sporthoj så har du principen.

Edit:

Efter lite forskade så "säger dom som vet" att på en normalt hoj utan förare så är viktfördelningen i snitt 50/50 +- 5% åt något håll.

Last edited:
Fördelningen av 'vikt' under körning varierar oerhört. Vid whelie 100 % bak o 0 % fram t.ex.
Men även vid konstant (men olika) fart är varierar fördelningen. Luftmotståndet/framdrivningen minska trycket på framhjulet och ökar den på bakhjulet.
Vid uppskattningsvis 400 km/t skulle en Hayabusa ha 100 % bak och 0 % fram.
Obs, detta har inget med nån vingverkan att göra, en sådan minskar totala trycket mot vägen.
Det här 'bara' omfördelar trycket. Ungefär som om man spänner fast bakhjulet i asfalten
och trycker hårt framifrån där vinden trycker, troligen i höjd med undre delen av framkåpan.
Trycker man bara tillräckligt hårt så lyfter den fram, även stillastående.

Så när man börjar köra så spelar även luftmotståndet, och placeringen av dess angreppspunkt, in.
/u

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...