Vikten

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Som någon skrev i en tråd på ett mountainbikeforum:

”Att väga lätta cykelgrejer är kul, nördigt och helt uppslukande, man blir helt knäpp efter ett tag... vet inte om jag skulle rekommendera detta till någon =)”

Finns samma nörderi, kunskap och hängivenhet bland roadracingförare och sporthojsmotorcyklister? Ägnar ni lågsäsongen åt att hitta och beställa delar i titan, magnesium och kolfiber för att göra hojen så lätt som möjligt? Vem har lättast tank, hjul, kedja, fälg och bromshandtag?

:)

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1343995

Bifogat

• x5.JPG
    x5.JPG
    47.2 KB · Visningar: 180
  • reba-lowers-07.JPG
    reba-lowers-07.JPG
    45.1 KB · Visningar: 172
  • edge_sadel.jpg
    edge_sadel.jpg
    106 KB · Visningar: 173
  • rocco-r-coil-500x2.JPG
    rocco-r-coil-500x2.JPG
    47.9 KB · Visningar: 174
  • 4346476686_fedb27bb8c_m.jpg
    4346476686_fedb27bb8c_m.jpg
    21.9 KB · Visningar: 2,493
  • 4345732415_f5dea8820d_m.jpg
    4345732415_f5dea8820d_m.jpg
    23.1 KB · Visningar: 2,499
Jag försöker köra fortare i kurvorna på bana istället.
Mental träning på vintern är billigast då.

Dal-Mausen

Gynnas inte kurvhastigheten av färre kilon?
När det handlar om hekton, på sin höjd nått kg, hit eller dit så tjänar majoriteten på att lägga pengarna på träning istället. Visst, på förrförra banhojen bantade jag bort 60% av elsystemet, tog bort onödiga prylar mm, men det var mer sysselsättningsterapi än någon praktisk nytta. Det är skillnad på en cykel, där påverkas vikt/effektförhållandet mycket mer av små förändringar, dessutom har en cykel en effektkurva som lutar utför som en funktion av tiden, det har inte en hoj :fakta

Då du når 6-8% i kroppsfett så kan du börja väga saker inte innan!

De två viktsparande saker jag kan tänka mig verkligen tillför något tillsammans med träning är minskning av den ofjädrade vikten dvs fälgar av antingen magnesium, aluminium eller kolfiber samt att byta ut originalsystemet eller bara ljuddämparen som ger ordentliga viktbesparingar!

Tidningen fastbikes i england gjorde ett försök att lätta en gsxr600 så mkt det gick och fortfarande vara gatlaglig! Kolla in den artikelserien närmare om du vill veta!

När det handlar om hekton, på sin höjd nått kg, hit eller dit så tjänar majoriteten på att lägga pengarna på träning istället.
Kanske det, kanske inte. Men det här var ju ingen tråd om hur man gör av med så lite pengar som möjligt eller är så förnuftig som möjligt, så frågan kvarstår.

”Finns samma nörderi, kunskap och hängivenhet bland roadracingförare och sporthojsmotorcyklister? Ägnar ni lågsäsongen åt att hitta och beställa delar i titan, magnesium och kolfiber för att göra hojen så lätt som möjligt? Vem har lättast tank, hjul, kedja, fälg och bromshandtag?”

Bifogat

• 600rr Monocoque-Fueltank Explanation.jpg
    600rr Monocoque-Fueltank Explanation.jpg
    224.7 KB · Visningar: 372
  • 328.jpg
    328.jpg
    81.7 KB · Visningar: 302
  • For_Sale_RC51_-5.JPG
    For_Sale_RC51_-5.JPG
    125.8 KB · Visningar: 274
  • 696.jpg
    696.jpg
    176.9 KB · Visningar: 288
  • 697.jpg
    697.jpg
    226.6 KB · Visningar: 278
  • Fueltank-dummy-Assy_Explanation.jpg
    Fueltank-dummy-Assy_Explanation.jpg
    89.2 KB · Visningar: 342
Last edited:
Hur mkt helium behöver man för att lätta en förare 10 kg?

EDIT:
* Lysgas - vikt 0,95 kg/m³ bärkraft 0,3 kg/m³.
* Vätgas ren - vikt 0,089 kg/m³ bärkraft 1,2 kg/m³.
* Vätgas oren - vikt 0,10-0,20 kg m3 bärkraft 1,2 - 1,10 kg/m³.
* Helium - vikt 0,18 kg/m³ bärkraft 1,1 kg/m³.

Oj, verkar inte särskilt effektivt i hojsammanhang :rodnar

Last edited:
Om det finns? Klart det finns, men jag skulle nog säga att det i 99% av fallen berör raceteam i dom högre klasserna, t.ex BSB.

Det är inte många som kittar sina hojar med titan, magnesium, kolfiber och aluminium rakt igenom om det inte gäller att köra på högsta nivå. Gör man det på gathojen har man förmodligen a: för mycket pengar eller att b: du vill vara värst.

Magnesiumfälgar och ett helsystem i titan tycker jag kan vara en vettig investering då det är en relativt billig viktminskning. Begagnade magnesiumfälgar behöver inte kosta mer än 4000kr och ett helsystem mellan 5-10000kr.

Självfallet! Det är 110-gånger enklare att byta 1 till 1276st delar på hojen för att göra den lättare än att lägga pengar(och tiden) på att bli bättre förare samt droppa sin egen vikt...
Om man ersätter samtliga skruv och gärna hålborrar dem.. i titan blir man schitschnabb. det vet alla.

Nog för att jag hopp det var med en god portion humor(men jag är fan inte säker) som en herre i depån på (för mig) fullt allvar föreslog hålborrning av ramen.... Så ja, det finns denna hysteri även i rr/mc sammanhang..

(säger jag som har lusat ner hojen med kolfiber och titan :gnissla men jag hävdar c, för att det är sekksigt. )

ja det finns inom road racingen också.. jag har själv jobbat på att plocka av så mycket vikt jag kan från min s1000rr. och säga vad man vill, men det blir skillnad på hur lätthanterlig hojen blir i böjar och hur snabbt man upplever att man kan lägga ner den.
sen kan man diskutera bäst man vill hur mycket pengar som värt eller inte att lägga per gram, men skillnad gör det.
kolla in tex David "svenskens" hoj han körde på 2010, finns ett reportage i bike vad han har gjort på sin r1a, den är nog ganska lätt :)

Idioter..

När det gäller cyklister så har jag idiotförklarat många av dem för länge sedan, jobbade i branchen och sålde riktigt dyra prylar till halvfeta snubbar i jakt på gram. Jag lovar att de kunde lätt gått ner 15kg om de verkligen ville men då var det bättre att köpa en ny sadelstolpe för 2000kr och spara 10g...:D

ja det finns inom road racingen också.. jag har själv jobbat på att plocka av så mycket vikt jag kan från min s1000rr. och säga vad man vill, men det blir skillnad på hur lätthanterlig hojen blir i böjar och hur snabbt man upplever att man kan lägga ner den.
sen kan man diskutera bäst man vill hur mycket pengar som värt eller inte att lägga per gram, men skillnad gör det.
kolla in tex David "svenskens" hoj han körde på 2010, finns ett reportage i bike vad han har gjort på sin r1a, den är nog ganska lätt :)
Visst märks stora förändringar. När jag bankitade min gixxer 750 (kraschkåpor, inga lampor, kortad bakram, inga speglar mm) så märkte jag en markant skillnad mot "gatversionen", men då snackar vi rätt stora förändringar, som dessutom satt rätt högt upp. Att byta alla skruv för att tjäna 20 gram tror jag mer sitter i huvudet, vilket är nog så viktigt för all del :fakta

Självklart letar man efter så lätta delar som möjligt när man bygger en ny hoj. Men samtidigt har man ju inte obegränsat med stålar så man får ju prioritera...

Självklart har man kollat vikten på nya delar när man bygger nya hojar. Sen var hojarna så lätta så vi har fått lägga på bly för att klara minimivikten..

Självfallet! Det är 110-gånger enklare att byta 1 till 1276st delar på hojen för att göra den lättare än att lägga pengar(och tiden) på att bli bättre förare samt droppa sin egen vikt...
Om man ersätter samtliga skruv och gärna hålborrar dem.. i titan blir man schitschnabb. det vet alla.

Nog för att jag hopp det var med en god portion humor(men jag är fan inte säker) som en herre i depån på (för mig) fullt allvar föreslog hålborrning av ramen.... Så ja, det finns denna hysteri även i rr/mc sammanhang..

(säger jag som har lusat ner hojen med kolfiber och titan :gnissla men jag hävdar c, för att det är sekksigt. )

Här finns hålborrade bromsslangar också:
http://kalecoauto.com/index.php?main_page=product_info&products_id=1 Lätt ska det vara!

Finns också "adjustable powerbands" http://kalecoauto.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=30 och O-pipe för 100 % mottryck http://kalecoauto.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=3

Det är humor det :D

Äh, tillbaka till ämnet. Jag orkar inte banta och hänger på mer och mer skrot runt motorn men jag har ändå lyckats hålla samma vikt på hojen genom att hiva bort onödiga grejor. Det som inte används slängs bort!

Då du når 6-8% i kroppsfett så kan du börja väga saker inte innan!
Lustigt, jag såg inte att det stod ”Moralisk räddning för förtappade motorcyklister” i ämnesraden.

:)

Hänger hemma hos dig?

Bifogat

• image_id8030w350h300_USSR__poster_anti-alcohol_propaganda__x_.jpg
    image_id8030w350h300_USSR__poster_anti-alcohol_propaganda__x_.jpg
    17.3 KB · Visningar: 225
När det gäller cyklister så har jag idiotförklarat många av dem för länge sedan, jobbade i branchen och sålde riktigt dyra prylar till halvfeta snubbar i jakt på gram. Jag lovar att de kunde lätt gått ner 15kg om de verkligen ville men då var det bättre att köpa en ny sadelstolpe för 2000kr och spara 10g...:D
Jag har svårt att förstå den där raljerande, dömande och nedvärderande attityden av gubbar och killar som vill göra sina hojar värre, snabbare, lättare.

Det här är ju ett fritidsintresse, en hobby och något som vi gör med lust och glädje. Du beskriver köp av dyra specialdelar som om de vore vardagliga konsumtionsvaror som framför allt fyller ett praktiskt och nödvändigt behov; mjölk, bröd, strumpor, tvål. Det visar att du inte alls förstår vad det här handlar om och att det är du, snarare än de ”halvfeta snubbarna”, som gör bort sig.

Utan oss ”halvfeta snubbar” skulle det inte finnas några att sälja läckra hojprylar till.

Last edited:
Självklart har man kollat vikten på nya delar när man bygger nya hojar. Sen var hojarna så lätta så vi har fått lägga på bly för att klara minimivikten..
Visst är det så Axxexs RR hojar har ju en min vikt för olika
klasser.125 RR har väl en vikt vid målgång på 136kg inkl förare.
Lättningar måste göras på ett bra o korekt sätt om det ska vara
till någon nytta.Jag har sett folk som har lättat(borrat)så mycket på växel o bromspedaler så att man varit tvungen at sätta dit ett extra stag för att skiten inte ska vika sig!!!Hmm samma vikt som innan lättningen altså :D

Back