Vikten i tid

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Detta har säkert varit uppe tidigare men jag hittar inte något om det. Är det någon som gjort en djupare studie (praktisk) på hur mycket den totala vikten gör i tid på en bana?

Jag menar:
Samma förare kör på ex Sviesta med 1 Kg extra vikt (barlast), hur många tiondelar gör det extra i tid mot om föraren kör utan barlast?

Kan vara bra att tänka på när man deffar inför säsongen. :fyllisar :öl

Har för mig att de har snackkat på F1 sändningarna om att 10 kg gör ca 0,2-0,3 sec per varv. då på en bil som väger 640kg.......

Jag tror inte det gör något alls sålänge man inte presterar max med den högre vikten. Verkar ju inte vara så att de lättaste är de snabbaste i RR Sverige eller har något bättre acc.

Edit:
Är nog mer en teoretisk fråga än praktisk inom rimlighetens gränser sedan beror det ju på var vikten sitter också. 10kg tyngre fälgar skulle nog göra en betydande skillnad jämfört med tom och full tank.

Last edited:
Jag tror inte det gör något alls sålänge man inte presterar max med den högre vikten. Verkar ju inte vara så att de lättaste är de snabbaste i RR Sverige eller har något bättre acc.

Så sant.
Rossi hör ju inte till de lättaste i MotoGP. O de går ju halvbra för honom. :Bugar

Edit:
Är nog mer en teoretisk fråga än praktisk inom rimlighetens gränser sedan beror det ju på var vikten sitter också. 10kg tyngre fälgar skulle nog göra en betydande skillnad jämfört med tom och full tank.

10kilo extra på fälgarna är nog inte att rekomendera då man brukar räkna grovt på att ofjädrad vikt är 10ggr värre än fjädrad vikt, så det vore ju som att ha en kraftig typ sitta bakpå när man kör.

Helt omöjligt att svara på men ... ett kilo = ingen skillnad alls.
På en 1000cc spelar en förarviktskillnad på 20 kilo knappt någon roll heller (i sverige).
Lättare fälgar dock känns verkligen, och det i sin tur kan ju leda till bättre varvtider.

Tror det är tre förare i 125GP som åker med ballast, ganska mycket dessutom - tror inte deras varvtider på något sätt har blivit lidande.

Skillnaden på ballast och fettlast är ju så klart att ballasten kan du placera på strategiska punkter, det är svårt att välja vart man vill ha chipspåsarna...

Måste man vikta hojen pga. för låg vikt tjänar man nog snarare än förlorar på det.

Jag skulle nog vilja påstå att det är tvärt om. Oavsett om du är snabb eller långsam så tjänar du lika mkt/lite tid på en given viktminskning, ..förutsatt att du kör på dina "egna gränser".

Dock så är ju den sparade tiden olika märkbar/värd om du ligger 20:e i rookie eller 2:a i VM.

Formeln för energisparande vid bromsning & acc beroende på ekipagevikt ser iaf ut så här (där Wa=Accelerationsenergi i Nm, m=massa i kg, v = hastighet i m/s, v0 = ny hastighet i m/s):

Wa = ((m x v upph2) / 2 ) - ((m x v0 upph2) / 2)

Sedan kan man med den uträknade energiskillnaden jämföra vad det under acceleration mostvarar i motoreffekt med formeln: P = DW / Dt (där P = Effekt i Watt, DW = energiändring & tD = tidsändring).

...om man gitter. :rolleyes:

Oavsett så är en viktminskning på ett sätt 3ggr så viktig som en effektökning, då du har nytta av viktminskningen både vid acceleration & inbromsning & kurvtagning, ...och effektökning endast vid acceleration.

Sen, som många påtalat, är ju minskning av ofjädrad &/el rotarande massa ytterligare mer betydande av andra anledningar.

Last edited:
Skillnaden på ballast och fettlast är ju så klart att ballasten kan du placera på strategiska punkter, det är svårt att välja vart man vill ha chipspåsarna...

Fettlast kan flyttas under färd för att öka tryck på fram- respektive bakhjul vid behov.
Dessutom behöver man lägga ner mindre i kurvor eftersom hänget ger mer effekt. Eller använda den effekten till att öka farten lite.

Jag tror inte det finns några givna fördelar/nackdelar med de relativt små skillnader man ser.
Skulle Lorenzo dubbla sin vikt skulle man nog börja se skillnader förstås.

Fast vem är jag att ha en åsikt. Jag är sannolikt långsammast i Sverige.

Jag skulle nog vilja påstå att det är tvärt om. Oavsett om du är snabb eller långsam så tjänar du lika mkt/lite tid på en given viktminskning, ..förutsatt att du kör på dina "egna gränser".

Dock så är ju den sparade tiden olika märkbar/värd om du ligger 20:e i rookie eller 2:a i VM.
Ja, fast man tävlar ju alltid mot sig själv och sina egna tider. Då spelar det ingen roll vilken nivå man tävlar på. Kan man få ner tiderna genom viktminskning och hur mycket behöver man minska vikten för att det ska göra någon märkbar skillnad (oavsett chipsvikt eller fälgvikt)?

Jag kan tänka mig att chipsvikten kan tära på hela kroppen och inte minst armarna. När orken tar slut i armarna så kommer även tiden bli påverkad. Men nu börjar jag komma in på styrka och kondition och det var inte de jag var ute efter.

Att tiderna tar stryk pga dålig kondition vet vi redan.

Formeln för energisparande vid bromsning & acc beroende på ekipagevikt ser iaf ut så här (där Wa=Accelerationsenergi i Nm, m=massa i kg, v = hastighet i m/s, v0 = ny hastighet i m/s):

Wa = ((m x v upph2) / 2 ) - ((m x v0 upph2) / 2)

Sedan kan man med den uträknade energiskillnaden jämföra vad det under acceleration mostvarar i motoreffekt med formeln: P = DW / Dt (där P = Effekt i Watt, DW = energiändring & tD = tidsändring).

...om man gitter. :rolleyes:
I teorin ja, men i verkligheten?

Om du tränar ordentligt under vintern och tappar fem kilo som en följd av det lär du märka mer skillnad av att du är mer vältränad än av själva siffran på vågen.

Ut i spåret och flåsa! ;)

Oavsett så är en viktminskning på ett sätt 3ggr så viktig som en effektökning, då du har nytta av viktminskningen både vid acceleration & inbromsning & kurvtagning, ...och effektökning endast vid acceleration.
Det där var ju lite intressant med tanke på diskussionen i en annan tråd om viktens betydelse i MotoGP.

Jag tillhör dem som har lite svårt att tro att Pedrosa skulle vara så mycket bättre på att starta än de andra och ändå flyger han oftast i väg som en kanonkula.

Det där var ju lite intressant med tanke på diskussionen i en annan tråd om viktens betydelse i MotoGP.

Jag tillhör dem som har lite svårt att tro att Pedrosa skulle vara så mycket bättre på att starta än de andra och ändå flyger han oftast i väg som en kanonkula.

Wheeliefaktorn är väl huvudbegränsningen i starten & låga hastigheter, ...men låg vikt borde göra sitt väsentliga till även då. Inbillar mig iaf att acc.ökningen blir större än wheeliebenägenheten ökar.

Det som borde bevisa vikten av låg vikt generellt sett är väl annars typ titanskruvkit för 100.000:-, samt att väl i princip alla världsmästare är/varit mer eller mindre flugviktiga.
Det krävs nog mer guts & fysiskt arbete av en sådan som Pedrosa
att hantera en tyngre effektstark mc, men jag tror fortf att fördelarna överväger även för honom. Men någonstans går klart gränsen där det blir en nackdel att vara liten av andra skäl.

Vad gäller värdet av att flytta vikt & att hänga ut så är det väl inga av grodhängarna som blivit världsmästare, ..snarare tvärt om tycker jag.

Back