Satsningar på bra kollektivtrafik i storstäderna är mycket bra. Det trista är att det ofta blir "en lösning för alla" enligt exemplet "eftersom lådcykel funkar jättebra i Köpenhamn skall vi införa det i Kiruna också". Och straffa bort biltrafiken med pålagor som slår hårdast mot dem som ingen kollektivtrafik alls har.
Infrastruktur som vägar, bredband, järnväg, flyg osv handlar som tidigare sagts inte heller om att satsa på de som bor närmast utan på att ALLA får sin kommunikation underlättad, oavsett var man bor. Lika viktigt med bra vägar överallt, även om det kanske inte behöver vara lika många filer vid norra infarten till Vilhelmina som vid norra infarten till Stockholm. Men asfalten behöver vara jämn även i Vilhelmina. Internet behöver vara snabbt även i Valsjöbyn, Vimmerby och Bäckefors. Osv
Sedan är det ju hål i huvudet att INTE satsa på fri parkering för tvåhjuliga fordon MC/Moped i storstäderna. Det finns många som skulle kunna dagspendla en stor del av året med tex en el-scooter (tänk Paris, Berlin, Milano osv) och det skulle avlasta trafikbilden oerhört eftersom det ofta handlar om människor som idag tar bilen för att kollektivtrafik inte passar.
Problemet är ju att politikerna och debattörerna inte klarar av att hantera diversiteten i folks behov, och att både du och jag vid olika tillfällen kan ha olika behov. Jag cyklar ju helst om det är under 3 mil och jag kan komma fram svettig, även med ungar i vagn efter. Det tar oftast inte så mycket mer tid, jag får motion, hyggligt billigt och relativt smidigt. Men ska jag ha alla ungarna med (eller frugan), storhandla eller ha många ärenden lite utspridda så blir det bilen. Då och då blir det pendeln också, om jag ska in i smeten och inte kan duscha/byta om.
Men, då slås man också av hur uselt allt hänger ihop. I de flesta fall måste jag byta till buss eller tunnelbana, dvs vandra runt i katakomberna till rätt perrong, för att inse att jag precis har missat anknytningen, nästa är skipstop och så rök det plötsligt en halvtimme. Att ta med cykel, så att man kan ta sig dom långa sträckorna och sen vara smidig inne i stan går inte, det får man bara utanför rusningstid, i mån av plats.
Så cykel hela vägen då, men cykelbanorna är som ett spindelnät som någon har dragit en 38-grams hagelplugg genom, dom går lite här och där, för att ofta börja och sluta mitt i ingenstans. Vintertid är visserligen vissa av dom snöröjda, åtminstone några dagar efter att det slutade snöa för säsongen, men då får man snällt bära cykeln upp på cykelbanan, över dom halvmeterhöga plogvallarna. Cykelställ kan man också glömma, antingen är det modell förvaring i trave, eller så är det några små stolpar som är fulla med rostiga lik och Foodora-mopeder.
Då blir det bil, som om man undviker köerna tyvärr är betydligt smidigare, kanske inte in till mittersta Kungsholmen eller Gamla stan, men annars. Den där bilen som alla vill få bort, som vi ska sluta använda (om det inte är en elbil förstås, för dom skapar varken köer eller parkeringsproblem), men som är den enda det satsas på. Visst, avgifterna höjs, men det är mer som en kassako, för inget återinvesteras i andra transportsätt. Efter pandemin levde regionledningen rövare över att betydligt färre åkte kollektivtrafik, och det gav ett enormt inkomstbortfall. Ingen var glad över att en betydande majoritet av dom gick eller cyklade istället, bara 10% tog bil istället för kollektivtrafik, dvs en stor vinst för folkhälsan, och bättre flöden generellt.
Allt handlar om att höja avgifter, tjäna pengar, pungslå befolkningen, med bland annat miljön som argument, men det det faller så platt när det inte sker några som helst återinvesteringar av dom pengarna. Några laddstolpar löser inte det problemet, att göra det lättare för folk att ta sig fram till fots eller med cykel kortare sträckor ger betydligt större vinster för både hälsa, miljö, trängsel och buller.
En gång åkte jag kollektivt till sjukhuset, för att ta mig hem skulle det ta 4½ timme och jag mådde inget vidare, det slutade med att jag tog en buss som gick ungefär i rätt riktning och haltade hem i snöglopp en halvmil och på det tjänade jag en halvtimme så det tog bara 4 timmar....
Stockholmare tror det är en katastrof om dom ser tunnelbanan åka och dom måste vänta 4 minuter på nästa...
Så, ja, kollektivtrafik fungerar jättebra, på en del platser.
SL tog beslut om att ta bort tågvärdarna på pendeltågen, vilket skapade ramaskri, vissa förare vägrade köra utan tågvärdar tex. Så lagom tills dom var borttagna och tågen skulle gå utan så ändrar man sig, och beslutar att det ska vara tågvärdar på i princip alla tåg utom något enstaka. Bra så, dom lyssnade på kritiken. Men, då hade man ju plötsligt inga tågvärdar, så då fick man ställa in en massa avgångar pga brist på personal istället
Klass 9B på Tomteskolan leker kollektivtrafik liksom
Tragikvärket lägger in den nya trafikplaneringen 2v före årets stora resehelg julen, vilket ju ändå måste göras, sen att branschen gör det gemensamt och har valt en dålig helg kan man ju ha diverse åsikter om. Men att i samma veva också byta hela systemet med alla integrationer mot andra system, operatörer mm är också ett sånt fundamentalt nybörjarfel så det gör ont i tårna. Med lite tur har man heller inget testsystem så att man hoppas att det går bra och sen går man på julledighet.
Ja, kollektivtrafik är fantastiskt, visst gillar jag att köra bil, men ibland kan det vara skönt att sjunka mer med en bok, lite rock och bara njuta. Men ska man ha med sig packning eller barnvagn och familj, och dom bara får åka med i mån av plats, som man så klart inte vet på förhand, och man inte kan lita på att det går något tåg överhuvudtaget, då är det ju inte ens ett alternativ.