Vikten av balansering?

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sweden, Håbo, Bålsta
Hoj
Brumm brumm
Byte bakhjul hos Nisse Hult (den lokala stoppar pengarna i fickan, behöver du kvitto? handlaren)
Hur som haver så hade han ej uttrustning för att balansera hjulet. Han sa att man lika gärna kan göra det hemma, och det ligger nog mycket i. På Däckia hade de ett djävla skämt till balanseringsmaskin de snurrade bara lite på en smal stång. Jag gjorde samma sak hemma och tyckte det verkade rätt väl balanserat, nu är det på monterat och vackert!
Hur stor effekt kan något gram hit och dit ha? Min hoj är ju strypt och maxar runt 145km/h, kan inte göra stor skillnad då va?

//Fredda
 
Fredda66 skrev:
Byte bakhjul hos Nisse Hult (den lokala stoppar pengarna i fickan, behöver du kvitto? handlaren)
Hur som haver så hade han ej uttrustning för att balansera hjulet. Han sa att man lika gärna kan göra det hemma, och det ligger nog mycket i. På Däckia hade de ett djävla skämt till balanseringsmaskin de snurrade bara lite på en smal stång. Jag gjorde samma sak hemma och tyckte det verkade rätt väl balanserat, nu är det på monterat och vackert!
Hur stor effekt kan något gram hit och dit ha? Min hoj är ju strypt och maxar runt 145km/h, kan inte göra stor skillnad då va?

//Fredda

Vetefan om jag skulle lämna in hojen till Nisse Hult.
http://www.hejbilist.nu :D
 

Bifogat

  • nissehult.jpg
    nissehult.jpg
    17.4 KB · Visningar: 332
Den maskinen av typen "en pinne genom framhjulet och snurra lite" är den bästa! En van kille balanserar hjulet perfekt med en sån.
 
Okey då vet jag att det är hyfsat rätt.
Men ingen har svarat på frågan hur stor skillnaden är om man helt skiter i det? Vilka farter skall man trycka i för att faktiskt märka skillnad?

//Fredda
 
Fredda66 skrev:
Okey då vet jag att det är hyfsat rätt.
Men ingen har svarat på frågan hur stor skillnaden är om man helt skiter i det? Vilka farter skall man trycka i för att faktiskt märka skillnad?

//Fredda
Om du inte känner vibrationer när du kör är det ok.
bippen
 
Sådär balansear man ju alla symetriska fälgar ju... mc handlarna har inte alltid något annat än en såndär vagga dom heller.

Men va gäller skillnad så kan jag ju säga att jag inte kan läsa min gummiupphängda hastighetsmätare i 170kmh om det är 15g obalans fram... något annat har jag inte provkört...
 
QiX skrev:
Sådär balansear man ju alla symetriska fälgar ju... mc handlarna har inte alltid något annat än en såndär vagga dom heller.

Men va gäller skillnad så kan jag ju säga att jag inte kan läsa min gummiupphängda hastighetsmätare i 170kmh om det är 15g obalans fram... något annat har jag inte provkört...

En kawa ifrån 89.. hmm undrar om det inte beror på andra omständigheter än 15grams felbalans? :D

//Fredda
 
Nyheter
Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Back
Top