Vikta inre fotpinnen?

Inte för att dissa SMC men det dom lär ut är vad jag förstått nått dom fått från CSS. Och att föra den infon vidare i form av en bok till sina instruktörer får mig att tro att man kan missa en del info.

Med det sagt så är min uppfattning att när man pratar med folk som kör fort så nämns aldrig dessa saker. Dock om man pratar med folk i medel och snabb grupp så kommer dessa frågor på tal ibland.

Jag tror att man koncentrerar sig på helt fel saker om man funderar på motstyrning och hur man trampar på fotpinnarna. Om man fokuserar på att bromsa senare och gasa tidigare så kommer allt sånt naturligt. Själv har jag inte en aning om jag motstyr eller hur jag trampar på fotpinnarna.
 
Kolla hur t.ex. Rossi, Pedrosa och Stoner gör. De tar ju ofta foten av inre pinnen helt när de går in i kurvor. Jag försöker så mycket som möjligt lägga vikten på den yttre pinnen, då låser jag kroppen i 'rätt' läge och kan fokusera på hojen.
 
Min "ringa" erfarenhet säger att trycket på fotpinnarna inte påverkar så mycket då dessa sitter väldigt långt ner på cykeln och momentet blir lågt.

Det krävs mycket mer kraft i fotpinnarna jämfört med att utnyttja motstyrning!

Skulle aldrig våga ha tryck på den inre då foten har väldigt dåligt kontakt med fotpinnen vid max nedlägg. (Jag har tåspetsen vilande längs ut på pinnen)
 
Last edited:
Min "ringa" erfarenhet säger att trycket på fotpinnarna inte påverkar så mycket då dessa sitter väldigt långt ner på cykeln och momentet blir lågt.

Det krävs mycket mer kraft i fotpinnarna jämfört med att utnyttja motstyrning!

Skulle aldrig våga ha tryck på den inre då denna har väldigt dåligt kontakt med fotpinnen vid max nedlägg.
ungefär det vad jag ville få fram,men du formulera det bättre. fotpinnen används mer till att förankra sig i hojen,än att svänga den..
 
Ienatsch påpekar att krossåkare typiskt viktar yttre fotpinnen för att trycka in cykeln under sig medans roadracing åkare viktar inre för att hjälpa till med insvängningen.

Men crossförarna står väl oftast upp, med innerfoten ute vid framhjulet? Då blir det ju inte så mycket att välja på vad gäller viktfördelning...
 
Men crossförarna står väl oftast upp, med innerfoten ute vid framhjulet? Då blir det ju inte så mycket att välja på vad gäller viktfördelning...


Då ska man vara grym akrobat......


Stå upp = bägge fötterna på fotpinnarna

Sitta och svänga = innerfoten ngnstans framme vid framhjulet
 
Om man har väldigt mkt vikt på inre fotpinnen och denna skrapar i en snäv kurva så tar man väl bort en del av vikten/fästet från bakdäcket?:confused:
 
Inre eller yttre fotpinnen?!

Jag har accepterat att båda sätten funkar.

Nick Ienatsch (huvudinstruktör hos Freddie Spencers High Performance Riding School) förespråkar inre fotpinnen (se Nicks "Sport Riding Techniques" bok) och Keith Code och CSS den yttre (se pivot styrning i Keiths "A Twist of the Wrist II").

Tyvärr utstrålar en del CSS anhängare en tvärsäkerhet gränsande till sekterism (i denna fråga) som känns mindre tilltalande. Men skit i det.

Jag kommer i alla fall att ägna de närmsta bandagarna åt att prova vad som funkar för mig.

Tack alla som kommenterat.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top