Vikt på stunthojar

Finnicken

Medlem
Gick med
26 Oct 2012
Hoj
Ingen just nu
Som sagt. Vad väger dom nyare och populära stunthojarna?

Många på utländska sidor som säger att jag ska köpa en nyare hoj för "den tunga jäkeln kommer frustrera mig direkt". Så undrar om dom nyare väger så mycket mindre.

Min Tjänstevikt är på 240kg och totalvikten är på 415kg. Kan det verkligen vara sån stor skillnad? :va

Jag hoppade direkt från moppe till hoj, så är en grönis fortfarande :näsblod

Totaltvikt, är hojjen+förare+maxlast+bensin etc så mycket den får väga som MAX.

Tjänstevikt är med olja/bensin/spolarvätska (körbar med andra ord)

Skattevikt är vad själva hojjen väger, men det som står på VV och i papper är inte EXAKTA siffror när det gäller skattevikt utan det är ca~ står att min hojj väger 180 i papprena när den väger 166.

Nyare hojjar väger rätt mycket mindre än äldre.

En R6 2003+ (insprut) bättre ifall du ska stunta, kittade en till en kompis iår. Skulle tippa runt 160-170 med bur etc.

sen har du ju F4i och 636, har inte vikten på dessa men 636 ligger nog på ungefär samma som R6 en annan polare har en stuntkittad också känns typ likadan så skiljer nog inte många kilo + -

Ska du ha korrekt information vad hojjen väger så googlar du tex "Yamaha r6 2003 Specs"
och http://bikez.com/ är en bra källa när det gäller det.

Lycka till

Jag är ingen expert på stunthojar. Långt ifrån. Men när jag såg rubriken kom jag direkt att tänka på den här snubben. :D Så visst funkar det med tung hoj. Men troligen är det lättare att lära sig med en lätt hoj. Risken finns väl att man tröttnar annars, beroende på hur dedikerad man är.

Oj. Det är ungefär 80kg skillnad, låter inte så mycket, men det är bra mycket :näsblod

Känns som man skulle ha sparat till en nyare hoj, men är man inte klok så är man inte :huvet :huvet

Tack så mycket för hjälpen! :banana

Jag är ingen expert på stunthojar. Långt ifrån. Men när jag såg rubriken kom jag direkt att tänka på den här snubben. :D Så visst funkar det med tung hoj. Men troligen är det lättare att lära sig med en lätt hoj. Risken finns väl att man tröttnar annars, beroende på hur dedikerad man är.

Jo, såg den och massa andra filmer där folk stuntar med Harleys och sånt med. Det var dom filmerna som fick mig att köpa en äldre hoj (och den dåliga ekonomin hos en student)

Och jag har inte så bråttom att lära mig göra allt, och blir inte allt för ledsen om jag inte lyckas heller. Tycker det är kul att försöka. Och eftersom jag har erfarenhet att slanga med äldre och skrotiga grejer efter moped tiden :yoparty och sen tycker jag det är mycket fränare att inte vara lika som alla andra :tummenupp

Och om man tänker efter så är ju dom flesta som stuntar med sporthojar smala och spinkiga, själv väger jag 102kg så tar ju igen dom extra kilona min hoj väger på dom kilona jag väger.

Såg ett program när jag var liten då dom sa "En stor man behöver en stor surfbräda" kan det vara lika med MC? :arsele

Spelar inte så stor roll, de äldre tungare är lite svårare att plocka upp i högre hastigheter (typ 70) men lägre hastigheter funkar det mesta ganska likadant. Själv tröttnade jag på skitsnacket att stunthojjar va så lätt att wheela med och köpte en 240 kilos H-D med 60 hästar och det va inga problem. Allt går :)
Det enda du kanske kommer få problem med om du tänker köra gånghastoghetswheelies är förgasaren som kanske inte funkar i den vinkeln. Du kanske får vinkla om den. Jag har skrivit kanske 3 ggr.
Stunthojjar väger som vanliga hojjar plus något kilo kraschbur minus något kilo kåpa... Ingen skilnad.

Är rätt övertygad om att allt går om man bara vill. Och vinkla om förgasarna vet jag att man kanske måste göra, det måste även göras på vissa mopeder. Och håller med om att man tröttnar på dom som säger att "stunthojarna" är lättare att wheela med, för det är ju inte sån stor skillnad på en "stunt" och en av samma modell fast inte stunt kitad. :gnissla

köpte en 240 kilos H-D med 60 hästar och det va inga problem

Satt och kollade ditt hojjgarage här på SH, och kollade på din stuntster. Måste ju bara få fråga, är det du som har åkt med Superretards?! :O Tyckte din såg ut som den i alla fall :tungan

Jag gick från att stunta 90kg mt5a till 160 kg dr600 (1,5 års uppehåll emellan dock..:huvet, ungefärliga vikter också) beroende på vad man gör så märks inte direkt tyngdskillnaden faktiskt. För att spinna vidare på ingels inlägg så märks hojens tyngd främst när man skickar upp hojen på slangen i lite fart samt ibland när man kör sakta och tvingar runt den, ligger du runt balanspunkten känns den "lätt" eller hur det ska uttryckas:näsblod

Aja blev ett jävla svammel men du behöver inte oroa dig för vikten på kawan :) är du orolig ändå så kolla på filmer där sune andersson kör med sin triumph rocket 3, där har du tyngd...:död

Har en kompis som gått från Honda CBR600F 170kg
http://www.motorcyclenews.com/MCN/b...ke-Reviews/Honda/HONDA-CBR600F-2000--current/
till en så här 113kg
http://www.motorcyclenews.com/MCN/b...ts/Bike-Reviews/KTM/KTM-450-EXC-2010-current/
med motardfälgar.
Vad är skillnaden mot Hondan?
Det gör inte så ont få den på sig när jag vurpar.
Är dock inte såå ofta man får hojen över sig när man vurpar..:tungan

Jag gick från att stunta 90kg mt5a till 160 kg dr600 (1,5 års uppehåll emellan dock..:huvet, ungefärliga vikter också) beroende på vad man gör så märks inte direkt tyngdskillnaden faktiskt. För att spinna vidare på ingels inlägg så märks hojens tyngd främst när man skickar upp hojen på slangen i lite fart samt ibland när man kör sakta och tvingar runt den, ligger du runt balanspunkten känns den "lätt" eller hur det ska uttryckas:näsblod

Aja blev ett jävla svammel men du behöver inte oroa dig för vikten på kawan :) är du orolig ändå så kolla på filmer där sune andersson kör med sin triumph rocket 3, där har du tyngd...:död

Är dock inte såå ofta man får hojen över sig när man vurpar..:tungan

Skämtar du? Är det du som är "Larse Mt5 Stunter" :O (Vild gissning)

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back