MC Doktorn
Guest
Eller rättare sagt hur många kg tar man bort bara genom att ta bort allt onödigt (lyse, blinkers och stöd etc) på std 600 för att göra den raceklar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
De där sakerna vägde nästan ingenting på min hoj, de är förvånansvärt lätta. Utan att ha vägt vare sig det ena eller det andra så gissar jag att jag sparar i bästa fall ett par kilon när jag tar bort allt och sätter på kraschkåpor. Till min stora besvikelse...2ono skrev:...(lyse, blinkers och stöd etc)...
Hur mycket bränsle gör du av med på en tävling?DreeTman skrev:Hehe... min vägde efter supersportracet på bikeweek 2005 drygt 165 kg med lite soppa kvar i tanken.![]()
Bingo skrev:De där sakerna vägde nästan ingenting på min hoj, de är förvånansvärt lätta. Utan att ha vägt vare sig det ena eller det andra så gissar jag att jag sparar i bästa fall ett par kilon när jag tar bort allt och sätter på kraschkåpor. Till min stora besvikelse...
2ono skrev:Samma uppfattning har jag, samlat allt "som blev över" och det väger inte mycket![]()
Finns det inget som man relativt enkelt och billigt kan banta tex byta batteriet ?
Ät sunt och mindre2ono skrev:Samma uppfattning har jag, samlat allt "som blev över" och det väger inte mycket![]()
Finns det inget som man relativt enkelt och billigt kan banta tex byta batteriet ?
så lättar du nog ett par kilo från den högsta tyngdpunkten 
Jo, det finns lättviktsbatterier. Vet ej vad det kostar. Annars verkar det vara riktigt dyrt att banta bort vikt. Helsystem i titan hoppas jag skall ta bort några kilon. Annars är det väl hjulen man får ge sig på om man vill kapa rejält. Överslagsmässigt verkar det kosta typ 3000 kr för varje kg man bantar bort efter de mest elementära grejerna2ono skrev:Samma uppfattning har jag, samlat allt "som blev över" och det väger inte mycket![]()

Bingo skrev:Jo, det finns lättviktsbatterier. Vet ej vad det kostar. Annars verkar det vara riktigt dyrt att banta bort vikt. Helsystem i titan hoppas jag skall ta bort några kilon. Annars är det väl hjulen man får ge sig på om man vill kapa rejält. Överslagsmässigt verkar det kosta typ 3000 kr för varje kg man bantar bort efter de mest elementära grejerna![]()
Bantning av mig själv räknar jag till de elemäntära åtgärdernaflugan skrev:För 3000kr/kg kan man ju gå ner 10kg på en månad
Beror nog på hur ny hoj det är, brorsan bytte till helsystem titan på sin hoj R6-03. Det skiljde inte mer än 3kg har jag för mig, men på min R6-00 är det mycket större skillnad.Bingo skrev:Jo, det finns lättviktsbatterier. Vet ej vad det kostar. Annars verkar det vara riktigt dyrt att banta bort vikt. Helsystem i titan hoppas jag skall ta bort några kilon. Annars är det väl hjulen man får ge sig på om man vill kapa rejält. Överslagsmässigt verkar det kosta typ 3000 kr för varje kg man bantar bort efter de mest elementära grejerna![]()
Helium i däckena?2ono skrev:Samma uppfattning har jag, samlat allt "som blev över" och det väger inte mycket![]()
Butan i tarmen?Per Fireblade skrev:Helium i däckena?![]()

Vi gör av med typ 6 liter, brukar hälla i 8 liter för att vara på den säkra sidan. Det var ungefär lika 1000cc som 600cc, tror inte det var mer än en liter som skiljde dem åt.varvalätt skrev:Hur mycket bränsle gör du av med på en tävling?
Zilversurfer skrev:Kim Jensen #7 NSBK väger lätt ett par kilo över 100...och 1.01,375 på Knutstorp.Så att lätta hojjen ett par kilo extra i R600 gör inte någon större skillnad..
flugan skrev:På min sitter frihjulshuset i magnethjulet så då måste man starta upp hojen genom att snurra igång bakhjulet, vet inte hur det ser ut på andra hojjar.

Bingo skrev:Jo, det finns lättviktsbatterier. Vet ej vad det kostar. Annars verkar det vara riktigt dyrt att banta bort vikt. Helsystem i titan hoppas jag skall ta bort några kilon. Annars är det väl hjulen man får ge sig på om man vill kapa rejält. Överslagsmässigt verkar det kosta typ 3000 kr för varje kg man bantar bort efter de mest elementära grejerna![]()
Per Fireblade skrev:Helium i däckena?![]()
På GSXR1100:s gamla superbikekawa (Missilen) är både startmotorn och generatorn borttagna. Det verkar vara ganska vanligt på gammelkaworna. GSXR1100 har dessutom ett lättviktsbatteri, om jag inte missminner mig helt.2ono skrev:Menar du att startmotorn är borttagen![]()
Och framför allt fins det nog inte det mest kostnadseffektiva sättet för en rookieförare att tjäna tid. Träna (på bana) ger större tidsvinst per investerad krona än banta bort vikt på cykeln. Tror jag i alla fall.Zilversurfer skrev:Kim Jensen #7 NSBK väger lätt ett par kilo över 100...och 1.01,375 på Knutstorp.Så att lätta hojjen ett par kilo extra i R600 gör inte någon större skillnad..
Bingo skrev:På GSXR1100:s gamla superbikekawa (Missilen) är både startmotorn och generatorn borttagna. Det verkar vara ganska vanligt på gammelkaworna. GSXR1100 har dessutom ett lättviktsbatteri, om jag inte missminner mig helt.
|
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026
Voge DS 800 X Rally är en n... |
|
|
|
Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik
Harley-Davidson fortsätter ... |
|
|
KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?
KTM:s mellanklassraket får ... |
|
|
Nytt från Halvarssons: Mora V2
Halvarssons nya Mora V2 är ... |
|
|
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife
Efter att motorcyklar förbj... |
|
|
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife
Efter att motorcyklar förbj... |
|
|
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich
Tysk precision möter äkta G... |
|
|
Vinn en batteriladdare från CTEK
I samarbete med CTEK har vi... |
|
|
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!
Super Adventure och Teide ... |
|
Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!
Boka sommarens härligaste b... |